اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

کالای قاچاق نابودگر تولید داخل است/ارتقای کیفیت اولویت تولید‌کننده باشد

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه دستمزد کارگر تورم ایجاد نمی‌کند، گفت: واردات محصولات ساخته‌شده به صورت قاچاق، نابودکننده تولید داخل است.

کالای قاچاق نابودگر تولید داخل است/ارتقای کیفیت اولویت تولید‌کننده باشد

فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: ‌امروز ظرفیت تولید بسیاری از کارخانه‌های موجود بین 30 تا 40 درصد است‌ و باید بررسی شود که به چه دلیل ظرفیت تولید در بنگاه‌ها پایین است، البته بستگی به بنگاه، صنعت و منطقه این موضوع متفاوت است، اما به هر حال ظرفیت خالی در بنگاه‌های تولیدی موجود، وجود دارد.

وی افزود: از مهم‌ترین دلایل ظرفیت خالی در بنگاه‌های تولیدی موجود، تقاضای پایین در جامعه است که قدرت خرید مردم کم شده و توان خرید ندارند، بنابراین باید توان خرید و قدرت تقاضای مردم را بالا ببریم.

وی اذعان کرد: دستمزد اگر بالا برود، می‌تواند در قالب تقاضا در چرخه تولید قرار گیرد، یعنی وقتی دستمزدِ کارگر افزایش یابد، تبدیل به پول سرگردان نمی‌شود، بلکه تقاضا برای خرید کالاهای مصرفی مانند خوراک، پوشاک، لوازم خانگی، مسکن و سایر کالا می‌شود و این تورم ایجاد نمی‌کند، ‌کمک می‌کند تقاضای جامعه افزایش پیدا کند و به تناسب آن ظرفیت برای تولید بیشتر ایجاد می‌شود.

عضو شورای عالی کار گفت: با افزایش دستمزد کارگر از یک طرف تقاضا برای کالاها افزایش می‌یابد و از طرف دیگر بنگاه‌ها مجبور می‌شوند عرضه تولید خود را بیشتر کنند و تقاضای آنها برای کارگر بیشتر می‌شود، بنابراین دستمزد کارگر پول سرگردان نیست که تورم ایجاد کند، بلکه تقاضای کل را تقویت می‌کند.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار در مورد اینکه چرا گاهی تقاضای جامعه به سمت کالای قاچاق می‌رود؟ گفت:‌ چون تکنولوژی تولید را ارتقا نداده‌ایم و کیفیت تولید پایین است، در حال حاضر در خانه بسیاری از مسوولان به عنوان مثال لوازم خانگی ‌تولید داخل وجود ندارد، عمده آنها محصولات خارجی و کره‌ای است. پس چگونه می‌توانیم شعار حمایت از تولید داخل را بدهیم در حالی که خودمان تقاضای کالای خارجی می‌کنیم.

توفیقی این را هم اضافه کرد: باید کیفیت تولید داخل ارتقا یابد و تولید ما از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت با کالای خارجی باشد؛ یعنی تولید داخل پاسخگوی مناسب تقاضای داخل باشد، وگرنه چرا مردم بروند کالای قاچاق بدون ‌ضمانت و بدون ‌خدمات پس از فروش بخرند؟ اگر کالای داخلی کیفیت داشته باشد، آن را خریداری می‌کنند.

وی افزود: وقتی می‌گوییم کالای قاچاق، کالاهای کوچک و کم‌حجم ممکن است توسط کولبران به داخل کشور بیاید، اما یخچال ساید بای ساید و یا کالاهای حجیم دیگر از مبادی رسمی وارد می‌شود و این چیزی نیست که به وسیله کولبران وارد کشور شود. بنابراین باید از ورود کالای ساخته شده خارجی به صورت قاچاق جدا جلوگیری شود.

عضو شورای عالی کار در مورد اینکه هر یک میلیارد دلار واردات کالای قاچاق یا رسمی چقدر اشتغال را از بین می‌برد؟ اظهار داشت: به نظر من واردات یک سوزن هم موجب می‌شود که شغلی نابود شود اما واردات کالاهای قاچاق واقعا زشت و مذموم است و از نظر استاندارد، بهداشت و همچنین صرفه و صلاح اقتصاد به هیچ وجه به نفع کشور نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول