اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گلستان گنجینه بی‌بدیل طبیعت‌گردی است/ گردشگری اسب، بسیار مهم و ارزشمند در حوزه اکوتوریست

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: گردشگری اسب مقوله بسیار مهم و ارزشمند در حوزه اکوتوریست و طبیعت‌گردی بوده و متاسفانه در کشور ما آن‌طور که شایسته است به آن پرداخته نشده و بسیار مغفول‌مانده است.

گلستان گنجینه بی‌بدیل طبیعت‌گردی است/ گردشگری اسب، بسیار مهم و ارزشمند در حوزه اکوتوریست

فرید جواهرزاده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تنها انجمن رسمی علمی در حوزه اکوتوریست و طبیعت‌گردی در کشور است که با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز کرده و به دنبال توسعه دانش طبیعت‌گردی کشور است.

وی در خصوص حضورشان در استان گلستان نیز گفت: با دعوتی که از سوی بنیاد مرحوم دکتر بسکی از این انجمن به عمل آمد همراه با هیئتی مرکب از متخصصین حوزه گردشگری و اکوتوریست به استان گلستان سفر کردیم و امروز هم مهمان مردم خونگرم و شریف شهر زیبای گنبدکاووس هستیم.

* گردشگری اسب ظرفیت بسیار بالایی دارد اما در کشورمان به آن توجه لازم نشده است

جواهرزاده افزود: حضور در مجموعه سوارکاری گنبدکاووس برای من هم مایه تعجب و هم مایه افتخار بود چرا که نظیر آن را در آسیا و حتی در اقصی نقاط دنیا به ندرت یافت می‌شود.

وی گفت: گردشگری اسب مقوله بسیار مهم و ارزشمند در حوزه اکوتوریست و طبیعت‌گردی بوده و متاسفانه در کشور ما آن طور که شایسته است به آن پرداخته نشده و بسیار مغفول‌مانده است.

* گردشگری اسب و سوارکاری می‌تواند به برند این منطقه تبدیل شود

فرید جواهرزاده خاطرنشان کرد: هدف ما در این سفر شناسایی ظرفیت‌های اکوتوریستی این منطقه است و با جلساتی که با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان داشتیم مقرر شد تا از ظرفیت این انجمن در شناسایی، امکان‌سنجی و تعیین مسیرهای گردشگری و طبیعت‌گردی استان بیشتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه موضوعات متنوع اکوتوریستی استان گلستان می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، تصریج کرد: گردشگری اسب و سوارکاری یکی از آیتم‌هایی است که می‌تواند به برند این منطقه تبدیل شود، در کنار آن تنوع اقلیمی، جنگل‌های هیرکانی و گردشگری ساحلی باید در حوزه گردشگری نیازمند توجه ویژه است.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران با تاکید بر اینکه استان گلستان گنجینه بی‌بدیل در حوزه اکوتوریست و طبیعت‌گردی کشور است، افزود: تلاش خواهیم کرد تا با کمک نهادهای دولتی و تاثیرگذار گام‌های موثری در حوزه اکوتوریسم و طبیعت‌گردی به ویژه گردشگری اسب برداریم.

* آغاز ورود گردشگران به کشورمان پس واکسیناسیون و روند کاهشی شیوع کرونا

جواهرزاده در خصوص وضعیت گردشگری کشور پس از کرونا نیز گفت: تمام دنیا به بازگشت صنعت توریسم تاکید دارند و همه دنیا برنامه‌هایی برای بازگشت گردشگری را در دستور کار قرار داده‌اند و بعضی از کشورها نیز برنامه‌های توریستی را شروع کرده‌اند.

وی ادامه داد: کشور ما به دلیل وجود داشتن شرایط خاص از نظر گردشگری همواره مورد توجه بوده و در طی یک ماه گذشته نیز با بازگشایی مرزها و صدور ویزا امکان ورود گردشگران به کشورمان هموار شده است و گام به گام شاهد ورود آنان در قالب فم تور یا آژانس‌های مسافرتی هستیم که در حال حاضر بعضی از آنها مهمان استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس هستند.

* رونق گرفتن صنعت گردشگری کشورمان نیازمند فراهم ساختن بسترهای لازم

فرید جواهرزاده با بیان اینکه ترویج گردشگری کشور نیازمند دو شرایط اساسی است، افزود: اولی ایجاد ایمنی و اطمینان خاطر گردشگران برای ورود است که مواردی همچون کاهش نگرانی‌ها در خصوص شیوع کرونا، واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: نکته دوم ایجاد ظرفیت‌های داخلی و آمادگی سیستم‌های خدمات‌رسانی است که در دو سال اخیر نیمی از هتل‌های کشورمان به دلیل کرونا از مدار خدمت‌رسانی خارج شده‌اند و در بازگشت مجدد آنها هم به کندی صورت پذیرفته است.

جواهرزاده تاکید کرد: اگر دو نکته فوق به خوبی مدیریت شود و در کنار خدمات‌رسانی گردشگران ایمنی و اطمنیان خاطر آنان از حضور در کشورمان محیا شود به زودی شاهد رونق گرفتن صنعت گردشگری کشورمان خواهیم بود.

صنعت گردشگری کشورمان با وجود داشتن پتانسیل‌های فراوان، در جذب گردشگران ناموفق بوده است.

وی تاکید کرد: منابع و آمارهای مختلف ایران را به لحاظ تنوع اقلیمی بین پنج کشور برتر جهان قرار داده است، از نظر یونسکو هم کشورمان رتبه دهم از نظر تعداد آثار باستانی را برخوردار است اما براساس آمارهای مستخرج از سازمان جهانی گردشگری در خصوص جذب گردشگر رتبه خوبی نداریم و قبل از شیوع کرونا در رتبه ۵۰ بین کشورهای جهان قرار گرفته‌ایم.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران افزود: با مشاهده این آمارها می‌توانیم دریابیم که ایران از نظر تنوع اقلیمی، آثار میراث فرهنگی، مردم‌شناسی و آن‌چه که نظر گردشگران را جلب می‌کند غنی بوده و ظرفیت بسیار بالایی دارد.

وی ادامه داد: کاهش ارزش پول کشورمان نیز ایران را به یک مقصر گردشگری ارزان تبدیل کرده که یک مزیت رقابتی برای گردشگران مبدل گشته که باید بهترین استفاده لازم را از این ظرفیت‌ها انجام دهیم.

انتهای پیام/۲۳۰۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول