اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اعتراف آمریکا به زخمی شدن ده‌ها سرباز دیگر در حمله موشکی ایران به عین‌الاسد

ارتش آمریکا که پیش از این برای کوچک‌نمایی ابعاد حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد از اعطای مدال به ده‌ها سرباز زخمی در این حمله خودداری کرده بود اکنون با اعطای این مدال به ۳۹ مصدوم دیگر موافقت کرده است.

اعتراف آمریکا به زخمی شدن ده‌ها سرباز دیگر در حمله موشکی ایران به عین‌الاسد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارتش آمریکا که پیش از این به دلیل کوچک‌نمایی تبعات حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد از اعطای مدال شجاعت به برخی از سربازان زخمی‌شده در این حمله امتناع کرده بود، بعد از گزارش تحقیقی «سی‌بی‌اس» با اعطای این مدال به ۳۹ سرباز مصدوم دیگر موافقت کرده است.

شبکه خبری «سی‌بی‌اس»، امروز چهارشنبه گزارش داد ارتش آمریکا با اعطای مدال «قلب ارغوانی» (مدال شجاعت که رئیس‌جمهور آمریکا به مجروحین و کشته‌شدگان جنگ) به ده‌ها سرباز جدید دیگر که در حمله موشکی ایران زخمی شده‌اند موافقت کرده است.

یک سخنگوی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که واحد منابع انسانی ارتش که مسئولیت اعطای این مدال‌ها را به عهده دارد اسامی ۳۹ سرباز مصدوم دیگر برای دریافت این جایزه را تأیید کرده است.

سی‌بی‌اس نوشته حمله موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق، «عظیم‌ترین حمله موشکی به نیروهای آمریکایی در تاریخ» بود که چند روز بعد از ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از همراهان ایشان در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد اتفاق افتاد. 

«دین واساگر»، یکی از سربازان آن پایگاه که ابتدا از دریافت مدال قلب ارغوانی محروم شده اما سه‌شنبه واجد دریافت آن تشخیص داده شد، درباره حمله موشکی ایران گفت: «آن حمله، همه چیز را تکان داد.»

اعطای این جایزه، از آن جهت که سی‌بی‌اس ماه پیش گزارش داده بود که  ارتش آمریکا بعد از حمله ایران برای کوچک‌نمایی تبعات آن تحت فشار بود، ابعاد جدیدی از پنهان‌کاری آمریکا را آشکار می‌کند.

وبگاه شبکه خبری «سی‌بی‌اس» ۲۰ آبان/ ۱۱ نوامبر نتایج تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد که ده‌ها نفر از کسانی که در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰ زخمی شده‌اند واجد دریافت مدال شجاعت و مزیت‌های پزشکی پس از آن تشخیص داده نشده‌ بودند.

طبق نوشته سی‌بی‌اس ایران در آن حمله پایگاه عین‌الاسد را توسط ۱۱ کلاهک جنگی که هر کدام ۱۶۰۰ پوند وزن داشتند با خاک یکسان کرد.

سی‌بی‌اس در آن گزارش نوشته بود موج انفجار یکی از موشک‌هایی که در فاصله ۱۵۰ فوتی از واساگر به زمین برخورد کرده باعث زمین خوردن او شد. به نوشته این رسانه آمریکایی، واساگر و اعضای تیم او دچار ضربه مغزی شدند.

او در مصاحبه ماه پیش گفت: «من دیگر آن آدم قبل از ضربه مغزی نیستم. بخش‌هایی از من هستند که باقی مانده‌اند. تکه‌هایی از من هنوز آنجا هستند ولی دیگر از آن آدم قبلی خبری نیست.»

فرمانده مافوق واساگر، «جیوفری هانسن» که ۳۲ سال سن دارد گفته بود که شمار زیادی از سربازان واجد شرایط دریافت مدال شجاعت هستند.

هانسن در نامه‌ای به تاریخ ۶ اکتبر که به رویت سی‌بی‌اس رسیده بود از فرماندهی ارتش خواسته بود در اهدای این مدال‌ها تجدیدنظر کرده و این جایزه را به تمامی سربازان زخمی‌شده در عین‌الاسد اهدا کند.

او در گفت‌وگو با رسانه آمریکایی تصریح کرد: «در سراسر دوران خدمتم در ارتش به من گفته شده که ما به سربازها بیش از هر عامل دیگر اهمیت می‌دهیم. برایم شوکه‌کننده است که در اینجا چنین کاری انجام نداده‌ایم.»

یکی از کسانی که روز سه‌شنبه مشمول دریافت مدال قلب ارغوانی شد «جیسون کوییتگا» بود که دو ماه پیش خودکشی کرد و به زندگی‌اش پایان داد. او یکی از افرادی بود که در حمله عین‌الاسد ضربه مغزی شده بود.

سیاسی‌کاری‌ها

سربازان قدیمی و نظامیان فعلی در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس تصریح کرده‌اند که مسائل سیاسی یکی از عواملی بود که موجب شده بود ارتش آمریکا شمار کمتری از سربازان را واجد دریافت مدال شجاعت معرفی کند.

مقام‌های مسئول، اندکی بعد از حمله ۵۶ نظامی که ضربه مغزی شده بودند را برای دریافت مدال شجاعت معرفی کردند ولی تنها وضعیت ۲۳ نفر تأیید شد.

هانسن و برخی از دیگر نظامیانی که از آن حمله موشکی جان به در برده‌اند به سی‌بی‌اس گفته‌اند که به باور آنها برای تعیین واجدان دریافت این مدال، ملاک‌هایی دلبخواهانه به کار گرفته شده چرا که در بعضی موارد، کسانی که از عراق تخلیه شده‌اند جایزه را دریافت کرده‌اند،در حالی که کسانی که برای انجام مأموریت در پایگاه باقی مانده‌اند واجد شرایط تشخیص داده نشده‌اند.

هانسن می‌گوید بعد از مطرح کردن این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها با مقام‌های ارتش از او خواسته شده پیگیری این مسئله را متوقف کند. وی می‌گوید: «پیامی که من برداشت می‌کردم این بود که اوضاع سیاسی باعث می‌شود که افراد بیشتری تأیید نشوند.»

سربازانی که سی‌بی‌اس با آنها گفت‌وگو کرده گفته‌اند بعد از حملات، ارتش برای کوچک‌نمایی شمار زخمی‌ها تحت فشار قرار داشته است. هدف این بوده که از تشدید تنش‌ها با ایران جلوگیری شود و ارتش، اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا را زیر سوال نبرد.

یک هفته بعد از حمله موشکی ایران در یک کنفرانس خبری از ترامپ درباره سربازان زخمی‌شده سوال پرسیده شد. او گفت: «آنها فقط سردرد خفیف دارند و می‌توانم بگویم که مسئله جدی‌ای در کار نیست.»

هانسون گفته این اظهارات ترامپ برای او به معنای آن بوده که دولت می‌خواهد شمار زخمی‌ها را کم اعلام کند. او گفت: «مدال‌های شجاعت نشانه تلفات هستند.»

فرمانده نیروهای تروریست سنتکام در خصوص دقت موشک‌های ایرانی و شدت حمله ایران به پایگاه عین الاسد توضیح داد در صورتیکه پایگاه تخلیه نمی‌شد، «فکر می‌کنم احتمالاً ۲۰ یا ۳۰ هواپیما را از دست می‌دادیم و ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرسنل (آمریکا) را از دست داده بودیم. اگر آمریکایی‌ها مرده بودند، قصد داشتیم انتقام بگیریم».

با این حال، تا هفته‌ها پس از این حمله، دولت ترامپ به دنبال پنهان کردن میزان آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در این حمله بود و در کمتر از یک ماه از این حمله، پنتاگون در نهایت اعتراف کرد که بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، حدود ۸۰ نظامی آسیب دیده در این حمله موشکی، مدارک لازم برای دریافت مدال شجاعت را امضا کردند که از آن میان تنها به ۳۰ نفر مدال شجاعت اعطاء شد.

سی‌بی‌اس نوشته با اضافه شدن این ۳۹ مصدوم، شمار سربازانی که در حمله ایران زخمی شده و به آنها مدال شجاعت اعطا شده به ۶۸ نفر رسیده‌اند.

اعطای این جایزه برای سربازانی که واجد دریافت آن شده‌اند مزایایی تا پایان عمر خواهد داشت و آنها قادر خواهند بود از بیمارستان‌های کهنه‌سربازان، مزایای دریافت وام مسکن و امتیازهای دیگر برخوردار شوند.

در برخی از ایالت‌های آمریکا به سربازانی که مدال شجاعت دریافت کرده‌اند برای تحصیل در دانشگاه کمک‌هزینه اعطا می‌شود.

یکی از سخنگوهای ارتش گفته که ارتش کماکان بررسی‌ها برای اعطای این مدال را به ۱۱ نفر دیگر از سربازان مصدوم در این پایگاه ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول