اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ائتلاف «ایاد علاوی» هم خواستار ابطال کامل نتیجه انتخابات عراق شد

ائتلاف «الوطنیه» با اعلام اینکه تخلفاتی را با ادله قاطعانه به دادگاه فدرال عراق گزارش کرده است، خواستار ابطال کامل نتیجه انتخابات این کشور شد.

ائتلاف «ایاد علاوی» هم خواستار ابطال کامل نتیجه انتخابات عراق شد

به گزار گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی»، امروز (پنجشنبه)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که شکایتی درباره انتخابات این کشور تنظیم و آن را به دادگاه فدرال عراق ارائه کرده است.

طبق گزارش پایگاه خبری «ناس نیوز»، ائتلاف الوطنیه در بیانیه مذکور اعلام کرد که این ائتلاف «چهارده کارشکنی فنی و اداری در جریان انتخابات گذشته را به همراه تخلفاتی قانونی و حقوقی که کمیساریای انتخابات مرتکب آن شده، به دادگاه فدرال گزارش کرده است».

ائتلاف ایاد علاوی اضافه کرد که به همراه شکایت، ادله و شواهد قاطعانه‌ای به دادگاه فدرال ارائه شده است که از تغییر نتیجه انتخابات حکایت دارد.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: «تغییراتی که پس از بررسی چند صندوق در نتیجه نهایی ایجاد شد، دلیلی آشکار مبنی بر دستکاری در نتیجه انتخابات است».

ائتلاف الوطنیه در پایان خواستار ابطال کامل روند انتخاباتی مطابق با مواد قانون اساسی عراق و احکام فقهی و حقوقی این کشور شد و عنوان کرد: «آنچه مبنای باطلی داشته باشد، باطل است».

این در حالی است که ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» نیز اخیرا با ارائه شواهدی اعلام کرد که در روند انتخاباتی این کشور تقلب شده است.

هادی العامری در کنفرانسی مطبوعاتی در این خصوص گفته بود: «نگرانی از تقلب در انتخابات، تصادفی نبود بلکه ما از همان ابتدا به این سرویس‌ها شک داشتیم. در کلیه نشست‌ها با کمیساریای عالی انتخابات ما در خصوص دستکاری الکترونیکی در نتایج انتخابات ابراز نگرانی کردیم».

رئیس ائتلاف الفتح همچنین بیان کرده بود: «پس از اعتراض های مردمی، تاکید ما بر برگزاری هرچه سریع تر انتخابات بود. ما بر این باور بودیم که این حرکتی رو به جلو است. اما آن‌گونه که ما انتظار داشتیم، نبود. کمیساریای انتخابات، آمادگی برگزاری انتخابات را نداشت. این نهاد، هیچ گزارشی درباره نهادهای انتخاباتی به پارلمان ارائه نکرد و این نخستین تخلف آن است».

انتخابات پارلمانی عراق در ۱۸ مهر ماه برگزار شد و پس از اعلام نتایج بسیاری از گروه‌های سیاسی معتقد به تقلب گسترده بودند تا جایی که در ورودی‌های منطقه سبز تحصن و درگیری رخ داد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف الفتح، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است که بیشترین انتقاد و اعتراض را به این نتایج داشت.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از اعلام نتیجه انتخابات بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد»

کمیساریای انتخابات عراق پس از اعلام نتیجه اولیه در پاسخ به حدود ۱۴۰۰ درخواست تجدیدنظر از سوی نامزدها و جناح‌های سیاسی، بازشماری آرای ۲۰۰۰ حوزه انتخاباتی را آغاز و چندی پیش اعلام کرد که شمارش دستی آراء تمامی حوزه‌ها پایان یافته و تطابق کامل با نتایج الکترونیکی آراء دارد یا به عبارتی هیچ تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول