اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش| فضاسازی هماهنگ غربی‌ها درباره «قصد روسیه برای حمله به اوکراین»

همچنان که کی‌یف و دولت‌های غربی ادعای رسانه‌ای حمله روسیه به اوکراین را مطرح می‌کنند، مسکو تأکید کرده مسائل مربوط به شرق اوکراین باید مسالمت‌آمیز حل شوند و راه‌حل نظامی در این زمینه را خنثی خواهد کرد.

گزارش| فضاسازی هماهنگ غربی‌ها درباره «قصد روسیه برای حمله به اوکراین»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت کی‌یف با حمایت کشورهای غربی به‌ویژه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز خود در مرزهای مشترک با روسیه ادامه می‌دهد. این در حالی است که مسکو بارها حملات نظامیان اوکراینی به شهروندان خود را محکوم کرده و خواستار رفع تنش‌ها از طریق توافق «مینسک» شده است.

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در نشستی خبری، اوکراین را به تداوم انتقال تجهیزات سنگین توپخانه‌ای به منطقه «دونباس» به‌منظور مقابله با ساکنین این خودمختار حامی روسیه متهم کرد و گفت: «اوکراین فقط تظاهر می‌کند که تعهدات خود تحت توافق مینسک را اجرا می‌کند».

زاخاروا بار دیگر تأکید کرد، دولت کی‌یف نباید از راه‌حل نظامی در این زمینه استفاده کرده و شهروندان خود را بمباران کند بلکه باید اختلافات از طریق گفت‌وگو و به شکل مسالمت‌آمیز حل شوند.

جوسازی غربی‌ها برای بهره‌برداری از تنش‌های روسیه و اوکراین

در این میان، کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا از این درگیری‌ها به‌عنوان فرصتی برای اعمال فشار بیشتر علیه روسیه استفاده کرده‌اند. رسانه‌های آمریکایی اخیراً این بحث را مطرح کرده‌اند که روسیه قصد دارد اوایل سال آینده میلادی به اوکراین حمله کند. به گفته زاخاروا حتی خود اوکراینی‌ها در ابتدا چنین گزارش‌هایی را «اطلاعات نادرست» توصیف کردند اما اندکی بعد تغییر رویه داده و از این ادعا حمایت کردند. 

امروز (پنجشنبه) روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی با انتشار چند عکس ماهواره‌ای مدعی شد که روسیه در حال افزایش نیروها و تجهیزات نظامی خود در نزدیکی مرزهای اوکراین است. این روزنامه نوشت، طبق تحلیل‌های اطلاعاتی به‌دست آمده، حمله‌ای گسترده با حضور ۱۷۵ هزار نیروی روس که بخشی از آن‌ها نیروهای ذخیره هستند، ممکن است در راه باشد. این روزنامه همچنین به نقل از این تحلیل‌های اطلاعاتی مدعی شد که در حال حاضر چیزی حدود هفتاد هزار نیروی نظامی روس در مجاورت مرزهای اوکراین حضور دارند و حتی مدعی شد برخی از تجهیزات نظامی روسیه برای انجام رزمایشی از سیبری به این نقاط منتقل شده‌اند و پس از آن در همین مناطق باقی مانده‌اند.

واشنگتن پست در گزارش خود تصاویری ماهواره‌ای از تجهیزات نظامی روسیه در منطقه «یِلنیا» را منتشر کرده که به ادعای این روزنامه در فاصله نه‌چندان دوری از مرکز فرماندهی یگان ۱۴۴ موتوری روسیه در مجاورت مرزهای اوکراین قرار دارد. این در حالی است که منطقه یلنیا در مجاورت مرزهای بلاروس بوده و حدود دویست کیلومتر با مرزهای اوکراین فاصله دارد.


تصاویر ادعایی واشنگتن پست از استقرار نیروها و تجهیزات نظامی روسیه

وزارت امور خارجه روسیه پیش‌تر و در پاسخ به ادعاهای مشابه، گفته است روسیه این حق را دارد که نیروهای خود را در هر بخش از مرزهایش مستقر کند اما حضور نیروهای ناتو در مرزهای روسیه هیچ توجیهی ندارد.

هشدار جدید مسکو درخصوص تداوم تنش‌زایی اوکراین

خبرگزاری روسی «تاس» امروز (پنجشنبه) به نقل از «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه و معاون وزیر دفاع این کشور نوشت، تنش‌ها در شرق اوکراین در حال تشدید شدن است اما هرگونه اقدام مقامات اوکراینی برای حل‌وفصل نظامی این درگیری‌ها از طریق نظامی خنثی خواهد شد.

گراسیموف در جمع دیپلمات‌های نظامی دیگر کشورها هشدار داد: «ارسال بالگردها، وسایل پروازی بدون سرنشین و هواپیماها به اوکراین، مقامات اوکراینی را به سمت برداشتن گام‌هایی غیرمنتظره و خطرناک سوق می‌دهد. کی‌یف به تعهدات خود در توافق مینسک پایبند نیست».

این مقام ارشد نظامی روس افزود: «نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده‌اند که استقرار سامانه‌های موشکی ضد تانک تأمین شده از سوی آمریکا و پهپادهای ترکیه‌ای را آغاز کرده‌اند. در نتیجه، اوضاع متشنج در شرق این کشور، اکنون در حال وخیم‌تر شدن است».

او در ادامه گفت: «کشورهای ناتو توجه بالایی به تحرکات نیروها در خاک روسیه دارند. جابه‌جایی نیروها به‌منظور تمرینات نظامی امری متداول در هر کشور است. فعالیت نظامی درون خاک یک کشور نیازی به اعلام ندارد. گزارش‌های رسانه‌ها درباره آماده شدن ادعایی روسیه برای حمله به اوکراین یک دروغ است».


والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه

مقام نظامی اوکراین: بدون کمک غرب توان مقابله با حمله روسیه را نداریم

«کایریلو بودانوف» رئیس سرویس اطلاعاتی ارتش اوکراین که پیش‌تر مدعی حمله روسیه به اوکراین در ماه‌های آغازین سال ۲۰۲۲ شده بود، روز پنجشنبه به روزنامه «نیویورک تایمز» گفت: «متأسفانه اوکراین باید در این برهه واقع‌بین باشد. منابع نظامی کافی برای مقابله با حمله همه‌جانبه روسیه بدون حمایت نیروهای غربی وجود ندارد».

این مقام اوکراینی با ارائه تصویری هولناک از حمله ادعایی روسیه گفت، آن‌ها با حملات هوایی و موشکی شروع می‌کنند و زاغه‌های مهمات و نیروهای اوکراین را هدف قرار می‌دهد و به سرعت ارتش این کشور را فلج می‌کنند و بعد از آن مسئولیت ادامه جنگ با فرماندهان خط مقدم خواهد بود تا به تنهایی بجنگند زیرا رهبری کی‌یف قادر نخواهد بود پشتیبانی دفاعی و منابع را برای خطوط مقدم هماهنگ کند. بدون رسیدن کمک، آن‌ها مجبورند تا آخرین گلوله و بعد با دست خالی بجنگند.

نیویورک تایمز همچنین به نقل از «رابرت لی» کهنه‌سرباز آمریکایی و کارشناس مسائل نظامی روسیه نوشت: «اگر واقعاً روسیه بخواهد قابلیت‌های متعارف خود را از بند رها کند، می‌توانند آسیب عظیمی را ظرف مدتی کوتاه وارد کنند. آن‌ها می‌توانند ارتش اوکراین را در شرق، ظرف سی تا چهل دقیقه نابود کنند».

بایدن: آمریکا به روسیه حمله یک‌جانبه نخواهد کرد

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه و یک روز پس از تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود اعلام کرد کشورش به‌صورت یک‌جانبه از نیروی نظامی علیه روسیه استفاده نخواهد کرد و استقرار نیروهای آمریکایی به‌عنوان فشار برای رسیدن به راه‌‌حلی برای درگیری‌های روسیه و اوکراین استفاده نمی‌کند.

او در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اعزام نیروی نظامی به اوکراین گفت: «این گزینه روی میز نیست. ما به متحدان خود در ناتو در صورت مورد حمله قرار گرفتن، تعهد اخلاقی و حقوقی داریم و این یک تعهد مقدس است اما این تعهد به اوکراین تعمیم پیدا نمی‌کند».

او مدعی شد در صورت حمله روسیه به اوکراین «احتمالاً از ما خواسته شود که حضور خود را در کشورهای ناتو تقویت کنیم تا  به‌طور اخص به بخش شرقی [این اتحاد] تضمین داده شود. علاوه بر این، به‌طور شفاف اعلام کرده‌ام که ما قابلیت‌های دفاعی را برای اوکراینی‌ها فراهم می‌کنیم».

بایدن همچنین گفت که به‌زودی نشستی با حضور روسیه و اعضای ناتو انجام خواهد شد تا به نگرانی‌های مسکو رسیدگی شود.

با این حال، روز پنجشنبه خبرگزاری تاس به نقل از «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نوشت، مسکو درباره نشست ادعایی بایدن با حضور مقامات روسیه و کشورهای عضو ناتو «هیچ اطلاعی ندارد».

این مقام روس گفت: « تاکنون تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. اعلامیه‌های یک‌طرفه آمریکا واقعیت جدیدی را برای ما ایجاد نمی‌کند. آن‌ها فقط یادآور این اصل مهم هستند که باید با این مسئله به‌طور محکم برخورد کرد».


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه

اروپایی‌ها از قافله عقب نماندند

بعد از آنکه بایدن اعلام کرد در صورت حمله ادعایی روسیه به اوکراین به این کشور نیرو اعزام نمی‌کند، «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین که به لندن سفر کرده است گفت، اگر واشنگتن به کشورش نیرو اعزام نکند، کی‌یف انتظار دارد که متحدان اروپایی به کمک بیایند.

کولبا گفت: «ما خودمان در این نبرد می‌جنگیم. ما می‌دانیم که چطور باید بجنگیم. نیازی نداریم که نیروهای خارجی برای ما بجنگند اما از هر چیزی که ارتش ما را قدرتمند کند قدردانی می‌کنیم».

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس امروز در پیامی توئیتری نوشت: «با دمیترو کولبا درباره حمایت از اوکراین در برابر خشونت روسیه دیدار کردم. ما توافقی را در زمینه تعمیق همکاری‌ها در مسائل امنیتی دفاعی امضا کردیم».

او همچنین مدعی شد حمله روسیه به اوکراین «اشتباهی راهبردی» است و روسیه باید «به حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد».


لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس در کنار همتای اوکراینی

از سوی دیگر کشورهای اروپایی مخالف پروژه نورد استریم ۲ که قرار است گاز اروپا را از طریق روسیه تأمین کند، از فرصت استفاده کرده و خواستار توقف اجرایی شدن این پروژه به بهانه حمایت از اوکراین شده‌اند.

در همین رابطه دولت لهستان روز پنجشنبه اعلام کرده که زمینه‌های کافی برای به راه انداختن فوری تحقیقات ضد انحصار علیه شرکت «گاز پروم» مجری پروژه نورد استریم ۲ وجود دارد.

«اولاف شولتز» صدراعظم جدید آلمان نیز روز چهارشنبه در اولین روز کاری خود مدعی شد اگر روسیه به اوکراین حمله کند، با عواقبی درخصوص این پروژه خط لوله روسی مواجه خواهد شد. این در حالی است که دولت قبلی آلمان از این خط لوله اعلام حمایت کرده و از آمریکا بابت تحریم آن انتقاد کرده بود

در این میان انگلیسی‌ها علاوه بر اعلام حمایت از اوکراین، علیه بلاروس متحد روسیه نیز مواضعی را اتخاذ کرده‌اند. بلاروس و لهستان مدتی است که بر سر بحران پناهجویان دچار تنش شده‌اند. در همین رابطه، روزنامه «ایندیپندنت» نوشته است، ارتش انگلیس برای مقابله با بلاروس نیروهای بیشتری را به لهستان و لیتوانی اعزام می‌کند.

ماریا زاخاروا در نشست خبری امروز خود از لهستان درخواست کرد درخصوص برخورد با پناهجویان در مرزهای مشترک با بلاروس مطابق اصول حقوق بشری رفتار کند. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بابت استفاده نیروهای مرزی لهستان از «گاز اشک‌آور و مواد شیمیایی» علیه پناهجویان که اغلب زن و کودک هستند ابراز تأسف کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول