اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

تقدیر از برگزیدگان کنگره شعر سردار سربداران/ زینب سلیمانی: حاج‌قاسم دوستدار شعر و ادب بود

مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی سردار سربداران با حضور خانواده شهید سلیمانی برگزار و از 8 برگزیده این دوره تقدیر شد.

تقدیر از برگزیدگان کنگره شعر سردار سربداران/ زینب سلیمانی: حاج‌قاسم دوستدار شعر و ادب بود

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سردار سربداران با حضور خانواده شهید سلیمانی، سردار فدوی جانشین فرمانده سپاه، سردار محمدرضا فلاح‌زاده جانشین سپاه قدس، احمد وحیدی وزیر کشور، مصطفی چمران رئیس شورای شهر تهران، حمید شاه‌آبادی معاون سیمای رسانه ملی، سعید حدادیان مداح اهل بیت(ع) و جمعی از شعرا امشب پنجشنبه ۱۸ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.

رشته‌های دیگر در کنگره سال بعدی اضافه می‌شود

مرتضی امیری اسفندقه دبیر این کنگره در ابتدای این نشست با بیان اینکه این کنگره اختتامیه ندارد و این مراسم افتتاحیه دیگری برای آن است، اظهارداشت: به برکت روح بزرگوار و بلند حاج قاسم سلیمانی کنگره خوبی را سپری کردیم و اشعار بسیاری به دبیرخانه رسید که به تائید هیأت داوران ناب، عاشقانه و شریف و بدون جانب داری بودند.

وی با اشاره به اینکه در تمام قالب‌های شعری، اثر به دبیرخانه رسید، گفت: از هیأت داوران که تمامی آثار را بررسی کردند، قدردانی می‌کنم و از شرکت‌کنندگان هم که اجازه نقد آثار را دادند قدردانم.

اسقندقه در پایان سخنان خود تصریح کرد: کنگره‌های بعدی با موضوع حاج قاسم سلیمانی به موضوعات نقاشی، تئاتر و ... هم خواهند پرداخت و ما شاعران قدم اول را برداشتیم.

شهید سلیمانی دوستدار شهر و ادب بود

زینب سلیمانی فرزند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در این مراسم اظهارداشت: افرادی که حاج‌قاسم را می شناختند، می‌دانستند که دوستدار شعر و ادب بود. در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی هستیم. همایش امروز گام کوچکی برای تکریم از این الگوی انسانیت و بزرگداشت مجاهدت‌های اوست.

وی با بیان اینکه از تمام افرادی که در برگزاری این کنگره نقش داشتند، تشکر می‌کنم، افزود: پیام حقیقت به خاطر انتصاب به حضور حق مسیر خود را همواره طی کرده است و کسی که در این مسیر پا بگذارد، مقرب است. سردار سربداران کوششی شاعرانه، زیبا و هنرمندانه‌ برای معرفی حاج قاسم است و وظیفه اصلی بنیاد سردار سلیمانی هم همین است.

سلیمانی تصریح کرد: افراد بسیاری، از علاقه ایشان به شعر باخبرند. ایشان شعرهایی را که دوست داشتند در جایی یادداشت می کردند تا فراموش نکنند. من صحبتم را با یکی از همین شعر‌ها تمام می‌کنم. شعری از مولانا که می‌گوید: ما بها و خونبها را یافتیم/ جانب جان باختن بشتافتیم.

حاج قاسم سلیمانی تربیت یافته مکتب زینب کبری(س) و حرم اهل بیت(ع) در عراق بود

سردار محمدرضا فلاح‌زاده جانشین سپاه قدس نیز در بخش دیگر این مراسم در سخنانی با تقدیر از برگزارکنندگان این آیین و تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت زینت کبری(س) و روز پرستار، تجلیل از شاعران ارزشی، مدافع فرهنگ غنی کشور را یک سنت حسنه و ارزشمند عنوان کرد و گفت: امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره از شاعران ارزشی دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دوران هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حرم و...تجلیل می‌کردند بنابراین ما نیز امروز به تاسی از این بزرگواران باید اینگونه تجلیل‌ها را ادامه دهیم.

فلاح زاده در ادامه به تصویر کشیدن و تفسیر شاعران و مداحان از زندگی پر غصه حضرت زینت کبری(س) اشاره کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی نیز تربیت یافته مکتب زینب کبری(س) و حرم اهل بیت(ع) در عراق بود. او نیز زندگی پر فراز و نشیبی داشت. از کودکی گرفته تا حضور در جبهه‌های داخلی و خارجی همه و همه پر از مجاهدت و ایثارگری است.

همرزم شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به خاطراتی از دوران حضور در کنار این سردار شهید گفت:‌ آنچه حاج قاسم را حاج قاسم کرد، تقوا، اخلاص، مردم داری، حکمت، شهادت طلبی و ... او بود.

 جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه همچنین به ویژگی‌های مدیریتی و توانمندی‌های فکری و استراتژیکی و تاکتیکی آن شهید بزرگوار هم اشاره کرد و گفت:‌ آنچه او را متمایز و برجسته و نهادینه نزد مردم و سردار دل‌ها کرد همانا راز و نیاز خالصانه با معبود، بندگی خالصانه  و اخلاص او بود.

فلاح زاده به مردم داری، تقوا، تواضع، فروتنی، شجاعت، داوری و قهرمانی این سردار شهید هم اشاره کرد و گفت: حاج قاسم پرورش یافته مکتب امام راحل، رهبر معظم انقلاب، اهل بیت(ع) و او تربیت شده و پرورش یافته مصداق بارز مکتب محمد رسول الله بود.

 جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عین حال تصریح کرد: به تاسی از همه پیشکسوتان، پیروی از مولایمان علی (ع)، رهبری معظم انقلاب اسلامی، امام عظیم‌الشان، از اینجا اعلام می‌کنم تحت هیچ شرایطی درمبارزه با کفر و شرک و دشمنان اسلام و مسلمین هرگز دست نخواهیم کشید و اگر هزاران بار ما را قتل و عام کرده و مجدد زنده شویم باز هم راه و روش و منش و رسم زندگی حاج قاسم سلیمانی را ادامه خواهیم داد و هرگز در این راه خسته نخواهیم شد.

در بخش دیگر این مراسم سید علی موسوی گرمارودی، سعید یوسف نیا و علیرضا قزوه شعرخوانی کردند. نقالی خوانی همراه با رونمایی از کتاب نخستین کنگره شعر سردار سربداران برنامه دیگر این مراسم بود.

در بخش پایانی این مراسم با حضور خانواده سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از افشین علا برای سرودن منظومه سردار نامه که مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت و همچنین سعید حدادیان مداح اهل بیت(ع) تقدیر شد.

نفرات برگزیده نخستین کنگره ملی شعر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سردار سربداران نیز به شرح زیر تقدیر شدند:

رتبه اول:
در بخش شعر کلاسیک - غلامرضا کافی از فارس برای اثر «ای پارسای پارسی»
هیات داوران در بخش شعر نو اثری را شایسته رتبه اول ندانست.

رتبه دوم:
در بخش شعر کلاسیک - حسن زرنقی از آذربایجان شرقی برای اثر دلتنگی به وقت  ۱:۲۰
در بخش شعر کلاسیک - زهرا محدثی خراسانی از خراسان رضوی برای اثر امتداد عاشورا
در بخش شعر کلاسیک علیرضا رجبعلی زاده کاشانی از اصفهان برای اثر بگو کجای شب سرخ
هیات داوران در بخش شعر نو اثری را شایسته رتبه دوم ندانست.

رتبه سوم:
در بخش شعر نو - فهیمه قائدی از اصفهان برای اثر زبان سفید
در بخش شعر نو - معصومه سادات شاکری از خراسان رضوی برای اثر آفتابگردان دیده‌ای؟
هیات داوران در بخش شعر کلاسیک اثری را شایسته رتبه سوم ندانست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول