اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مذاکرات وین| جوسازی مقام‌های آمریکا برای فروختن «گزینه‌های خالی» به ایران

در حالی که تیم‌های مذاکره‌کننده غربی با دست‌های خالی از گزینه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین حاضر شده‌اند مقام‌های دولت آمریکا شامگاه پنجشنبه تلاش کردند با جوسازی‌های روانی فضای گفت‌وگوها را تحت تأثیر قرار دهند.

مذاکرات وین| جوسازی مقام‌های آمریکا برای فروختن «گزینه‌های خالی» به ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چندین مقام دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه تلاش کردند از طریق فضاسازی‌های هیجانی و روانی این گفت‌وگوها را تحت تأثیر قرار دهند.

در حالی که خروج آمریکا از برجام و به موازات آن عدول کشورهای اروپایی از اجرای تعهداتشان موجب شده طرف‌های غربی علاوه بر از دست دادن مرجعیت اخلاقی، دست‌هایشان را از گزینه‌های عملی در برابر ایران خالی ببینند، مقام‌های دولت بایدن  شامگاه پنجشنبه تلاش کردند با تأکید بر کلیدواژه «توسل به گزینه‌های دیگر» سلاحشان را در برابر ایران پر نشان دهند. 

نخست روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که دولت جو بایدن قصد دارد در صورت شکست مذاکرات، اجرای تحریم‌ها علیه ایران را سخت‌گیرانه‌تر کند.

این ادعا در حالی مطرح شد که مقام‌های مختلف دولت آمریکا پیش از این گفته‌اند که تمامی آنچه از فشار تحریم‌ها بر ایران داشته‌اند اعمال کرده‌اند اما «فشار حداکثری» نتوانسته ایران را به سمت تسلیم سوق دهد.

ته کشیدن تحریم‌ها

به عنوان مثال، «رابرت اوبرایان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آبان‌ماه سال گذشته گفته بود که واشنگتن هر آنچه از تحریم‌ها در توان داشته علیه ایران به کار گرفته و تحریم‌های چندان دیگری باقی نمانده است. (جزئیات بیشتر)

علاوه بر این کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی معتقدند که تحریم‌ها تنها در یک بازه زمانی از اوج اثرگذاری برخوردارند و بعد از آن، اثرات آنها افول می‌کند و اقتصادهای تحت تحریم به مرور راه‌های مناسب برای سازگار شدن با آنها را پیدا می‌کنند. معماران سیاست‌های تحریمی در آمریکا معتقدند که در همین نقطه و قبل از شروع سیر نزولی آثار تحریم‌ها است که بایستی آنها را فروخت و به امتیاز ترجمه کرد.

جوسازی مقام‌های آمریکایی

پس از گزارش وال‌استریت‌ژورنال «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا و «کنث مک‌کنزی»، رئیس سازمان تروریستی سنت‌کام نیز در اظهارنظرهای جداگانه اما هماهنگ بر این نکته که آمریکا در صورت شکست مذاکرات «گزینه‌های دیگری» در اختیار دارد تأکید کردند.

لوید آستین که در یک کنفرنس خبری با «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی حضور داشت گفت: «اگر دیپلماسی شکست بخورد ما آماده توسل به گزینه‌های دیگر هستیم. ما از خودمان دفاع خواهیم کرد، از دوستانمان دفاع خواهیم کرد و از منافعمان دفاع خواهیم کرد.»

همزمان «جنیفر ساکی» در نشست خبری روزانه کاخ سفید گفت: «با توجه به پیشرفت‌های مداوم در برنامه هسته‌ای ایران، رئیس‌جمهور از تیمش خواسته برای حالتی که دیپلماسی شکست بخورد آماده باشند.»

«رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه با الجزیره همین خط فکری را دنبال کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و برای مواجهه با دنیایی که ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ایش را پیش ببرد آماده نباشیم. مشخص است که مجبوریم به چنین رویدادی پاسخ بدهیم و این همان کاری است که داریم انجام می‌دهیم.»

او همچنین مدعی شد که چارچوب زمانی برای گفت‌وگوهای وین، نامحدود و ابدی نیست. «ما در اینجا با یک ساعت فنی و با یک مسئله زمان‌مند مواجه هستیم. اگر ایران برنامه هسته‌ایش را آهسته بکند زمان بیشتری خواهیم داشت. اگر با همین سرعت فعلی ادامه بدهند، زمان رو به اتمام است.»

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تصریح کرد: «در حال حاضر تمرکز ما روی دیپلماسی است. ما کماکان معتقدیم که بازگشت متقابل به پایبندی برجام مثمرثمرترین روش است، اما داریم با نزدیکترین متحدانمان از جمله اسرائیلی‌ها درباره گزینه‌هایمان رایزنی می‌کنیم. داریم درباره این رایزنی می‌کنیم که چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

وی اضافه کرد: «اگر رژیم ایران شک کند که ما ضعیف هستیم کاملاْ شگفت‌زده خواهند شد.»

گزینه‌های خالی

با وجود اینکه محور رایزنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در گذشته را همواره رسیدن به یک «طرح جایگزین» در صورت شکست مذاکرات تشکیل داده، منابع خبری پیش از این گزارش داده‌اند که واشنگتن-تل‌آویو عملاً غیر از راه‌اندازی جنگ روانی، عملاً چنین طرحی در چنته ندارند.

این چیزی است که پایگاه خبری المانیتور مهرماه سال جاری، بعد از رایزنی مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی گزارش داده بود.

یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که به «بنی گانتز» نزدیک است در این باره به المانیتور گفت:«در حال حاضر، هیچ برنامه اقتضایی جایگزینی علیه ایران برای حالت شکست مذاکرات وجود ندارد. آنها پلان B ندارند.»

علاوه بر این، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم در شهریورماه سال جاری گزارش داده بود صهیونیست‌ها علی‌رغم مانور بر روی لفاظی‌های تهدیدآمیزآمیز نظامی علیه ایران «از هیچ توانایی نظامی عملی» برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار نیستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول