اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

آغاز فعالیت آتش نشان زن در پایتخت از خرداد 1401

برای اولین بار 16 آتش نشان زن جذب شهرداری تهران می شوند. مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران می گوید آتش نشان زن از اواخرخرداد 1401 در عملیات ها حضور خواهند داشت.

آغاز فعالیت آتش نشان زن در پایتخت از خرداد 1401

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، از سال گذشته ماجرای ورود آتش نشان زن برای اولین بار در سازمان آتش نشانی شهرداری تهران مطرح شد.

قرار است در اولین مرحله 16 آتش نشان زن جذب شهرداری شوند و اگر خروجی کار مناسب بود  این کار ادامه داشته باشد.

با توجه به شیوع کرونا آزمون آتش نشان با تاخیر انجام شد و بعد از برگزاری آزمون  باید آتش نشان باید چند مرحله را سپری کرده و در نهایت بتوانند در عملیات ها شرکت کنند.

ظرف چند روز آینده نتایج آزمون ورزشی آتش نشانان اعلام می شود

مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت جذب زنان آتش نشان در شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: ظرف چند روز آینده نتایج آزمون ورزشی آتش نشانان اعلام می شود.

وی ادامه داد: در هنگام برگزاری آزمون چند برابر ظرفیت نیرو جذب شد. درحین آزمون ورزشی و تست پزشکی و ... تعدادی از افراد کم می شوند و در نهایت ۱۱۶ نفر در این دوره جذب آتش نشانی شهرداری تهران می شوند که ۱۶ نفر آنها خانم و الباقی آقا هستند.

 از اواخر خرداد ۱۴۰۱،  ۱۱۶ آتش نشان(اعم از زن و مرد) جذب شهرداری می شوند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران بیان کرد: در این هفته نتایج آزمون ورزشی مشخص می شود و بعد از آن افراد برگزیده باید تست پزشکی دهند و در مرحله بعد باید مراحل اداری را طی کرده و مدارک آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آتش نشانان باید این مراحل را سپری کنند، گفت: از اواخر خرداد ۱۴۰۱،  ۱۱۶ آتش نشان(اعم از زن و مرد) جذب شهرداری می شوند.

آتش نشانی شهرداری تهران با کمبود نیروی انسانی رو به رو است و برخی از اعضای شورای شهر خواستار رفع این مشکل شدند.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کمبود 1000 نفر نیروی آتش نشان در شهرداری تهران، گفت: در حال حاضر سازمان آتش نشانی 5253 نفر نیروی عملیاتی دارد این در حالی است که باید تعداد نیروها بیش از 6000 نفر باشد.

وی ادامه داد:  سازمان آتش نشانی شهرداری تهران روزانه حدود 300 عملیات(حریق و حادثه) در پایتخت انجام می دهد. یکی از مشکلات اساسی سازمان آتش نشانی کمبود نیروی انسانی است.

به گفته عضو شورای شهر تهران،  با توجه به اینکه 133 ایستگاه آتش نشانی در تهران وجود دارد و باید به طور متوسط در هر ایستگاه ۴۵ نفر نیروی عملیاتی حضور داشته باشند این در حالی است که هم اکنون  در هر ایستگاه حدود ۳۱ نفر حضور دارند.

در ۵ سال آینده تعداد زیادی از نیروهای آتش نشانی بازنشسته خواهند شد 

نادعلی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان آتش نشانی شهرداری تهران 5253 نفر نیروی عملیاتی دارد این در حالی است که باید این سازمان بیش از 6000  نفر نیرو داشته باشد.در سال 1395 سازمان آتش نشانی با 120 ایستگاه 5234 نفر نیرو داشته  و در سال 1400 با 133 ایستگاه 5253 نفر نیرو دارد. با وجود توسعه ایستگاه  تعداد کمی نیرو جذب شده و تعدادی از نیروها هم بازنشسته شده اند.

وی بیان کرد: در ۵ سال آینده تعداد زیادی از نیروهای آتش نشانی بازنشسته خواهند شد و لذا به منظور پیشگیری از ایجاد مشکل در روند خدمت رسانی به مردم ضروری است تا نسبت به جایگزینی نیروی جدید اقدام لازم صورت بگیرد تامشکلی در روند خدمت رسانی به مردم ایجاد نشود. البته مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران  طی نامه ای به شهردار وقت تهران (حناچی) خواستار جذب نیروی انسانی شد و تاکید بر کمبود نیروی انسانی کرد و در آن مقطع فقط مجوز 116 نیرو داده شده که جوابگوی نیاز سازمان نبود.

تعداد زیادی ساختمان ناایمن در شهر وجود دارد  که به اعتقاد مدیران جدید شهری این مشکل با توسعه حداقلی انجام نمی‌شود و نیاز به یک اراده، کار جمعی و قانون دارد . شهردار تهران در این باره می گوید:نزدیک سه هزار ساختمان ناپایدار در تهران وجود دارد و حدود کمتر از ۱۰ درصد از آنها در مرحله خطر هستند و حل این مشکل با توسعه حداقلی انجام نمی‌شود و نیاز به یک اراده، کار جمعی و قانون دارد.

وی ادامه داد: ایمنی مورد انتظار و رفع خطر در همه عرصه‌ها از عنصری به نام آتش‌نشان و سازمانی به این نام نشات می‌گیرد که باید روز به روز تقویت و گام‌های بلندی در جهت ایده آل این سازمان برداشته شود.

وی ادامه داد:  در مسیر مانورهای آتش‌نشانی یاد ایام دفاع مقدس افتادم، زمانی صحبت از آتش‌نشان می‌کنید سه جز را با هم ترکیب می‌کنید؛ یک جزء آن انگیزه و ایمان و یک روح بلند است که اگر نباشد سایر اجزا کاری نمی‌کنند و آدم های ترسو و ‌دنیا طلب نمی‌توانند کاری در لحظه انجام دهند که مورد انتظار است، بنابراین فداکاری در خطر و داشتن روح بزرگ یک اصل مبنایی است.

زاکانی گفت: در کنار آن نیاز به یک جسم چالاک و آماده وجود دارد تا بتواند این ماموریت‌ها را انجام دهد، هرچند هر چه روح بلندتر باشد جسم را آماده‌تر می‌کند؛ اما اگر جسم توان نداشته باشد نمی‌تواند این مسیر را طی کند.

شهردار تهران اضافه کرد: در کنار این دو جزء، جزء علمی بودن و دانش بسیار مهم است. زمانی که این سه جزء با هم ترکیب شد باید ابزار آن درخدمت قرار بگیرد. امروز شاهد بودیم که هم کارهای بزرگی درباره ساختن انسانهای متعهد صورت گرفت و هم امکانات خوبی را به اقتضای نیاز تامین کردند، البته هنوز راه زیادی برای رسیدن به آن افق بلند پیش روی ما است. در شهرداری باید ‌توجه ویژه‌ای به این امر صورت بگیرد و پس از آن مسائل دیگر که شامل دغدغه‌های آتش‌نشانان است نیز جزء‌ وظیفه ما است.

 آتش‌نشانی عرصه خطر پذیری برای خدمت است

وی گفت: صحبت از آتش‌نشانی صحبت از امکانی است که جان و مال شهروند را نجات دهد و آتش یکی از این مسایل است و خطرات دیگری نیز وجود دارد. آتش‌نشانی عرصه خطر پذیری برای خدمت است، ما هر چه خود را برای خطرپذیری و خدمت آماده می‌کنیم باید همان قدر برای پیشگیری تلاش کنیم و در این امر باید همه نهادها مسئولیت خود را در کنار آتش نشانی بپذیرند.

شهردار تهران بیان کرد: ۱۶ شهید خدمت در آتش‌نشانی در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدند و سوال این است که چرا بعد از این رخدادها باید به فکر چنین تدابیری برسیم، این اتفاقات قابل تکرار و البته قابل پیشگیری است.

 ضرورت هم‌افزایی سازمان آتش‌نشانی با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها

بروز کردن سیستم آتش نشانی و توجه به نیروی انسانی از دغدغه های مدیریت جدید شهری است.پرویز سروی نایب‌رئیس شورای شهر تهران به روز شدن تجهیزات آتش‌نشانی ضروری عنوان کرد و گفت: امروز موضوع سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، به روز کردن تجهیزات، امکانات، افزایش تخصص و مهارت آتش‌نشانان است که شهردار و اعضای شورای شهر تهران هم دغدغه‌مند این موضوع هستند و یکی از اولویت‌های مدیریت شهری رسیدگی به مطالبات سازمان آتش‌نشانی و نیرو‌های آن است.

وی در خصوص ضرورت هم‌افزایی سازمان آتش‌نشانی با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها گفت: مدیریت شهری و شورای شهر تهران باید از یک سو اقدام به تحقق مطالبات سازمان آتش‌نشانی و آتش‌نشانان کنند و از سوی دیگر باید با سایر دستگاه‌های مرتبط با موضوع بحران هم‌افزایی ایجاد کنند. اگر هر دو مورد همزمان پیگیری شود می‌توان شاهد تحول بزرگ در مطلوب‌تر شدن وضعیت سازمان آتش‌نشانی بود.

سازمان آتش نشانی شهرداری تهران امروز از استاندارهای بالای بین المللی در بخش اطفای حریق و ایمنی برخوردار است.احمد صادقی عضو شورای شهر تهران و رئیس اسبق سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این باره می گوید:  برای افزایش تاب‌آوری شهری در برابر حوادث و بحران‌ها، وجود یک سازمان آتش‌نشانی پیشرفته، مجهز و توانمند و نیز آتش‌نشان‌های متعهد، متخصص و ماهر نیاز است.

هوشمندسازی برخی فرایند‌های حساس در حوزه مقابله با حوادث

وی ادامه داد:سازمان آتش‌نشانی در مقایسه با گذشته تغییرات زیادی کرده و امروز از استاندارد‌های بالای بین‌المللی در بخش اطفای حریق و ایمنی برخوردار است و با کشور‌های اروپایی ازجمله آلمان، فرانسه و انگلیس برابری می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی به لحاظ تعداد ایستگاه، تجهیزات، مدت زمان رسیدن به محل حادثه و مهارت آتش‌نشانان در حوزه امداد و نجات، وضعیت خوبی دارد، اما در سازمان با معضل کمبود نیروی تخصصی مواجه هستیم که این معضل باید در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت حل‌وفصل شود و قطعا شورای شهر پیگیری این موضوع خواهد بود.

وی تاکید کرد که  تأمین تجهیزات جدید، هوشمندسازی برخی فرایند‌های حساس در حوزه مقابله با حوادث، سرمایه‌گذاری جهت ارتقای زیرساخت‌های آتش‌نشانی شامل توسعه، مقاوم‌سازی و بهبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر تهران، ادامه روند بهبود و تکمیل مرکز آموزش آتش‌نشانی تهران با توجه جدی به ضرورت ارتقای کیفیت کالبدی این مرکز آموزشی، سرمایه‌گذاری مناسب برای ایجاد شرایط لازم جهت تقویت بخش فنی و مهندسی این سازمان و جایگزین کردن ادوات و تجهیزات فرسوده سازمان، مطالبات دیگری هستند که باید به فوریت پیگیری شوند. 

بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات جدی در سازمان آتش نشانی کمبود نیروی انسانی است. البته  قرار است تا خرداد سال آینده 116 آتش نشان به شهرداری تهران اضافه شوند (برای اولین بار 16 آتش نشان زن هم جذب می شود) اما این عدد برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی کافی نیست و حال باید دید که مدیران جدید چه برنامه ای برای رفع این مشکل دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول