اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

شباهت ویروس «اُمیکرون» به «لامبدا»/ سوش جدید کرونا به ایران رسید؟

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: امروز بیماران با علائم عفونی متفاوت‌تری از گذشته به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و اغلب با آبریزش بینی و علائم تنفسی دستگاه فوقانی همراه هستند، هنوز مشخص نیست این علائم به کدام سوش کرونا مرتبط است.

شباهت ویروس «اُمیکرون» به «لامبدا»/ سوش جدید کرونا به ایران رسید؟

محمدرضا ناظر، متخصص بیماری‌های عفونی‌ و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری فارس با اشاره با   علائم ویروس اُمیکرون اظهار کرد: علائم ویروس اُمیکرون بسیار به لامبدا شباهت دارد اما تا زمانی که ما با پی سی آر تست دقیق ندهیم و تعیین توالی ژن نکنیم نمی‌توانیم بفهمیم که این بیمار مبتلا به اُمیکرون شده یا خیر؟

وی با خطرناک توصیف کردن ویروس اُمیکرون، خطر واکسن گریزی این ویروس را بالا دانست و افزود: از نظر تئوری، اُمیکرون می‌تواند عفونت بسیار خطرناکی باشد به سبب این که ویروس کرونا تاکنون بیش از ۳۲ موتاسیون داشته و این موتاسیون‌ها و جهش‌های ژنتیکی متأسفانه از نظر تئوری شدت بیماری را افزایش داده و بیماری زایی و احتمال ابتلا به عفونت را بالا برده است، از سویی دیگر می‌تواند سرعت انتقال ویروس را افزایش و واکسن‌گریز و ایمنی‌گریز باشد.

جدیدترین علائم کرونا در کشور

 ناظر با اشاره به جدیدترین علائم بیماران مبتلا به کرونا، عنوان کرد: امروز بیماران با علائم عفونی متفاوت‌تری از گذشته به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و اغلب با آبریزش بینی و علائم تنفسی دستگاه فوقانی همراه هستند، هنوز مشخص نیست این علائم به کدام سوش کرونا مرتبط است، باید مشخص شود آیا کرونای دلتا بوده که به سبب موتاسیون به این شکل در آمده و وارد ایران شده یا لامبدا است؟ در مرحله بعد باید به فکر اُمیکرون باشیم، البته بعید می‌دانم که این سویه جدید به این سرعت وارد کشور ما شده باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ادامه داد:در دلتا کرونا بسیاری از مواقع پی سی آر بیماران مبتلا منفی بود بنابراین در سوش های جدید که موتاسیون بسیاری دارند احتمال منفی بودن تست‌ها بسیار بالا است.

وی گفت: در لامبدا سرفه‌های مبتلایان بسیار طولانی بود اما بسیاری از بیمارانی که امروز مراجعه می‌کنند دارای سرفه‌های  طولانی نیستند.

مردم، ویروس کرونا را دست‌کم گرفته اند

 ناظر، با اشاره به برخی مشکلات عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در کشورهای دنیا، خاطرنشان کرد: در کشور آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر که واکسن را پشتیبان خود قرار داده بودند و فاصله اجتماعی را رعایت نکردند مشکلاتی به وجود آمده که  این‌ها نشأت گرفته از بازگشایی بی‌برنامه مدارس و تجمعات گسترده همراه با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با انتقاد از عدم توجه مردم به پروتکل‌های بهداشتی در کشور، این رفتار را خطرناک توصیف کرد و گفت: امروز در کشور ما مدارس به صورت گسترده بازگشایی نشده، این در حالی است که رستوران‌ها و مراکز عمومی و تفریحی باز هستند و می‌بینیم که مردم در این مراکز، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و بسیار شلوغ است. احساس می‌کنم مردم ویروس کرونا را دست‌کم گرفته اند و اگر این ول انگاری وجود داشته باشد ویروسی که در برابر سیستم ایمنی بدن و واکسن مقاومت داشته باشد ظهور ‌می‌کند و می‌تواند مشکل زا باشد.

چشم‌های ما به بیمارستان‌های آفریقای جنوبی است

 وی در توصیه‌ای به واکسن گریز‌ها، تصریح کرد: آخرین مقالاتی که خوانده‌ام نشان می‌دهد که سطح ایمنی تزریق کنندگان واکسن و مبتلایان به کرونا بسیار بالاتر است و در این مقاله تاکید شده که چشم‌های ما به بیمارستان‌های آفریقای جنوبی است ببینیم چه اتفاقاتی آنجا رخ می‌دهد!

 ناظر با اشاره به عملکرد  ویروس اُمیکرون در کشور، بیان کرد: تا زمانی که این ویروس وارد کشور نشود نمی دانیم چه عکس العملی در بدن ما خواهد شد، آیا  با ژنتیک ما سازگاری دارد یا خیر؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول