اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

شگفت‌زدگی جراح اندونزیایی نسبت به ربات ایرانی/ چرا اندونزی «سینا» را به «داوینچی» آمریکا ترجیح داد؟

صادرات ربات جراحی از راه دور سینا به کشور اندونزی درحالی اتفاق افتاده است که پیش از این، کشور اندونزی ربات جراحی از راه دورآمریکایی داوینچی را خریداری کرده بود.حالا سوال مهم اینجاست که سینای ایرانی چه مزیت‌هایی نسبت به نمونه آمریکایی دارد که جراحان اندونزیایی را شگفت زده کرده است؟

شگفت‌زدگی جراح اندونزیایی  نسبت به ربات ایرانی/ چرا اندونزی «سینا» را به «داوینچی» آمریکا ترجیح داد؟

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، معصومه شیری؛  تابستان امسال بود که در دیدار مجازی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و «بودی گونادی سادیکین» وزیر بهداشت کشور اندونزی، قرارداد صادرات ربات جراحی سینا و ایجاد ۲ مرکز مهارت‌های پیشرفته جراحی رباتیک از راه دور در ۲ شهر «بندونگ» و «جوکجاکارتا» میان شرکت رباتیک سینا و ایندوفارمای اندونزیایی به امضا رسید. 

تا اینکه پنجشنبه هفته پیش خبر صادرات و تحویل دو ۲ نمونه از ربات جراحی از راه دور سینا به ۲ بیمارستان شاخص در کشور اندونزی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ویدئویی از حضور ربات جراحی از راه دور ایرانی سینا در کشور اندونزی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «دو دستگاه ربات جراحی سینا به اندونزی صادر شد.» در ادامه می توانید ویدئویی از حضور ربات جراحی سینا در کشور اندونزی و استقبال مسئولین و جراحان این کشور از این محصول ایرانی را مشاهده کنید:

 

 

پس از ورود ربات جراحی از دور سینا به کشور اندونزی و موفقیت یک شرکت دانش بنیان در ورود  به بازارهای جهانی، با «علیرضا میرباقری» مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا درخصوص ادامه همکاری های دوجانبه ایران و اندونزی درحوزه جراحی از راه دور و مزیت های منحصر بفرد سینای ایرانی نسبت به سایر نمونه های خارجی گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه متن کامل آن را می خوانید:

فارس: بعد از تحویل دو نمونه از ربات جراحی از دور سینا به اندونزی، ادامه همکاری ها با این کشور به چه صورت خواهد بود؟

آموزش کار با ربات جراح سینا به ۸۰ جراح اندونزیای​ی

 ما یک همکاری ۴ ساله با کشور اندونزی داریم که از تاسیس مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته جراحی رباتیک بر پایه پلتفرم بومی سامانه بومی جراحی رباتیک سینا شروع می‌شود. در ادامه در دو مرکز در دو شهر  بندونگ و جوکجاکارتا تاسیس می‌شود که این مراکز نیز در ۱۴ ام آذرماه افتتاح شد. طی یکسال پیشرو ما در هر شهر ۴۰ جراح اندونزیایی را آموزش می‌دهیم که بتوانند با رباط جراح سینا کار بکنند و وارد فاز مطالعات پری کلینیکال در کشور اندونزی خواهیم شد. این موارد برنامه سال اول خواهد بود.

تولید و فروش ربات سینا در منطقه «آسه آن»

سال دوم وارد فاز اخذ مجوزهای فنی و استانداردهای فنی خواهیم شد و ان شاء الله مجوز مطالعات کلینیکال را دریافت خواهیم کرد. در سال سوم  نیز وارد فاز مطالعات بالینی انسان خواهیم شد و پس از موفقیت در فاز بالینی و اخذ مجوز نهایی برای ورود به بازار اندونزی و «آسه آن» وارد فاز تولید مشترک در کشور اندونزی خواهیم شد و لایسنس تولید و فروش در منطقه «آسه آن» را به کشور اندونزی واگذار خواهیم کرد.

فارس: صادرات ربات سینا به عنوان رقیبی برای داوینچی آمریکایی به کشور اندونزی از چه جهت اهمیت دارد و فکر می‌کنید این اتفاق مهم چه بازتاب جهانی داشته باشد؟

وقتی سینای ایرانی روی دست داوینچی آمریکایی بلند می‌شود

حدود ۲۰  سال است که تولید این محصول در اختیار کشور آمریکا بوده است. ما هم حدود ۱۸ سال است که در این حوزه کار می‌کنیم و به دلیل محدودیت‌هایی که در بحث سرمایه‌گذاری داشتیم سرعت رشد مناسبی نداشتیم. ولی به هر حال طی یک مسیر طولانی موفق شدیم وارد بازارهای جهانی شویم.  شکست انحصار آمریکا برای شرکت رقیب می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. ۱۸ سال پیش که ما شروع کردیم شاید بعد از آمریکا دومین کشوری بودیم که به این حوزه ورود پیدا می‌کردیم و تا سال‌ها نیز ما دومین کشور در حوزه ربات های جراحی از راه دور بودیم. اما اخیرا کشورهای دیگر نیز به این عرصه ورود پیدا کرده اند و تاکنون حدود ۵ یا ۶ محصول در دنیا توسعه پیدا کرده است که بزودی آماده ورود به بازار می‌شود و ما تنها رقیب داوینچی آمریکایی نیستیم، بلکه رقبای دیگری هم در بازار وجود دارند . به هر حال در این بازار بزرگ شرکت‌هاب اید باهم رقابت کنند و با توجه به مزیت‌های رقابتی که دارند سهمی از بازار را به خودشان اختصاص دهند.

فارس:ربات جراحی از دور سینا چه مزیت‌هایی نسبت به نمونه‌های خارجی دارد؟

ما از ابتدای ساخت این ربات ۶ مزیت اصلی را برای خودمان هدف‌گذاری کرده بودیم.

اول رعایت ارگونومی جراحی است که جراح در شرایط ارگونومیک‌تری نسبت به سایر نمونه‌های ربات، عمل جراحی را انجام دهد. به این صورت که اگر از نشستن خسته شد بتواند بایستد و عمل جراحی را انجام دهد.

 در نمونه آمریکایی قطر ابزارها ۸ الی ۱۰ میلی متر است اما ما در ربات جراحی سینا به قطر ۵ میلی متر رسیدیم.

مزیت دوم قطر ابزارهایی است که وارد شکم بیمار می‌شود. در نمونه آمریکایی قطر ابزارهای ۸ الی ۱۰ میلی متر است اما ما در ربات جراحی سینا به قطر ۵ میلی متر رسیدیم.

دسترسی به تجهیزات یک بار مصرف با هزینه‌ای کمتر

مزیت سوم نوع ابزارهاست که نمونه آمریکایی از ابزارهای ۶ الی ۱۰ بار مصرف استفاده می‌کند که پس از  هر عمل باید با ماشین آلات خاصی تحت فشار آب شستشو داده شود و خونی که در داخل  آن‌ها قرار دارد تخلیه و استریل شود. این فرایند هم به ماشین آلات  و مواد خاصی احتیاج دارد و هم به نیروی انسانی احتیاج دارد که اینکار را انجام دهد. در عین حال امکان سرایت عفونت از بیمار به بیمار دیگری نیز دارد. ما در ربات سینا به ابزارهای یک بار مصرف دسترسی پیدا کردیم و توانستیم از ابزارهایی استفاده کنیم از نظر قیمت نزدیک به ابزارهای متدوال جراحی هستند.

مزیت چهارم این است که سیستم ربات سینا به گونه ای طراحی شده است که  با تخت جراحی یکپارچه است و لذا شما می‌توانید حین جراحی بدن بیمار و تخت جراحی را حرکت بدهید و به اطراف دوران دهید تا احشاء داخل شکم به یک طرف حرکت کرده و سایت جراحی باز شود تا شما بتوانید جراحی را ادامه دهید. این قضیه در جراحی‌ها بسیار حائز اهمیت است که در نمونه های قبلی داوینچی امکان پذیر نبوده است.

جراح اندونزیایی با دیدن «سینا» شگفت‌زده شد

در کنار همه این قابلیت‌های منحصربفرد، مزیت مهم دیگر ربات سینا امکان استفاده از این فناوری در کشورهای در حال توسعه بود. یعنی باید طراحی ربات به گونه‌ای می‌شد که قیمت خود دستگاه، هزینه‌های تعمیر و نگهداری و هزینه‌های ابزارهای مصرفی به ازای هر عمل انقدر کاهش پیدا می‌کرد که در کشورهای در حال توسعه نیز قابل استفاده باشد. این یکی از دستاوردهایی است که ما به آن دست پیدا کرده ایم. کما اینکه ربات داوینچی در حال حاضر در کشور اندونزی وجود دارد و به دلیل هزینه‌‌ی مصرفی بسیار بالایی که دارد قابل استفاده نیست و برای عمل های جراحی از آن استفاده نمی شود. به همین دلیل است که جراح اندونزیایی که سابقه جراحی با داوینچی را دارد وقتی ربات سینا را می‌بیند شگفت زده می‌شود و از آن استقبال می‌کند.

معماری جراحی را خودتان طراحی کنید

دستاورد آخر و ششم ما این است که طراحی ربات سینا یک طراحی ماژولار است. به این مفهوم که شما 4 ربات مجزا دارید به این مفهوم که شما می‌توانید هر یک از ربات‌ها را در دو طرف تخت جراحی  قرار دهید و معماری جراحی را خودتان را طراحی کنید. این قابلیت ماژولاریتی کمک می‌کند که اگر یکی بازوهای دستگاه خراب شد به راحتی بتوان آن را با یک بازوی جایگزین تعویض کرد. با این قابلیت کل سیستم از کار نمی افتد و می‌توانید به جراحی ادامه دهید.

فارس: برای ارتقا ربات جراحی از راه دور سینا چه برنامه‌هایی دارید؟

بحث بازخورد نیرو نیز قابلیتی است که در ربات جراحی از راه دور سینا پیش بینی شده است. این قابلیت هنوز عملیاتی نشده است و امیدواریم در آینده بتوانیم بحث بازخورد نیرو را  هم در سیستم فانکشنال کنیم و استانداردهای لازم را برای آن کسب کنیم به این صورت که جراح وقتی از راه دور عمل جراحی را انجام می‌دهد احساس کند بر بالین بیمار قرار دارد و نیرویی که ربات ‌هابه بدن بیمار اعمال می‌کنند را جراح زیر دست خود احساس کند. ان شاء الله ما قصد داریم این قابلیت را در پلتفرم سینا فعال کنیم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول