اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

افشای پشت پرده انتخابی وزن 74 کیلو برای المپیک/ حسین‌خانی: هزینه کردند من به المپیک نروم

آزادکار المپیکی کشورمان در وزن 74 کیلوگرم از اتفاقات رخ‌داده قبل از المپیک 2020 و سنگ‌اندازی‌ها برای عدم حضور وی در توکیو صحبت کرد.

افشای پشت پرده انتخابی وزن 74 کیلو برای المپیک/ حسین‌خانی: هزینه کردند من به المپیک نروم

بهاره محمدی- به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مصطفی حسین‌خانی ملی‌پوش المپیکی کشورمان بعد از چندماه دوری از کشتی، همراه با تیم سهند ارس در لیگ حاضر شد و 4 کشتی برای این تیم گرفت. دارنده مدال برنز جهان و طلای آسیا در شرایطی راهی المپیک شد که یکی از شانس‌های کسب مدال بود اما قرعه سخت و رقابت با کایل داک آمریکایی باعث شد تا او با یک کشتی از المپیک خداحافظی کند. به گفته حسین‌خانی خیلی‌ها سنگ‌اندازی کردند تا این اعزام انجام نشود اما حمایت تمام قد علیرضا دبیر و بردهایی که این کشتی‌گیر وزن 74 کیلوگرم کشورمان در انتخابی‌های متعدد داشت باعث شد تا حسین‌خانی شانس پوشیدن دوبنده ملی را در المپیک توکیو داشته باشد. 

حسین‌خانی در گفت‌وگو با فارس، از خیلی واقعیت‌ها پرده برداشت و از دلایل دوری‌اش از کشتی در این چند ماه اخیر گفت. 

* سهند استحقاق قهرمانی در لیگ را داشت 

* برخی کشتی‌گیران قرارداد بستند اما نیامدند

* خیلی‌ها هزینه کردند تا من به المپیک نروم

* به صفحات مجازی پول دادند تا مرا بکوبند

* دست انداز زیادی جلوی پایم بود

* دست خیلی‌ها باید از کشتی کوتاه شود

* دبیر پشت من ایستاد

* نباید با سفارش برخی، سمت کشتی‌گیر خاصی غش کرد

* بعد از مسابقات آسیایی نامه نوشتند من به اردو نروم

* اهل فضای مجازی نیستم و حقم را روی تشک می‌گیرم

* قراردادها در لیگ راضی کننده نیست

متن کامل را در زیر می‌خوانید:

فارس: بعد از ماه‌ها دوری با سهند در لیگ شرکت کردی، مسابقات امسال را چطور دیدی؟

در مجموع 4 کشتی برای سهند گرفتم که 3 برد و یک باخت داشتم البته مقابل حریف روسی با نتیجه 2-2  باختم. امسال بعد از چند سال لیگ جذابی داشتیم و مشخص نبود چه تیمی قهرمان می‌شود. رقابت بین سهند، فولادین و صنایع بود.

فارس: فکر می‌کردی سهند چه نتیجه‌ای در لیگ کسب کند؟

در کشتی اتفاقات زیادی رخ می‌دهد؛ در مبارزه با آمل بعضی از کشتی‌ها 50 - 50 بود که به سمت امل برگشت همین دلیل باعث شد تا سوم شویم در حالی که فکر می‌کنم استحقاق قهرمانی را داشتیم. یکسری اتفاقاتی افتاد که باعث شد  تا تیم ما قهرمان نشود اما طبیعی است؛ برد و باخت وجود دارد و نتیجه ممکن است ثانیه‌های آخر تغییر کند.

 

فارس: تیم‌ها کشتی‌گیران خوبی جذب کرده بودند و حتی از روسیه هم چند کشتی‌گیر حضور داشتند، حضور روس‌ها چطور بود؟

حضور کشتی‌گیران خارجی خوب بود و بچه‌ها در همه تیم‌ها پخش شده بودند. امسال همه تیم‌ها استخوان‌بندی خوبی داشتند به خاطر همین لیگ پویا و جذاب بود، حتی کارشناسان هم حدس نمی‌زدند کدام تیم قهرمان می‌شود.

فارس: جذاب‌ترین مسابقه لیگ در چه وزنی بود؟

چون تیم‌ها بهم نزدیک بودند خیلی از کشتی‌ها جذاب بود. هیچ کس از نتایج خبر نداشت و نمی‌شد گفت کدام کشتی‌گیر برنده می‌شد. شاید 10 کشتی در کل مسابقات خوب بود و در سطح جهانی برگزار شد که این یکی از نکات مثبت لیگ بود.

فارس: مدعیان وزن 74 کیلوگرم را در لیگ چطور دیدی؟

من بعد از المپیک مدتی تمرین نداشتم و حتی قصد نداشتم در لیگ هم شرکت کنم اما وقتی با من تماس گرفتند تصمیم گرفتم تمرینات را شروع کنم. هفته‌ای 3-4 روز تمرین داشتم و با 30 - 40 درصد آمادگی در لیگ شرکت کردم. از عملکردم راضی هستم هر چند می‌توانستم بهتر از این باشم.

فارس: حمایت اسپانسرها هم در لیگ امسال خوب بود.

بله جا دارد از کادر فنی سهند ارس و همین طور از آقای ساجد برازنده اسپانسر تیم تشکر کنم. امسال برای نخستین بار بود که دیدم قبل از پایان لیگ، با کشتی‌گیران تسویه می‌شود. 10 - 15 سالی که در لیگ کشتی گرفتم هیچ وقت ندیده بودم قبل از پایان لیگ 100 درصد قراردادها پرداخت شود. این موضوع هم به کشتی‌گیران روحیه داد و هم باعث شد تا راحت مبارزه کنند. ما از نظر قرارداد و اسکان هیچ مشکلی نداشتیم، بهترین امکانات در اختیار تیم بود و جدا از قراردادی که داشتم، دلی دوست داشتم سهند نتیجه بگیرد. امیدوارم از سال‌های آینده هم شاهد حضور پررنگ اسپانسرها و هم انجام تعهد کشتی‌گیران باشیم.

فارس: منظورت از تعهد کشتی‌گیر حضور برخی از کشتی‌گیران در لیگ است که قرارداد بستند اما کشتی نگرفتند؟

بله هم امسال و هم سال گذشته کشتی‌گیرانی داشتیم که قرارداد بستند اما کشتی نگرفتند. همه ما جامعه کشتی را تشکیل می‌دهیم و همه باید دست به دست هم دهیم تا آبرو و جایگاه کشتی حفظ شود. با این شرایط اسپانسرها سالهای آینده رغبت نمی‌کنند تیمداری کنند بنابراین وقتی اسپانسر خوب هست باید آن را حفظ کرد. علاوه بر آن ما انسان هستیم و کشتی هم یک رشته پهلوانی است. باید به قرارداد خود پایبند باشیم.

فارس: وضعیت قراردادها راضی‌کننده بود؟

به نظرم راضی کننده نیست چون کشتی الان در دید مردم است و از اول هم ورزش اول کشور بود اما در بحث قراردادها ممکن است در رتبه هفتم یا هشتم باشد. فوتبال، والیبال، بسکتبال، فوتسال، هندبال و ... از کشتی جلوتر زده‌اند. سال 89 - 90 قراردادها 70- 80 میلیون با دلار هزار تومان بود اما الان ببینید با دلار 30 هزار تومانی چقدر می‌شود. باید همه دست به دست هم دهیم از کشتی‌گیر گرفته تا مربی و فدراسیون، کمک کنند تا به مبلغی که می‌خواهند برسند.

فارس: چه شد که بعد از المپیک از کشتی کناره‌گیری کردی؟

خیلی حرف‌ها در سینه دارم که شاید نتوانم بگویم. تنها کشتی‌گیری بودم که قبل از المپیک خیلی‌ها دست به دست هم دادند تا نتوانم راهی توکیو شوم. پول خرج کردند و بسیج شدند، البته علیرضا دبیر پشت من بود اما از کادر فنی گرفته تا خیلی از نفرات تلاش کردند المپیکی نروم. 10 ماه در سخت‌ترین شرایط روحی به سر می‌بردم، هیچ مشکلی با کسی نداشتم و تنها گناهم این بود که نفر اول وزن بودم. هر مسابقه‌ انتخابی که کادر گفت شرکت کردم؛ انتخابی تیم ملی، لیگ، مسابقات آسیایی، جام تختی، مسابقات لهستان، هر جایی لازم بود کشتی گرفتم. هر سالی ملی‌پوش شدم در انتخابی شرکت کردم و بدون انتخابی نه جهانی رفتم نه المپیک. هر کسی می‌خواهد ملی‌پوش شود باید همه را ببرد اما به عده‌ای در صفحات مجازی پول دادند تا مرا بکوبند و برخی خبرگزاری‌ها هم مغرضانه درباره من نوشتند.

 

 فارس: پس شرایط خوبی قبل از المپیک نداشتی؟

واقعا تا 40 روز مانده به المپیک شرایط من با بقیه کشتی‌گیران یکی نبود. بعد از مسابقات آسیایی حتی  سرمربی تیم به دبیر نامه نوشت که من به اردو نروم اما به آقای دبیر گفتم من نفر اول انتخابی هستم و هر کسی ادعا دارد باید مرا ببرد. کسی که در ایران نتواند مرا ببرد نمی‌تواند در مسابقات خارجی هم نتیجه بگیرد. دیدید کسی که جای من مسابقات جهانی رفت چطور باخت. در فضای مجازی فعال نیستم و حقم را روی تشک می‌گیرم. من مردانه به تشک آمدم، این یک هزارم درد دل‌هایی است که دارم.

فارس: همین اتفاقات تاثیرش را در المپیک هم گذاشت.

بله قطعا تاثیر می‌گذارد. در رنک جهانی بین چهار نفر برتر بودم اما سخت‌ترین قرعه را داشتم. در هیچ سالی چنین قرعه‌ای به کسی نخورده بود در حالی که در المپیک توکیو تعدادی از قهرمانان یک طرف جدول بودند. اینها را کسی ندید و فقط منِ حسین‌خانی را کوبیدند. در خودم می‌دیدم که روی سکو بروم و هر کاری لازم بود انجام دادم. از بچه‌ها بپرسید، همه می‌گفتند چطور با این شرایطی که هست هنوز تمرین می‌کنی و می‌مانی؟ در این چند وقت خیلی‌ها می‌خواستند من نباشم اما پول‌هایی که هزینه کرده بودند حیف شد! مگر من از اسرائیل آمده بودم که نمی‌خواستند در تیم ملی کشتی بگیرم؟ در تمام انتخابی‌ها شرکت کردم، مگر گناه کرده‌ام که می‌خواستم عضو تیم ملی باشم؟  ناراحتی من از این است که با کسی که صاف و ساده جلو آمده چنین رفتارهایی دارند. ما هم می‌توانستیم مانند روسیه تعداد زیادی مدال بگیریم اما با شرایطی که وجود داشت هم کسانی که جلوی پایشان صاف شده بود تا به تیم ملی برسند ضربه خوردند هم من که دست‌انداز زیادی جلوی پایم بود.

فارس: با این شرایط تیم یکدستی راهی المپیک نشد؟

نبود اگر بود یزدانی به تیلور نمی‌باخت که بعد از یک ماه در جهانی ببرد و طلا بگیرد و محمدحسین محمدیان نتیجه را به کشتی‌گیر درجه چهارم - پنجم گرجستانی واگذار نمی‌کرد. باید این مشکلات ریشه‌یابی و دست خیلی‌ها از کشتی کوتاه شود. جوانانی هستند وقتی مرا می‌بینند بدون پارتی و هزینه به تیم ملی رفته‌ام، انگیزه پیدا می‌کنند بنابراین وقتی مرا می‌کوبند انگار هزاران جوان ایرانی را می‌کوبند. سوال من این است آیا کسانی که چنین کاری کردند پیش وجدان خود راحت هستند؟ می‌توانند شب راحت بخوابند؟ مگر می‌شود سرمربی از کشتی‌گیر شکایت کند؟

فارس: سرمربی تیم ملی این کار را انجام داد؟

 بله، حتی به کمیته انضباطی هم رفتیم اما نتوانستند مرا محکوم کنند. من به خاطر المپیک کوتاه آمدم و نمی‌خواستم به این موضوع ورود کنم و درخواست کردند که ادامه ندهم وگرنه…

فارس: اگر به جهانی نروژ می‌رفتی چه نتیجه‌ای می‌گرفتی؟

کشتی ورزش بدون رکوردی بوده و 74 کیلو هم وزن بسیار سنگینی است. نباید همه اوزان را با هم مقایسه کنیم، ممکن است در برخی از اوزان فقط یک ورزشکار یا نهایت 2 نفر خوب داشته باشیم بنابراین هر کسی از ایران می‌رود حداقل باید سوم شود اما در 74 کیلوگرم شرایط فرق دارد. در این چند سال ترافیکی بوده که شاید در سالهای قبل این طور نبوده باشد. الان 7-8 قهرمان جهان و المپیک در این وزن شرکت می‌کنند و در اوزان دیگر این شرایط نیست. به همین دلیل سطح فنی مسابقات در این وزن نسبت به اوزان دیگر بالاتر است.

فارس: فکر می‌کنی با حضور پژمان درستکار شرایط کشتی آزاد بهتر شود؟

موضوع حضور درستکار یا شخص دیگری نیست. باید ساختاری وجود داشته باشد که هر کسی می‌خواهد دوبنده ملی را برتن کند از مسیر درست عبور کند حالا فرقی نمی‌کند این شخص چه کسی است، مسن است یا جوان، کشتی‌گیر است یا خیر. وقتی مسیر مشخص است ممکن است او بتواند همه را در این مسیر شکست دهد. شخص نباید تعیین‌کننده باشد، وظیفه سرمربی این است از نظر روحی و روانی، بدنی و فنی شرایط کشتی‌گیرانی که انتخاب می‌شوند را به وضعیت آرمانی برساند و بتواند روز مسابقه خوب آنها را کوچ کند نه اینکه سرمربی ازقبل یکی را انتخاب کرده باشد و بقیه سر کار باشند. وقتی چرخه و مسیر مشخص باشد کار سرمربی هم راحت است، فرقی هم نمی‌کند سرمربی چه کسی باشد. هنر سرمربی زمانی معلوم می‌شود که بتواند تیمی را که گرفته از هر نظر به اوج آمادگی برساند.

فارس: در مسابقات قهرمانی کشور شرکت می‌کنی؟

معلوم نیست. نه می‌گویم می‌آیم و نه می‌گویم شرکت نمی‌کنم. البته انتخابی جام تختی هم هست.

فارس: الان که کادر تغییر کرده و مشکلی وجود ندارد.

من قبلا هم با کسی مشکلی نداشتم و آنها بودند که گارد می‌گرفتند. اگر از نظر اخلاقی مشکل داشتم حق داشتند اما من هیچ مشکلی نداشتم. از نظر روحی واقعا بهم ریختم. 10 ماه شما را بکوبند آن هم نه فقط کادر فنی، بلکه زمین و زمان. ادعایی هم ندارم و می‌گویم اگر کسی مدعی است از من بهتر است، کشتی بگیرد. 

فارس: واکنش رئیس فدراسیون در قبال این اتفاقات چه بود؟

او پشت من ایستاد. مرا اردوی تیم ملی در یک مرحله دعوت نکردند اما به دبیر گفتم نه کشتی‌گیر خوبی هستم نه چیز دیگری اما نفر اول انتخابی هستم بنابراین اگر کسی ادعایی دارد مرا ببرد. وقتی من همه را شکست داده‌ام حق من است به المپیک بروم. در همه اوزان باید همین باشد نه اینکه به خاطر سفارش برخی به سمت یک کشتی‌گیر خاص غش کنیم.

 

فارس: نظرت درباره چرخه انتخابی اعلام شده از سوی کادر فنی چیست؟

با انتخابی ورزشکار می‌داند چه کاری باید انجام دهد. اینکه کسی مدال جهانی گرفته با کسی که اوت شده باید متفاوت باشد هم درست است یعنی هم قانونی است و هم انصاف. 

فارس: برنامه‌ای برای حضور در المپیک پاریس داری؟

برای این بازی‌ها برنامه‌ریزی نکردم چون واقعا در این مدت اذیت شدم. فکر نمی‌کنم فعلا بتوانم برنامه درستی برای این بازی‌ها داشته باشم.

فارس: حرف پایانی؟

برخی از انتقادات سازنده است و برخی هم پول می‌گیرند انتقاد می‌کنند. یکسری هم به خاطر حفظ جایگاه یا گرفتن سمت،  من را قضاوت می‌کنند. کمتر کارشناسی را دیدم که از من درست انتقاد کند اما در هر صورت چیزی که من را دلگیر کرده قضاوت نادرست مردم بود که سوار این موج شدند و البته گناهی ندارند. وقتی از بیرون موج می‌اندازند کسی که می‌بیند همان برداشتی را که دارد می‌گوید و خیلی راحت مرا قضاوت می‌کند. این موضوع خیلی مرا آزار داد، کسی می‌تواند من را قضاوت کند که با کفش‌های من چند قدم راه رفته باشد نه اینکه چون شخصی مشکل دارد و می‌خواهد من نباشم روی این موضوع قضاوت کند. این اصلا خوب نیست و به شخصه اذیت شدم. خدا را شکر می‌کنم عضو هیچ گروهی نیستم و همیشه به لطف خدا از صفر شروع کردم و هیچ پارتی نداشتم و فقط با خدا معامله کردم و به اینجا رسیدم. هر کسی می‌خواهد قضاوتم کند ببیند با چه شرایطی به این جایگاه رسیدم، بعد نقد کند. در آخر هم همه را با وجدان خودشان تنها می‌گذارم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول