اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

۶ نشانه عبور از وضع قرمز/ از دیپلماسی اقتصادی و جهش صادرات تا رونمایی دولت از دو سند ضدتورمی

ویرانه‌ای که از دولت روحانی به ارث رسیده است به این سرعت بازسازی نمی‌شود، اما چند علامت روشن اقتصادی نشان می‌دهد جای امیدواری هست.

۶ نشانه عبور از وضع قرمز/ از دیپلماسی اقتصادی و جهش صادرات تا رونمایی دولت از دو سند ضدتورمی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به بررسی نشانه‌های مثبت در دولت سیزدهم برای عبور از وضع قرمز در کشور پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

حدود ۱۲۰ روز از شروع دولت سیزدهم می‌گذرد. کارشناسان اقتصادی می‌گویند ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت در این مدت کوتاه با توجه به عملکرد پیشینی و پسینی شاخص‌های کلان اقتصادی دشوار و البته گمراه‌کننده است؛ با این حال به اعتقاد کارشناسان درحالی که انتظار بهبود در شاخص‌های اقتصادی در کوتاه‌مدت انتظار به جایی نیست، اما انتظار می‌رود دولت در ریل‌گذاری اقتصاد اقدامات دقیقی را انجام دهد.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند در شرایط فعلی سیاست‌هایی که می‌توانند اثر مخرب سه متهم اصلی شرایط تورمی در سال‌های اخیر، ‌یعنی سیاست پولی، ارزی و تجاری ‌را خنثی کنند، راه چاره بهبود وضعیت فعلی هستند. عملکرد هر چند کوتاه‌مدت دولت در این سه حوزه نشان می‌دهد گرچه باید منتظر آثار اقدامات دولت ماند اما تا اینجا هم در حوزه پولی، ارزی و تجاری اقدامات مهمی همچون جبران غیرتورمی کسری بودجه، توسعه دیپلماسی اقتصادی و توسعه صادرات صورت‌گرفته است. بنابراین اقدامات دولت را تاکنون می‌توان در شش مورد خلاصه کرد: آشکار شدن نشانه‌های کاهش تورم هر ماه و تورم نقطه‌ای؛ جهش صادرات در ماه‌های مهر و آبان؛ دیپلماسی اقتصادی منطقه‌ای؛ خروج بخش خدمات از رکود کرونایی؛ رفع تراز منفی ذخایر استراتژیک کالایی و ارائه نقشه ضدتورمی.
 


تزریق ۹۶میلیون واکسن در ۴ ماه

به اعتقاد کارشناسان بهداشت و سلامت و البته کارشناسان اقتصادی، یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم، تسریع در تزریق واکسن بوده است. تزریق واکسن کرونا در وهله اول و مهم‌تر از همه توانسته سرعت همه‌گیری آن را در کشور کم کند، به‌طوری‌که براساس آمارهای وزارت بهداشت تا روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد (شروع دولت سیزدهم) مجموعا ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دز اول واکسن کرونا را دریافت و همچنین تا همان روز دومیلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر دز دوم واکسن را نیز دریافت کرده بودند. با احتساب این تعداد مجموع دزهای واکسن تزریق‌شده در کشور تا ۱۲ مرداد سال جاری حدود ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ مورد بوده است.

درخصوص این اقدام دولت سیزدهم آنطور که آمارها نشان می‌دهد، تسریع در تزریق واکسن به‌طور چشمگیری بر کاهش مرگ‌ومیر و ابتلای جدید موثر بوده است، به‌طوری‌که آخرین گزارش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که مربوط به پنجشنبه ۱۸ آذر بوده، نشان می‌دهد مجموعا ۵۸ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۶۵ نفر دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و تا همان روز ۴۸ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۴۵۰ نفر نیز دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. همچنین یک‌میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۲۹ نفر دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند. با احتساب این تعداد مجموع دزهای واکسن تزریق‌شده در کشور به شمار ۱۰۹ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۴۴ مورد می‌رسد. به‌عبارتی در کمتر از چهارماه دولت سیزدهم نزدیک به ۹۶ میلیون دز واکسن تزریق کرده که از حق نگذریم، اقدام قابل‌تقدیری است.

تورم تولید در قله ۴۰ ساله بود

بررسی آمارهای بانک مرکزی ایران و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد آنطور که آمارهای نمودار نشان می‌دهد از سال ۱۳۷۰ تا پایان سال ۱۳۹۹ تورم سالانه تولیدکننده در سه‌نقطه بالاتر از ۴۰ درصد بوده است. این سه‌نقطه عبارتند از سال ۱۳۷۴ که رکورد تورم تولیدکننده با نرخ ۴۷.۵ درصد در کشور شکسته شد و دو نقطه دیگر شامل تورم ۴۱.۲ درصدی سال ۱۳۹۷ و تورم ۴۶.۷ درصدی پایان سال ۱۳۹۹ است. اما در سال جاری نیز تورم سالانه منتهی به تابستان (این تورم بیانگر تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل تابستان نسبت به دوره مشابه سال قبل است) به ۶۴.۶ درصد رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. با توجه به اینکه تورم سالانه بهار امسال نیز حدود ۶۰ درصد بود، به‌نظر می‌رسد تورم سالانه پایان امسال بیش از ۵۵ درصد باشد که این رقم رکورد ۳۰ سال اخیر را می‌شکند.
 


اما خبر خوب اینکه آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در جدیدترین گزارش این سازمان تورم کاهشی بوده است، به‌طوری‌که تورم نقطه‌به‌نقطه تولید در تابستان ۱۴۰۰ به ۵۸.۹ درصد رسیده که۱۴.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد و همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه بخش صنعت از ۹۴.۷ درصد در بهار به ۶۲.۳ درصد در تابستان رسیده است.

از دیپلماسی اقتصادی تا جهش صادرات

شهریور سال جاری بود که پس از گذشت سال‌ها و رایزنی‌های فراوان ایران با سران کشور‌های عضو پیمان شانگهای، کشورمان بالاخره با نظر مثبت هشت عضو ثابت، به صورت رسمی به یکی از طرف‌های ثابت این سازمان مهم اقتصادی- امنیتی درآمد. این سازمان، ازجمله سازمان‌هایی است که می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد. پیوستن ایران به سازمانی که حدود یک‌سوم اراضی دنیا را در اختیار دارد و صادرات سالانه‌اش بالغ بر چندین میلیارد دلار است برای ایران فرصت‌های اقتصادی فراوانی به همراه خواهد داشت.

براساس آمارها حدود ۲۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهان در قالب این پیمان منطقه‌ای به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان همکاری متمرکز است. همچنین مجموع ارزش صادرات درون‌گروهی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۱۷، در حدود ۳۲۹ میلیارد دلار بوده است.

از دیگر اقدامات دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی، موضوع قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه است. علی‌رغم تضعیف دیپلماسی انرژی در سال‌های گذشته، قرارداد سه‌جانبه بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان در آذرماه امسال امضا شد. این قرارداد به‌منظور سوآپ گاز به ظرفیت۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب از ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران امضا شد. لازم به ذکر است از دی‌ماه ۱۳۹۵ تعاملات گازی ایران با ترکمنستان قطع شده بود که با انعقاد این قرارداد گام روبه جلویی در مناسبات انرژی دو کشور برداشته شده است.
 


اما در کنار این موضوعات، حفظ بازارهای تجاری ایران در منطقه و همچنین توسعه صادرات در ماه‌های اخیر نشانه‌های خوبی برای اقتصاد ایران ترسیم می‌کند؛ چراکه براساس آمارهای گمرک ایران تجارت خارجی ایران در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ مانند ماه‌های پیش از آن، با رشد قابل توجهی همراه بود و در این مدت ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بین جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری آن مبادله شد. مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی کشور با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۴۳.۵ درصد در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش دلاری کالاهاست.

رونمایی دولت از دو سند ضدتورمی

براساس آمارهای مرکز آمار ایران، در آبان‌ماه که آخرین گزارش این مرکز است، تورم ماهانه کل از ۳.۷ درصد در مهرماه به ۲.۵ درصد رسیده، تورم نقطه‌ای از ۹۹.۲ درصد به ۳۵.۷ درصد و تورم سالانه نیز از ۴۵.۴ درصد در مهرماه به ۴۴.۴ درصد کاهش یافته است. شاید در کوتاه‌مدت نتوان این موارد را مرتبط با اقدامات دولت سیزدهم دانست، اما دولت سیزدهم اقداماتی را شروع کرده است که در ماه‌های آتی باید شاهد نتایج آن بود. ازجمله این اقدامات، انتشار نقشه راه رشد غیرتورمی است که اول آذرماه امسال ازسوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شد. این سند در ۳ سرفصل بر ضرورت ارائه برنامه رشد غیرتورمی، راهکارهای مهار پایدار تورم و راهکارهای رشدآفرینی و رونق تولید پرداخته است. در چارچوب برنامه دو مؤلفه مهار پایدار تورم و رشدآفرینی و رونق تولید مدنظر قرار گرفته است و راهکارهای کوتاه‌مدت مهار پایدار تورم ازطریق کاهش فشار بر تراز ارزی و مهار نوسانات ارزی و کاهش انتظارات تورمی خواهد بود.

درکنار این سند، بنا به اظهارات سخنگوی دولت سند تحول دولت نیز در هفته‌های آتی منتشر خواهد شد که ۳۷ اولویت مادر را موردتوجه قرار داده که ۱۲ مورد از آنها مستقیما مرتبط با اقتصاد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول