اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نشست رسانه‌های عربی علیه سازش در لبنان، آل خلیفه را به خشم آورد

وزارت خارجه بحرین به دولت لبنان در خصوص برگزاری نشست اهالی رسانه‌های عربی علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعتراض کرده است.

نشست رسانه‌های عربی علیه سازش در لبنان، آل خلیفه را به خشم آورد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه بحرین به دولت لبنان به دلیل برگزاری نشست ضد عادی سازی با رژیم صهیونیستی اعتراض کرد.

به گزارش روسیا الیوم، در نشستی که چهارشنبه گذشته با حضور اصحاب رسانه‌های عربی علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در لبنان برگزار شد، بر ضرورت اتخاذ یک راهبرد رسانه‌ای فراگیر برای مقابله با این پدیده تأکید شده بود.

 وزارت خارجه بحرین، اهالی رسانه‌های عربی حاضر در این نشست را عناصر متخاصم و حامی تروریسم خواند و گفت که هدف از برگزاری این نشست ترویج ادعاها و اتهام‌های توهین آمیز علیه بحرین بوده است.

وزارت خارجه بحرین گفته که در این خصوص اعتراضی شدید اللحن را به دولت لبنان داده و گفته که میزبانی چنین نشستی اصلا قابل قبول نیست و نقض آشکار اصول احترام به حاکمیت کشورها و دخالت نکردن در امور داخلی آنهاست .

وزارت خارجه بحرین همچنین یک یادداشت اعتراضی را به دبیرخانه اتحادیه عرب ارسال کرده و گفته که در آن، آنچه را اقدام غیردوستانه لبنان خوانده تقبیح کرده است.

بحرین از دولت لبنان خواسته است مانع چنین نشست هایی شود که به تعبیر آن اقدامات مذموم با هدف توهین به بحرین است و با اساسی‌ترین هنجارهای دیپلماتیک در تضاد و با روابط برادرانه دو ملت برابر مغایر است.

وزارت خارجه لبنان هم در واکنش به اعتراض بحرین در بیانیه‌ای گفت که در این خصوص تحقیق می‌کند.

در این بیانیه آمده است: ما به این مساله اهتمام داریم که لبنان مقر یا ممر سوء استفاده یا تجاوز علیه کشور برادر بحرین و سایر کشورهای عربی نباشد و کاملاً به منشور اتحادیه عرب در زمینه عدم مداخله در امور داخلی برادران عرب متعهد هستیم. ما همیشه امیدواریم که به طور مثبت و آشکار به گفت‌وگو، همکاری و هماهنگی مستقیم بین خود ادامه دهیم تا از هرگونه اقدام مشابه جلوگیری کنیم و به هر موضوعی که ممکن است به روابط برادرانه آسیب بزند یا تیره کند، رسیدگی کنیم.

وزرای خارجه بحرین و امارات، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰، در کاخ سفید، توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق این رژیم و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا امضا کردند.

سودان ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد اما برخی گروه‌های سیاسی این کشور از جمله تعدادی از احزابی که در ائتلاف حکومتی مشارکت دارند، قاطعانه با سازش با این رژیم مخالفت کرده‌اند.

مغرب نیز در دهم دسامبر ۲۰۲۰، این توافقنامه را امضا کرد و درست در همان روز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسما اعلام کرد که منطقه مورد منازعه صحرای غربی را برای کشور مغرب به رسمیت می‌شناسد.

این در حالی است که هنوز بحران قبلی که  برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه ریاض برای لبنان بر سر اظهارات وزیر اطلاع رسانی مستعفی این کشور ایجاد کرده بودند، کاملا رفع نشده است.

«جرج القرداحی» وزیر اطلاع رسانی مستعفی لبنان در اظهاراتی که مربوط به پیش از وزیر شدنش بود، جنگ علیه یمن را بیهوده خواند و خواستار پایان آن شد، اما عربستان که از شکست در جنگ یمن و همچنین اقتدار روز افزون مقاومت و به خصوص حزب الله لبنان به خشم آمده بود، روابط خود را با بیروت قطع کرد و امارات، کویت و بحرین نیز در اقدامی مشابه عربستان، سفرای خود از بیروت را فراخوانده و تأکید کردند که این اقدام آن‌ها به نشانه همبستگی با عربستان انجام شده است.

القرداحی هم در نوزدهم آذر ماه گذشته به منظور کمک به حل بحران کشورش با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس استعفا داد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول