اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

چند راهکار ساده برای خلاصی از درد کمر/ علامت سیاتیک چیست؟

فوق تخصص جراحی ستون فقرات کشورمان گفت: دردهایی که صرفا شب اتفاق می‌افتد و روز برطرف می‌شود معمولا مکانیکال هستند. کاهش وزن و رعایت اصول بهداشت ستون فقرات حتما به رفع این دردها کمک می‌کند.

چند راهکار ساده برای خلاصی از درد کمر/ علامت سیاتیک چیست؟

حسن قندهاری فوق تخصص جراحی ستون فقرات و متخصص ارتوپد در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه ضربه‌ها پس از گذشت زمان علامت دیسک خفیف نمی دهند گفت: علامت ناشی از ضربه با دیسک متفاوت است اما یک دیسک کوچک می‌تواند پیش زمینه ای برای اسپاسم عضلانی باشد. این اسپاسم ها و بیماریهای دژنراتیو(فرسایشی تخریبی) کمری در سنین کمتر از 50 سال نیاز به بررسی بیش از یک ام آر آی ندارد. اگر درد در حال کاهش باشد ورزش به فرد کمک می کند تا به زندگی عادی بازگردد. اصلی مهم در این بین وجود دارد و آن این است که محدودیتی برای این بیماران وجود ندارد. هرچه این بیماران زودتر به زندگی عادی بازگردند احتمال بهبودی وی بیشتر خواهد بود.

وی در خصوص بیماری‌های سیاتیک و دیسک کمر گفت: این دو از هم جدا نیستند. دیسک کمر پس از آزردگی مسیری از یک بیرون زدگی عادی تا زمانیکه دیسک پاره می شود را طی می‌کند. وقتی دیسک پاره می‌شود و روی عصب فشار می آورد درد آن اصطلاحا سیاتیکا نامیده می‌شود. درد دیسک کمر و سیاتیکا در فردی که درد تیرکشنده در اندام خود دارد، وجود دارد و قابل افتراق نیست.

این فوق تخصص جراحی ستون فقرات کشورمان خاطرنشان کرد:  اگر درد کمر در طیف سنی 20 تا 50 سال به صورت مستمر و دائمی باشد حتما نیازمند بررسی است اما دردهایی که صرفا شب اتفاق می‌افتد و روز برطرف می‌شود معمولا مکانیکال هستند و موضوع مهمی نیست. کاهش وزن و رعایت اصول بهداشت ستون فقرات حتما به رفع درد کمک می‌کند.

قندهاری درباره افرادی که برای مدت طولانی درد کمر دارند و مسکّن مصرف می‌کنند گفت: اگر بیش از 6 ماه از خوردن مسکّن بگذرد و بیرون‌زدگی دیسک واضح و علامت‌دار باشد حتما باید درمان شود. درمان این افراد می‌تواند ساده همراه با تزریق یا جراحی باشد.

وی درخصوص افرادی که کمردرد دارند اما در ام آر آی آنها موردی مشاهده نشده گفت: این افراد دردهای مکانیکی دارند. اگر این درد ثابت باشد باید بررسی بیشتری به جز ام آر آی انجام شود. درد و سوزش بین دو کتف و سرشانه در مشاغلی مثل آرایشگری و دندانپزشکی به ویژه اگر کمی قوز داشته باشند وجود دارد . این افراد باید در حین کار حالت بدنی خود را تغییر داده و ورزش‌های اصلاحی را انجام دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول