اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

حذف دلالی و قیمت‌گذاری دستوری با عرضه فولاد در بورس

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: سرمایه گذاری در بخش فولاد و رشد تولید در این صنعت طی سال های گذشته افزایش پیدا کرده و این اتفاق مرهون ورود فولاد به بورس کالاست.

حذف دلالی و قیمت‌گذاری دستوری با عرضه فولاد در بورس

بهرام سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در رابطه با عرضه فولاد در بورس کالا عنوان کرد: ورود فولاد به بورس کالا سبب شد، قیمت‌گذاری این محصولات بر اساس منطق بازار انجام شود و تولیدکنندگان این حوزه سودهای منطقی داشته باشند. اثرات این سودآوری نیز در افزایش سرمایه‌گذاری حوزه فولاد تبلور پیدا کرد.

واسطه ها از بازار فولاد حذف شدند

وی عنوان کرد: بورسی شدن فولاد باعث شد واسطه ها از این بازار حذف شوند. در واقع این اتفاقی است که در مورد همه کالاهای عرضه شده در بورس افتاده است. از آنجا که قیمت‌ها در بورس بر اساس عرضه و تقاضای واقعی کشف می‌شود، لذا فاصله‌ای بین قیمت معامله شده و نرخ واقعی وجود نخواهد داشت که دلالان به دنبال به دست آوردن رانت قیمتی باشند.

سبحانی معتقد است: در بازارهای سنتی به دلیل تعیین قیمت‌ها از سوی دولت در برخی کالاها، یک فاصله عمیق بین قیمت واقعی و قیمت عرضه کالاها وجود دارد و همین مساله باعث وسوسه افراد زیادی می‌شود و به همین دلیل واسطه‌ها در این بازارها نقش قابل توجهی پیدا می‌کنند.

جان گرفتن دوباره تولیدکنندگان

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صنعت فولاد قبل از سال 82 که بورس فلزات ایجاد نشده بود، مشمول قیمت‌گذاری دولتی بود. بنابراین همواره یک فاصله قابل تامل بین قیمت‌های درب کارخانه و قیمت مصرف کننده وجود داشت. در این میان سود حاصل از سیاست قیمت گذاری دولت نیز نصیب همان واسطه‌ها می‌شد، اما پس از ورود فولاد به بورس، قیمت‌ها واقعی شد و قیمتی که برای عرضه کالا در نظر گرفته می‌شد، فاصله‌ای با قیمت‌های واقعی این کالا نداشت. به این ترتیب سودی که تا پیش از این به جیب دلالان می‌رفت، به تولید بازگشت.

سبحانی یادآور شد: سودی که پیش از این نصیب دلالان می‌شد، حتی گاه تا ارزش خود کالا بالا می‌رفت. در مقابل تولیدکننده ای که با سرمایه گذاری و زحمت فراوان تولید را آماده عرضه به بازار کرده بود، باید با زیان کالای خود را می‌فروخت. این زیان به تولیدکننده اجازه نمی‌داد که فعالیت‌های خود را توسعه دهد و روی افزایش تولید برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: شهریور سال 82، بورس فلزات ایجاد شد و ساز و کارهای خرید و فروش کالا در این بازار مشخص شد. این ساز و کار نیز همان تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا بود به این ترتیب قیمت فولاد که تا پیش از آن توسط دولت و همراه با زیان تعیین می‌شد، به قیمت‌های بازار نزدیک شد.

سبحانی متذکر شد: این اتفاق توانست جانی دوباره به صنعت فولاد ببخشد. در سال هایی که فولاد در بورس عرضه شده، افزایش سودآوری زمینه حضور بخش خصوصی در این حوزه را فراهم کرد و به تدریج فولاد از یک صنعت کاملا دولتی به صنعتی خصوصی تبدیل شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول