اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

عدم تخصیص مناسب بودجه ماموریت‌های قوه قضائیه را با مشکل مواجه کرده است

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: عدم تخصیص مناسب از سهم بودجه عمومی بخش عمده ای از ماموریت های دستگاه قضایی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

عدم تخصیص مناسب بودجه ماموریت‌های قوه قضائیه را با مشکل مواجه کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری در ابتدای این نشست دیوان عدالت اداری را مرجع رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم نسبت به تصمیمات و اقدامات دستگاه‌های اجرایی و واحد‌های دولتی خواند و افزود: با توجه به اصلاحاتی که در دوره‌های مختلف در خصوص وظایف و اختیارات دیوان عدالت اداری اِعمال شده است، در حال حاضر شعب دیوان عدالت اداری در دو سطح بدوی و تجدیدنظر و در قالب ۳ معاونت تخصصی قضایی اداری، استخدامی و فرهنگی، «اقتصادی، اراضی و شهرسازی» و همچنین «امور کار و تامین اجتماعی» که شامل ۵۶ شعبه بدوی، ۲۳ شعبه تجدیدنظر و ۶ شعبه اجرای احکام می باشد، فعالیت می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه ارائه عملکرد کمی و کیفی به کاهش اوقات رسیدگی پرونده ها اشاره کرد و گفت: امروز میانگین رسیدگی از نظر زمانی به زیر یکسال رسیده است، در حالی که در گذشته این موضوع بیشتر از ۳ سال بوده است. در این مدت ۵ ساله همکاران قضایی تلاش کردند بتوانند با حفظ کیفیت، زمان رسیدگی را کاهش دهند  به طوری که در شعب بدوی از ۲۵۹ روز در سنوات گذشته به ۱۰۳ روز و در شعب تجدید نظر از ۲۱۵ روز به ۷۹ روز کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر موجودی اغلب شعب بدوی دیوان عدالت اداری هزار و ۱۰۰ فقره پرونده و شعب تجدیدنظر حدود ۹۰۰ فقره پرونده است، گفت: میانگین ورودی پرونده به شعب بدوی در ۶ ماهه امسال ۲۶۵ فقره پرونده و شعب تجدیدنظر ۳۲۰ فقره پرونده بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری افزود: نرخ رسیدگی در شعب بدوی ۱۰۵ درصد و شعب تجدیدنظر ۱۰۰ درصد می باشد و طبق آخرین آمار، مختومه شعب بدوی ۲۷۰ فقره و مختومه شعب تجدیدنظر ۲۹۰ فقره در ماه می باشد که تا پایان سال گذشته با رشد بیش از ۶۰ درصدی مختومه ها مواجه بودیم.

رئیس دیوان عدالت اداری با تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می توانند با نشست مشترک با دیگر کمیسیون های مجلس از ورودی پرونده ها به دیوان جلوگیری کنند، افزود: دغدغه اصلی در دیوان، صرفا رسیدگی به پرونده ها از حیث کمی نیست بلکه همه هدف ما احقاق حقوق مردم می باشد که  بخش مهمی از این هدف در حوزه پیشگیری و آسیب شناسی قابل تحقق است که دیوان عدالت اداری در طی این سال ها تلاش های بسیاری کرده است و با نشست های متعددی که با دستگاه های اجرایی داشته است و ارائه راهکارهای مشترک توانسته است از ورود پرونده های پرتکرار به دیوان جلوگیری کند. در این خصوص ایشان به مواردی با ذکر آمار اشار کرد و از نمایندگان مجلس درخواست کرد با همکاری دیوان در حوزه کار پژوهش و شناسایی علل و عوامل فراوانی پرونده ها علیه برخی دستگاه های اجرایی وارد عمل شده در این زمینه مساعدت لازم در جهت سهولت اجرای قوانین بدون نیاز به مراجعه به دیوان مبذول دارند.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری، اعتراض به آرای قطعی هیات تشخیص مطالبات تامین اجتماعی، اعتراض به آرای قطعی کمیسیون ماده صد شهرداری ها و اعتراض به آرای هیات تشخیص و حل اختلاف اداره کار را از موارد پرشکایت در دیوان خواند و افزود: جلوگیری از تصویب مصوبات، آیین نامه و صدور بخشنامه و دستورالعمل های غیر قانونی و غیر شفاف، اصلاح برخی موارد قانونی که نیاز به ترمیم قانون دارد و الزام دستگاه های اجرایی به حل موارد در دستگاه مربوطه درخصوص موضوعاتی که آرای وحدت رویه صادر شده است، از مواردی است که در این سال ها در حوزه پیشگیری انجام شده است و اگر شرایطی فراهم شود که کمیته مشترکی با دستگاه های اجرایی تشکیل شود و قبل از تصویب مصوبات دیوان عدالت اداری نظرات قانونی را اعمال کند خیلی از موارد ورودی کاهش پیدا می کند.

رئیس دیوان عدالت اداری به جدیت و اهتمام بیشتر در اجرای احکام دیوان تاکید کرد و گفت: قضات با جدیت بیشتر و بدون اغماض در اجرای آرای دیوان ورود کرده اند و حجم زیادی از آرای دیوان عدالت اداری اجرا می شود و در صورت استنکاف از اجرای احکام قطعی دیوان عدالت اداری از سوی دستگاه های اجرایی در اعمال ماده ۱۱۰ و ۱۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به انفصال موقت از خدمات دولتی برای مستنکف صادر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری با اشاره به راه اندازی سامانه «رای صحیح» در دیوان که بانک اطلاعاتی طبقه‌بندی شده از موضوعات دعاوی اداری است، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۳ موضوع همراه با ۵۶۸ نمونه رای در این سامانه بارگذاری شده است که این سامانه آثار مثبتی در زمینه‌های اتقان آراء، ایجاد رویه واحد و جلوگیری از تشتت در آراء دستگاه قضایی به همراه داشته است به طوری که دیوان عدالت اداری در چند سال اخیر بیش از ۳۶۰ رای وحدت رویه صادر کرده است.

وی افزود: مواردی از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و در نوبت رسیدگی قرار دارد نیاز به اصلاحات مجدد دارد و امیدواریم با کمک اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بتوانیم قبل از بررسی در صحن مجلس اصلاحات صورت گیرد که این امر موجب بهبود عملکرد در دیوان می باشد و از کمیسیون حقوقی و قضایی خواستند که طرح مربوطه پس از گذراندن روند قانونی در صحن علنی مجلس به کمیسیون ارجاع داده شود تا زمینه اعمال اصلاحات ضروری مد نظر فراهم شود.

رئیس دیوان عدالت اداری به اصلاح تبصره های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها که به درخواست دیوان در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی می باشد اشاره کرد و گفت: لایحه ای از سوی دولت در این خصوص تهیه شده و در کمیسیون زیربنایی دولت در حال پیگیری می باشد اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی با پیگیری های خود از موازی کاری در این خصوص جلوگیری کنند چرا که اعتراض به رای کمیسیون ماده صد شهرداری از موضوعات پر شکایت در دیوان عدالت اداری بوده و چالش های زیادی در سطح جامعه ایجاد نموده و تعداد قابل توجهی از پرونده ها علیرغم قطعیت امکان وجود اجرای رای را ندارد و به نوعی نظام مندی و اصول شهرسازی دچار مشکل گردیده است.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری با اشاره به اینکه عدم تخصیص بودجه کافی به قوه قضائیه، دستگاه قضایی را با مشکلات عدیده مواجه می سازد، گفت: قضات و کارکنان دستگاه قضایی با توجه به سختی کار، از رفاهیات و معیشت مناسب برخوردار نیستند و امیدواریم با طرحی که در مجلس در حال رسیدگی می باشد این مشکلات هر چه سریعتر مرتفع شود چرا که عدم تخصیص مناسب از سهم بودجه عمومی بخش عمده ای از ماموریت های دستگاه قضایی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی کار در دستگاه قضایی را سخت و دشوار خواند و افزود: این سختی زمانی بیشتر می شود که قضات طبق قانون نمی توانند شغل دوم داشته باشند و در نهایت معیشت کارکنان به خطر می افتد و این کمیسیون تمام تلاش خود را در راستای طرح فوق العاده خاص کارکنان دستگاه قضایی انجام می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین غضنفرآبادی پیشنهاد رئیس دیوان را مبنی بر تشکیل کمیته مشترک با دستگاه های اجرایی را منوط به ثبت قانون دانست و افزود: این پیشنهاد می تواند بسیار راهگشا باشد اما در ابتدا باید به صورت قانون وضع شود و دستگاه های اجرایی را مکلف به این امر کند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تداوم برگزاری این نشست ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این قبیل نشست ها موجب تعاملات بیشتر دیوان عدالت اداری با کمیسیون می شود و امیدواریم بتوانیم در راستای کاهش ورودی پرونده ها به دیوان عدالت اداری کمک شایانی داشته باشیم.

گفتنی است این نشست با حضور رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری، رئیس و اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و مدیرکل دفتر مجلس و نمایندگان قوه قضائیه در دیوان عدالت اداری برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول