اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

افتتاح پنجمین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی/ستاری: تقویت تولید و برندسازی محصولات ایران‌ساخت حوزه گیاهان دارویی ضرورتی ملی است

پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) به شکلی مجازی آغاز به کار کرد تا فرصتی برای عرضه و فروش محصولات در بازارهای داخلی و بین‌المللی فراهم شود.

افتتاح پنجمین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی/ستاری: تقویت تولید و برندسازی محصولات ایران‌ساخت حوزه گیاهان دارویی ضرورتی ملی است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،این نمایشگاه سال ۱۴۰۰ به دلیل همه‌‌گیری بیماری کرونا به شکل مجازی با حضور ۳۰۰ شرکت خصوصی و ۲۰ سازمان دولتی و ارائه بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ محصول، ۲۳ تا ۲۶ آذرماه برگزار و در این رویداد محصولاتی در حوزه‌های «داروهای انسانی»، «دامی»، «محصولات آرایشی و بهداشتی»، «فرآورده‌های غذایی و نوشیدنی»، «دمنوش»، «اسانس و عصاره»، «طب سنتی» و غیره در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

گیاهان دارویی محرکی پیشران در اقتصاد کشور

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پیامی به این جشنواره ضمن اشاره به ضرورت توجه جدی و همگانی به توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور، بر اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی و مردمی برای شناسایی ظرفیت‌های فناورانه و انسانی این حوزه تاکید کرد.

در این پیام آمده است: برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) به عنوان یکی از بزرگ ترین رویدادهای فرهنگی و مردمی در ایران، فرصتی مناسب برای معرفی محصولات فناورانه، تولیدات خلاق، دستاوردها و پیشرفت‌های علمی کشور و گشاینده راه برای حرکت به سمت اهداف عالی متناسب با ارزش‌های ایرانی و اسلامی است.

در بخش دیگری از این پیام تاکید شده است: این رویداد زمینه‌ای است برای معرفی، تجلیل و دیده شدن نوآوری ها و خلاقیت های حاصل از تلاش های پژوهشگران، متخصصان، فناوران و کارآفرینان در صنعت رو به رشد گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و نیز ارزش های نهفته در میراث مکتب پزشکی ایران.

در ادامه پیام معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به شعار امسال این جشنواره مبنی بر «تولید دانش بنیان، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها»، اشاره شده و آمده است که دولت سیزدهم برای تجلیل از خدمات نقش آفرینان و بازیگران این عرصه و تلاش برای توسعه علم و فناوری در صنعت گیاهان دارویی تاکید دارد.

در این پیام همچنین آمده است: این نمایشگاه با هدف ترویج و گسترش گفتمان پیشرفت، فراهم آوری زمینه برای همگرایی، هم افزایی و تعاملات جدید و سازنده میان فعالان عرصه گیاهان دارویی، تقویت تولید محصولات ایران‌ساخت، برندسازی، رونق کسب و کارهای نوپا، اصلاح رویکردهای جامعه نسبت به جایگاه طب سنتی و تحقق اقتصاد مقاومتی بر مبنای زیست بوم کارآفرینی برگزار می شود.این حوزه محرکی پیشران در اقتصاد کشور محسوب می شود.

 

عرضه 3700 محصول

در ادامه این مراسم، محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای برگزاری این رویداد ملی، گفت: از ابتدای آذرماه سال جاری فعالیت‌ها برای برگزاری پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) آغاز شد. طی این 16 روز 300 شرکت خصوصی با بیش از 3 هزار و 700 محصول و 20 سازمان دولتی برای مشارکت در این رویداد اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: طی این 4 روز برگزاری جشنواره، 8 کارگاه آموزشی آنلاین و رایگان نیز برای متقاضیان برگزار خواهد شد. تاکنون 750 نفر نیز برای حضور در این کارگاه ها ثبت نام کرده‌اند.

به گفته عصاره، در این نمایشگاه، شرکت‌ها در 12 حوزه داروهای انسانی، دامی، محصولات آرایشی، بهداشتی، فرآورده های غذایی و نوشیدنی، دمنوش، اسانس و عصاره، طب سنتی، پخش، تجهیزات، آموزش، انتشارات و کشت و بذر غرفه دارند.

رییس پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) همچنین با اشاره اینکه یکی از اهداف برگزارکنندگان این جشنواره، دایمی کردن پلت فرم مجازی این رویداد است، بیان کرد: در تلاشیم تا پس از بررسی نتایج و عملکرد برگزاری 4 روزه آنلاین نمایشگاه، در صورت فراهم شدن شرایط، بررسی امکانات و رفع برخی موانع، این پلت‌فرم را به شکلی دایمی دائر کنیم. یعنی یک شبکه ارتباطی دایم همیشگی میان عرضه کنندگان، دانشگاهیان، صنعت، فعالان و علاقه مندان به این حوزه ایجاد شود.

وی همچنین اظهار کرد: این رویداد مانور فرهنگی، علمی، تجاری و اقتصادی برای کشور است و منجر به شتاب گرفتن حرکات زایشی و فناورانه در این حوزه می شود. من اعتقاد دارم که گیاهان دارویی را می توان با عنوان گیاهان صنعتی نام گذاری کرد چون عامل به حرکت درآمدن صنایع مختلف می شود.

عصاره با اشاره به زنجیره ارزش بزرگ و پرجمعیت این صنعت از کشت تا تجاری‌سازی، گفت: با توجه به اینکه ایران کشوری غنی از گیاهان دارویی است باید از این زنجیره ارزش به خوبی بهره بگیریم. فقط توجه به یک نکته ضروری است و آن هم اینکه ایران در کمربند خشک کره زمین قرار دارد به همین دلیل توسعه کشت گیاهانی با توقع کم آب و ارزش افزوده بالا مانند زعفران را در اولویت قرار دهیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود بر اقدامات چند سال اخیر برای توسعه صنعت گیاهان دارویی، تاکید کرد: قرار گرفتن این صنعت در اولویت الف نقشه جامع علمی کشور، تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و اختصاص چند بند مهم در سیاست های کلی سلامت ابلاغیه مقام معظم رهبری به این عرصه و غیره نشان از توجه ویژه و ملی به این حوزه دارد.

وی همچنین گفت: تعداد فرآورده های دارویی دارای مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از 718 قلم در سال 90 به 4 هزار و 107 عدد در سال 99 رسیده است. همچنین رشد شرکت های دانش بنیان طی 10 سال به 186 شرکت، تعداد شرکت های خلاق به 58 مجموعه رسیده است. ظرفیت اسمی تولید صنعتی این حوزه نیز از 359 هزار تن در سال 92 به 1 میلیون و 518 هزار تن در سال 99 رسید.

به گفته عصاره، بر اساس اعلام پایگاه انتشارات اسکوپوس یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌شده‌ جهان، در سال 2009 تعداد مقالات منتشر شده در زمینه تولید علم طب سنتی 20 عنوان مقاله بود. این در حالی است که طبق گزارش این سایت، سال 2020 رتبه ایران در این زمینه با انتشار سالیانه 35 مقاله به پنجم جهان پس از چین، هند، برزیل و آمریکا ارتقا یافت.

در انتهای این برنامه جایزه علمی دکتر رضا امیدبیگی به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه گیاهان دارویی و طب سنتی به منتخب این جایزه اهدا شد.

علاقه‌مندان برای بازدید از محصولات می‌توانند به آدرس اینترنتی https://exhibition.chtm.isti.ir/ مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول