اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سمن‌هایی که به طبیعت جان دوباره می‌دهند/بروکراسی اداری؛ مانعی بر سر راه سمن‌ها

سمن ها، گروه هایی از انسان های آینده نگر و دوستدار طبیعت هستند که با دلسوزی در تلاشند که در ازای استفاده از طبیعت، به طبیعت خدمت کنند و در جهت احیاء آن بکوشند.

سمن‌هایی که به طبیعت جان دوباره می‌دهند/بروکراسی اداری؛ مانعی بر سر راه سمن‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از سروستان، با توجه به افزایش جمعیت شهر نشینی و استفاده بی اندازه و مخرب گونه از طبیعت و سوء استفاده عده ای افراد سودجو روز به روز شاهد نابودی حیات زیست هستیم اما در این میان انسان های آینده نگر و دوستدار طبیعت نیز هستند که با لسوزی در تلاشند که در ازای استفاده از طبیعت، از فاجعه جلوگیری می کنند تا حیات ادامه پیدا کند.

سازمان‌های مردم‌نهاد و در اصطلاح سمن ها را معمولا جمعی از افراد داوطلب و خیرخواه تشکیل می‌دهند که در مسیر بهبود مکان زندگی زیستگاه شان گام بر می دارند و بدون هیچ چشم داشتی از وقت، انرژی و منابع مالی خود  هزینه می‌کنند.

در این میان گروه های محیط زیستی سروستان نیز از جمله این افراد هستند که با جان و دل به طبیعت کمک می کنند و در همین خصوص مصاحبه ای با مدیر سمن جنبش محیط زیست پارس که یکی از گروه های فعال و دلسوز محیط زیست سروستان است، داشتم.

ایمان کمالی که مدیر این سازمان مردم نهاد است از شروع فعالیتش گفت: ما یک گروه خانوادگی بودیم که معمولا اوقات فراغت را در طبیعت می گذراندیم و آسیب‌های زیادی که به کوه وارد میشد را می دیدیم، مثلا کسانی که می آمدند برای تفریح درختان سبز را می بریدند تا خشک شود و به عنوان سوخت از آنها استفاده کنند که این موضوع برای ما خیلی آزار دهنده بود.

وی در ادامه توضیح داد: یا مثلا چرای بسیار زیاد دام، که مراتع را نابود کرده بود و یا زباله‌های رها شده در طبیعت که چهره زشتی به طبیعت زیبای اطراف سروستان داده بود و همه اینها را می دیدیم و  بسیار ناراحت می شدیم.

خدمت به طبیعت در واقع خدمت به خود است

کمالی گفت: در ابتدا تصمیم گرفتیم که برای جبران این خسارات ما نیز به طبیعت خدمت کنیم و شروع کردیم به کاشت بذر درختانی که با آب و هوای منطقه سروستان سازگاری داشت

این فعال محیط زیست با بیان مشکلاتی زیادی که سر راهشان وجود داشت عنوان کرد: در ابتدا از درختان انجیر یکی از مناطق قلمه گرفتیم و در همان حوالی حدود 30 گوده انجیز زدیم و اطرافش را سنگ چن کردیم  اما متاسفانه هفته بعد که برای سرکشی به آنجا رفتیم دیدیم که توسط دام خورده شده و چیزی از آن درختان باقی نمانده بود.

هر چقدر مشکلات بیشتر شود ما مقاوم‌تر می‌شویم

کمالی با بیان اینکه بعد از دیدن این صحنه مصمم تر شدیم که فعالیت خودمان را گسترده و علمی تر کنیم گفت: با مشورت باکسانی که در این زمینه درس خوانده و تجربه داشتند شروع کردیم به کاشت بذر هایی مثل الوک که از خود طبیعت می گرفتیم در خانه فرآوری می کردیم و بعد از فرآوری آماده کاشت می کردیم.

وی ادامه داد: همزمان با فعالیت های عملی یک سری تحقیقات  را شروع کردیم مثل خواندن کتب تاریخی سروستان و صحبت با افراد سالخورده و با تجربه  تا بفهمیم که در سروستان قدیم  چه گونه های گیاهی وجود داشته و کشت و باغداری در آن زمان ها به چه صورت بوده است و در واقع گونه های نابود شده درختان را دوباره احیاء کنیم.

 مدیر سمن جنبش محیط زیست پارس در ادامه صحبت هایش گفت: هر دفعه که بذری می کاشتیم و سبز می شد و تلاش هایمان به ثمر می نشست متاسفانه با کم لطفی هایی رو به رو می شدیم که مغرضانه این گیاهان نوپا را نابود می کردند که متاسفانه مسئولین با پاس کاری حوزه مدیریت خودشان مسئولیت این تخریب ها را قبول نمی کردند و هیچ گونه حمایتی نمی شدیم.

بروکراسی اداری؛ مانعی بر سر راه سمن‌های محیط زیست

کمالی با اشاره  عدم حمایت از طرف ارگان های مسئول گفت: بعد از مدتی تصمیم به ثبت  کردن سمن گرفتیم که حدود 11 ماه طول کشید تا طی یک پروسه زمان بر این سمن را در فرمانداری سروستان به ثبت برسانیم و بعد از آن نیاز به گرفتن شناسه ملی بود که توسط اداره ثبت شرکتها  قدام کردیم  که آن هم خیلی سخت جلو رفت.

ادامه دهنده بلوط های زاگرس

وی با تاکید به اینکه در همه این مدتی که مشغول ثبت سمن بودیم باز هم با کاشت درخت ادامه دادیم گفت: منطقه ای را به عنوان منطقه پایلوت در نظر گرفتیم که کارهای پژوهشی را آنجا  انجام دهیم اگرچه درکتب تاریخی قدیم مثل سفرنامه ناصری گفته شده بود که سروستان درخت نخل داشته ولی متوجه شدیم آب و هوای امروز با این درخت سازگاری ندارد و همچنین گفته شد که بلوط نیز امکان سبز شدن ندارد ولی تصمیم گرفتیم وقت و هزینه را صرف کاشت بلوط کنیم.

کمالی گفت: استدلال ما این بود که با توجه به اینکه کوه های سروستان ادامه رشته کوههای زاگرس است به این نتیجه رسیدیم که کاشت درخت بلوط نیز می تواند از فرسایش طبیعت جلوگیری و طبیعت را جان دوباره ببخشد ضمن اینکه بلوط یکی از بهترین و مقاوم ترین گیاهان در برابر خیلی از آفت‌ها و خشکسالی است.

جمع‌آوری زباله با فرهنگ‌سازی صحیح

این فعال محیط زیست از دیگر کارهای گروهشان که جمع آوری زباله در طبیعت بود گفت و ادامه داد: یکی از معضلات دیگر، زباله هایی  بود که در کوه می ریختند و ما با سختی خیلی زیاد این زباله ها را جمع آوری کرده و به پایین کوه منتقل می کردیم.

وی در ادامه اضافه کرد: عکس ها و فیلم های پاکسازی طبیعت را در شبکه ها و گروه های مجازی منتشر می کردیم و از مردم می خواستیم که به محیط زیست اهمیت بدهند که به مرور شاهد این بودیم که مردم زباله های خود را در یک کیسه زباله جمع آوری می کنند و خوشحال شدیم از این پیشرفت و تاثیر گذاری.

کمالی هدف گروه از درخت کاری را ساخت جنگل در منطقه ای عنوان کرد و گفت: چشم انداز ما این است که در ده تا پانزده سال آینده بتوانیم جنگل های خوب و کاربردی در شهرستان داشته باشیم اگر حداقل یک منطقه با درختان انبوه بصورت جنگل داشته باشیم با همراهی و یک دلی با هم به مرور این درختان گسترش پیدا می کنند مناطق دیگر را تحت پوشش قرار می دهند و در سال‌های آینده می توانیم شاهد مناطق سرسبزی با محیط زیست بسیار زیبایی باشیم.

کوه‌نوردی با دستانی پر از بذر محبت

کمالی از اشتیاق و کمک کوهنوردان منطقه گفت و توضیح داد: بعد از مدتی تصمیم گرفتیم از دوستان کوهنوردمان که به اکثر مناطق  بکر و دور دست می روند، استفاده کنیم و بذر گیاه و درختانی که در خانه فرآوری کرده بودیم و گاهی نهال هایی را به این افراد می دادیم که در مسیر حرکتشان آنهارا در زمین بکارند البته اکثر این گیاهان انغوزه، جاشیر، ارژن، الوک و ... بود.

وی یکی دیگر از اقدامات اعضای سمن را تغذیه پرندگان نام برد و گفت: با مواد بازیافتی که از طبیعت جمع آوری می کردیم برای پرندگان دانه خوری هایی طراحی کردیم که هر هفته با ریختن دانه های خوراکی آنها را شارژ می کردیم و به مرور با گرفتن عکس و فیلم  و نشان دادن نحوه گذاشتن این دانه ها به کوه نوران و طبیعت دوستان یاد دادیم که چگونه برای پرندگان غذا بگذارند.

وی افزود: همین روند را در فصول گرم سال نیز ادامه دادیم با این تفاوت که ظرف های آبخوری در میان درختان تعبیه کرده بودیم هر هفته با حمل آب به آن مناطق درخت هایی که علامت گذاری کرده بودیم و ظرف آب درآنها قرار داده بودیم را مجدد شارژ می کردیم.

کمالی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از کارهایی که قصد پیگیری آن را داریم مربوط به آلایندگی هوا توسط مشعل نفتی است که می خواهیم از مسئولین شرکت نفت درخواست کنیم به اندازه ای آلایندگی که برای مردم و شهرستان ایجاد می کنند به کاشت درخت بپردازند که جبران خسارت شده باشد.

سمن ها می توانند با ارائه طرح های ابتکاری در راستای آموزش و فرهنگسازی محیط زیستی نقش موثری در حفاظت از محیط زیست ایفا کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول