اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روایت رسانه صهیونیستی از اختلاف بایدن و نفتالی بنت درباره ایران

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست روایتی از اختلاف رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران ارائه کرده است.

روایت رسانه صهیونیستی از اختلاف بایدن و نفتالی بنت درباره ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه صهیونیستی روایتی از بروز اختلاف میان دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارائه کرده است.

روزنامه جروزالم‌پست مدعی شده دولت بایدن در رایزنی‌هایی که با مقام‌های اسرائیلی داشته موضوع شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی را به عنوان موضوعی هم‌تراز با برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

یک منبع دیپلماتیک در بیت‌المقدس با گلایه از مواضع آمریکایی‌ها گفت: «آمریکایی‌ها مرتب مسئله خشونت‌ در شهرک‌ها را مطرح می‌کنند.»

مطابق این روایت، هنگامی که بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هفته پیش برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها جهت اتخاذ مواضع شدیدتر علیه برنامه هسته‌ای ایران به واشنگتن سفر کرد «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا تأکید کرده که واشنگتن، به همان اندازه که برای رایزنی درباره ایران وقت اختصاص می‌دهد، به بحث درباره شهرک‌سازی اختصاص می‌دهد.

بلینکن به گانتز گفت که شهرک‌سازی‌های اخیر اسرائیل، «شانس رسیدن به راهکار دو دولتی را از بین می‌برد.»

منابع مورد استناد جروزالم‌پست گفته‌اند دیدارهای گانتز با «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا و «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تنش‌های کمتری همراه بوده است.

یک منبع اسرائیلی دیگر که ادعا کرده از جزئیات سفر گانتز به واشنگتن مطلع است مدعی شد که دیدار با بلینکن دوستانه پیش رفته و گزارش منتشرشده درباره تنش در روابط او با بلینکن دقیق نیست.

او گفت: «در آن جلسه درباره موضاعات دیگری نظیر مسئله فلسطین هم بحث شد اما محور جلسه نبود.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

رژیم صهیونیستی و واشنگتن در ماه‌های گذشته همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. به عنوان مثال خبرگزاری رویترز چند ماه پیش گزارش داد کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوندگروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

این رسانه غربی تصریح کرد این راهبرد تفاوت زیادی با سیاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دارد که قصد نداشت با دولت «جو بایدن» درباره بازگشت مجدد آمریکا به برجام وارد تعامل شود.

علاوه بر این، وبگاه «اکسیوس» هم سوم تیرماه به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

آکسیوس نوشته با آنکه نفتالی بنت و کابینه او نیز همانند نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران مخالفند اما تعامل با ایالات متحده در خصوص این موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در زمانی که در قدرت بود تلاش‌های زیادی برای بر هم زدن برجام انجام داد و از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن ترغیب کرد. او بارها تأکید کرد که ترامپ با تشویق وی از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته است.

ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند فشار حداکثری بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند. این سیاست، به شکست منجر شد.

این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران پیش از این اختلافات ابرازشده از سوی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.

در روزهای گذشته شمار زیادی از مقام‌های سابق رژیم صهیونیستی به اشتباه بودن تصمیم نتانیاهو در تشویق دونالد ترامپ به خروج از برجام و سایر سیاست‌های او علیه ایران اعتراف کرده‌اند.

یک مقام رژیم صهونیستی سه شنبه هفته گذشته اعتراف کرده بود که ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران، جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای تهران را نگرفته است. او بدون ذکر نام خود به شبکه ۱۲ این رژیم گفت: «ترور فخری زاده در سال گذشته آنطور که انتظار می‌رفت مانع توقف در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نشد. وضعیت کنونی، پیشرفته‌ترین وضعیتی است که برنامه هسته‌ای ایران به آن رسیده است.»

«دنی سیترینوویچ» از بالاترین مقامات نظامی صهیونیست نیز که مسئول گردآوری و تحلیل اطلاعات مرتبط با ایران در دوره نتانیاهو و وابسته نظامی تل آویو در سفارتخانه این رژیم در آمریکا به مدت سه سال بود چهارشنبه گذشته به روزنامه تایمز اسرائیل گفت که «ناکامی‌های فاحش اسرائیل در قبال ایران» برنامه هسته‌ای تهران را سرعت بخشیده است. او گفت که دولت نتانیاهو دچار «محاسبات اشتباه» در خصوص ایران شده بود و اکنون نفتالی بنت نیز همان مسیر را می‌رود.

او ادعا کرد که در زمان خروج آمریکا از برجام، بارها مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده بود اما نتانیاهو اعتنایی به سخنانش نمی‌کرد. این مقام نظامی صهیونیستی متخصص امور ایران سپس به تایمز اسرائیل گفت که اکنون بهترین و تنهاترین راه برای غلبه بر آن‌چه تهدیدات ایران می‌خواند، این است که واشنگتن به مصالحه بزرگ روی آورده و موجب موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وین شود.

همزمان روزنامه نیویورک تایمز نیز در مقاله‌ای به قلم «توماس فریدمن» نوشت که «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل که در زمان امضای برجام به شدت با این توافق مخالف بود، اخیرا در کنفرانسی گفته است که تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق «اشتباه بزرگی» بود که با تشویق نتانیاهو صورت گرفت.

موشه یعلون در این کنفرانس گفته بود که خروج از برجام «بدترین تصمیم در ده سال گذشته» در ارتباط با ایران بوده است. پس از او «گادی ایسنکات» از فرماندهان ارشد صهیونیستی نیز که از حامیان خروج از برجام بود در سخنانی گفته است که اقدام ترامپ به ضرر اسرائیل تمام شد چرا که ایران توانست پس از آن به سرعت برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد.

توماس فریدمن در ادامه نوشت که تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام با تحریک و تشویق نتانیاهو یکی از «مخرب‌ترین، احمقانه‌ترین و ضعیف‌ترین تصمیمات مرتبط با امنیت ملی آمریکا پس از جنگ سرد بود.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول