اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات وین

یک منبع نزدیک به مذاکرات در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات در وین گفت که روند کند است، اما جریان دارد.

گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات وین

یک منبع مطلع نزدیک به مذاکرات ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در وین در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات تا امروز (پنجشنبه) ۲۵ آذر ماه پرداخت و گفت: در حالی که اروپایی ها در ابتدا با عدم پذیرش پیش نویس های ایران در مورد تحریم ها و اقدامات هسته ای، تنها پیش نویس‌های حاصل از ۶ دور مذاکره قبلی را مبنای ادامه مذاکره می دانستند، نهایتا پذیرفتند که متن سومی مبنا قرار بگیرد.

این منبع مطلع افزود: متن جدید، از ترکیب متن اول و اضافه شدن پیشنهادات ایران تهیه و بر روی آن کار می شود.

وی گفت: تا الان دو non paper (متن غیررسمی) از سوی آمریکایی‌ها در مورد پیش‌نویس‌های تحریم و هسته‌ای به ایران ارائه شده که پاسخ‌ها در ۱۲ صفحه از سوی هیئت ایرانی تهیه و با واسطه به آن‌ها داده شده است.

این منبع همچنین گفت که گفت‌وگو بر روی متن سوم در کارگروه‌ها در حال ادامه است و اضافه کرد: در حال حاضر از پنج کار گروه مشخص شده چهار کارگروه فعال است و مذاکرات از سوی هیأت‌های کارشناسی ادامه دارد.

این منبع نزدیک به مذاکرات همچنین یادآور شد: هر چند روند مذاکرات کند است، اما جریان دارد.

 این منبع به نقل از کارشناسان گفت: این روند نشان می دهد که آمریکاییها به رغم تعیین ضرب الاجل و وارد کردن فشار، به دنیال ادامه یافتن مذاکرات هستند و تلاش می کنند که رویکردی فعال داشته باشند.

این منبع خاطرنشان کرد: هم اروپایی‌ها و هم آمریکا در مجموع در فضای مذاکرات تعامل نسبتا مناسبی دارند، اما جریان خبری را برعکس به نحوی هدایت می‌کنند که مذاکرات رو به جلو نیست و عامل آن هم ایران است.

به گزارش فارس، دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه نیز دیشب در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: با حسن نیت و ابتکار عمل به دنبال رسیدن به یک توافق خوب هستیم، اما زبان تهدید را به هیچ وجه بر نمی‌تابیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول