اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

بحران گاز-7|صفر تا صد خسارات تراز گاز منفی بر اقتصاد ملی/ مصرف 70 درصد گاز در بخش غیر مولد

خسارت 20 میلیارد دلاری، افزایش قیمت فولاد و سیمان، اختلال در تامین مصالح موردنیاز ساخت سالانه یک میلیون مسکن، تشدید آلودگی هوا در زمستان، کمبود مواد اولیه صنایع تکمیلی و ... از جمله آسیب‌های تراز گاز منفی در زمستان 1400 به شمار می‌رود.

بحران گاز-7|صفر تا صد خسارات تراز گاز منفی بر اقتصاد ملی/ مصرف 70 درصد گاز در بخش غیر مولد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هر چند ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی دنیا ظرفیت بسیار بالایی برای تولید گاز و حتی نقش‌آفرینی در بازار گازی منطقه را داراست، اما در سال‌های گذشته با توجه به روند افسارگسیخته مصرف در داخل کشور، حتی تکمیل تمامی فازهای پارس جنوبی نیز نتوانسته است، پاسخگوی تقاضا باشد، به طوری که هم‌اکنون تراز گازی کشور منفی شده است، یعنی مجموع تقاضا از عرضه گاز پیشی‌گرفته است.

جواد اوجی وزیر نفت درباره موضوع کمبود گاز در 4 ماه پایانی سرد سال می‌گوید: «در سال گذشته حدود 160 میلیون متر مکعب در بعضی از روزهای فصل سرد به خصوص در استان‌های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم. امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین 8 تا 10 درصد است، در فصل سرد تا 200 میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم، به همین خاطر جلسات تامین سوخت زمستانی را شروع کردیم و یکسری راهکارهایی را از الان آغاز کردیم تا بتوانیم گاز این فصل سرد را بدون دغدغه تامین کنیم»‌.

*بیش از 70 درصد از گاز تولیدی در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌‎شود

تصویر 1 برنامه دولت سیزدهم برای تخصیص گاز به هر یک از بخش‌ها در 4 ماه سرد سال 1400 را نشان می‌‎دهد. کاملا واضح است که تراز گازی منفی تحت تاثیر افزایش افسارگسیخته مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری رخ می‌دهد و بیش از 70 درصد از تولید گاز کشور در این بخش مصرف می‌شود.

تصویر 1- سهم هر یک از بخش‌ها از مصرف گاز طبیعی در 4 ماه سرد 1400

*تاثیر تشدید مصرف گاز بخش خانگی بر اقتصاد کشور

تشدید مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، باعث کمبود گاز در کشور و عدم توانایی دولت در تامین گاز مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی، صنایع فولاد و سیمان، نیروگاه‌ها و حتی اعمال محدودیت در صادرات گاز ایران به کشورهای منطقه شده است.

در جدول 1 به طور خلاصه تاثیر کمبود گاز بر اقتصاد کشور توضیح داده شده است. این جدول بر اساس جمع‌بندی گزارش‎های قبلی پرونده «بحران گاز» تدوین شده است.

جدول 1- تاثیر کمبود گاز بر اقتصاد کشور

خسارت و عدم‌النفع چند 10 میلیارد دلاری، افزایش قیمت فولاد و سیمان، اختلال در تامین مصالح موردنیاز ساخت سالانه یک میلیون مسکن؛ تشدید آلودگی هوا در زمستان، کمبود مواد اولیه صنایع تکمیلی و ... از جمله آسیب‌هایی است که می‌توان با مصرف بهینه گاز توسط مردم و اجرای بهینه‌سازی مصرف گاز توسط دولت از وقوع آنها جلوگیری کرد.

*بهینه‌سازی مصرف تنها گزینه روی میز دولت برای حل بحران گاز

با توجه به متوقف شدن اجرای طرح‌های توسعه‌ میادین گازی در دولت قبل، هر چند دولت سیزدهم طرح‌های توسعه میادین گازی جدید را کلید زده است اما فعلا تا 4 سال آینده امکان بهره‌برداری از این میادین گازی و افزایش تولید گاز در کشور وجود نخواهد داشت.

در نتیجه در صورت بی‌توجهی به اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف و تداوم روند جهشی مصرف در بخش خانگی، قطعا حجم آسیب به صنایع و اقتصاد کشور در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد. در واقع تنها راهکار پیش‌روی دولت سیزدهم اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف است که البته این موضوع نیاز به همراهی مردم دارد.

در گزارش‎های بعدی پرونده «بحران گاز» به بررسی راهکارهای کنترل مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول