اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

درآمد سازمان زیباسازی تهران افزایش می‌یابد/ هویت بخشی به مناطق شهر و بازگشت نمایشگرهای دیجیتال

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از افزایش درآمد این سازمان به مرز 1000 میلیارد تومان در سال آینده خبر داد و گفت:‌ هویت بخشی به تهران با اولویت فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز می شود.

درآمد سازمان زیباسازی تهران  افزایش می‌یابد/ هویت بخشی به مناطق شهر و بازگشت نمایشگرهای دیجیتال

سمیرا عبدالرحیم خباز،‌گروه جامعه خبرگزاری فارس:   رضا صیادی یک جوان دهه شصتی با سابقه مشاوره رئیس اسبق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشاورعالی رسانه و مدیر روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی است که در دومین روز از آبان ماه از سوی علیرضا زاکانی، شهردار تهران به عنوان سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران منصوب شد.

صیادی که تحصیلات حوزوی دارد، دارای سابقه کار رسانه‌ای هم هست و این سابقه‌اش به سرعت در شکل دادن رویکردی جدید برای اداره سازمان زیباسازی بروز پیدا کرد، آنجا که بر روی موضوعات روز، مثل توهین اردنی ها به زهره کودایی دروازه بان تیم فوتسال زنان و فوت داوود فرجی پور صاحب اولین پیتزا فروشی تهران با یک واکنش به موقع و نصب بنر روح همدلی را میان شهروندان تهرانی زنده کرد.

اما سازمان زیباسازی یکی از مهمترین شریان های شهرداری تهران برای افزایش سطح درآمدپایدار است که تاکنون از آن غلفت شده است. بعد از گذشت یک ماه و 20 روز از شروع فعالیت این مدیر جوان برای آگاهی از برنامه ها و نظرات وی درباره نحوه افزایش سطح نشاط و شادی در تهران کرونا زده و افزایش سطح درآمدزایی به گفت و گو نشستیم. 

تهران نیاز به تزریق فضای شادی دارد، و  بعد از پایان ایام فاطمیه، فضای شهر را به سمت نشاط و شادی سوق خواهیم داد

یکی از مهمترین نگرانی هایی که برخی درباره رویکرد دوره ششم به اداره شهر تهران دارند، نگاه تک بعدی به آیین ها و مراسم اسلامی و فراموشی آیین های ایرانی است؟

قطعا شهر تهران، شهرهمه مردم با هر سلیقه ای است؛ خط قرمزها و فیلترها و چارچوب های ما هم خط قرمز های همیشگی کشور است و نمی خواهیم چهارچوب جدید ایجاد کنیم، همانطور که در پویش هایی که از زمان حضورم تاکنون در سازمان زیباسازی شهر تهران بروز داشته است، این دغدغه را نشان دادیم، که مخاطب پویش های ما همه مردم شهر هستند.

 برای اولین بار در پویش هفته کتاب، چهر ه صاحبان قلم بر روی تابلوهای تبلیغاتی شهر نقش بست

شاید این ذهنیتی که به آن اشاره کردید از پویش هفته کتاب در ذهن ها شکل گرفت؛ این پویش برای اولین بار در تهران رخ داد، و در قالب آن 100 نویسنده را معرفی کردیم و چهره و اثر نویسندگان، شاعران و اهل قلم به عنوان قهرمانان این شهر به جای بازیگران و سلبریتی ها بر روی تابلوهای شهر نقش بست. اما در فضای مجازی واقعیت را تغییر دادند و گفتند که اینها صرفا یک سلیقه خاص را ترویج می دهند، در صورتیکه در این پویش از بزرگ علوی، بلقیس سلیمانی، جلال آل احمد، سیمین دانشور تا مصطفی مستور و سیدمهدی شجاعی جای داشتند، و یا حتی آدم هایی که شخصیت سیاسی نداشتند، اما تنها بر حضور شخصی مثل وحید یامین پور تاکید شد.

بنابراین خیلی وقت‌ها ما براساس ذهنیت‌ها قضاوت می‌شویم نه عملکرد. البته بخشی از آن طبیعی است و بخشی از آن موضع‌‌ ‌گیری سیاسی و بداخلاقی است.اما از نظر من، همه سلائق در تهران محترم‌اند و ما باید همه آنها را پوشش دهیم.

من بر این مساله واقف هستم که تهران نیاز به تزریق فضای شادی دارد، و  بعد از پایان ایام فاطمیه و آغاز جشن های رجب و شعبان و استقبال از بهار فضای شهر را به سمت نشاط و شادی سوق خواهیم داد. سعی کردیم شب یلدا را هم جدی پوشش بدهیم و همکارانم مشغول کار در سطح شهر در حوزه جشن ها و رویدادها هستند.

 

البته تهران زیبایی های زیادی دارد اما شاید یکی از دلایلی که زیبایی‌های تهران به چشم نمی آید این است که چند وقتی است شب ها چراغ معابر در تهران خاموش می شود، این خاموشی باعث می شود شب های تهران سوت و کور باشد و انگار نه انگار که این شهر روحی دارد، هرچند این کار هم توجیه دارد و باید صرفه جویی انجام شود. اما چراغ های شهر که خاموش شود، شهر از زیبایی در می آید. باید بر این مساله تاکید کنم که شهرداری تهران در این موضوع دخالتی ندارد.

در نمادسازی برای شهر تهران ضعیف بوده‌ایم 

هویت سازی و نمادسازی یکی از مهمترین وظایف این سازمان تعریف شده است، اما طی این سال‌ها در این زمینه کوتاهی شده است و ما با شهری مواجهیم که اگر برج میلاد و برج آزادی را از آن حذف کنیم، دیگر هیچ هویت مجزایی از دیگر شهرهای ایران نخواهد داشت، برای هویت سازی چه برنامه ای دارید؟

بله؛ من هم به این بی هویتی تهران معتقدم، ما در حوزه نمادسازی برای شهر تهران ضعیف بوده‌ایم و به همین دلیل انتظارات از ما بالاتر رفته است، به دنبال این هستیم که برای تهران در غالب مناطق پروژه نمادسازی تعریف کنیم و برای پیش بردن این هدف با شهرداران هر منطقه جلساتی داشته‌ایم.

البته برخی از مناطق تهران نماد دارند، مثلا منطقه 9، با برج آزادی و یا منطقه 11 با میدان حر شناخته می شود، و یا منطقه 20 به برکت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی، نماد مشخصی دارد اما در بسیاری از مناطق چنین نمادهای مشخصی وجود ندارد و اولویت مان را به این سمت برده ایم که مناطقی که نماد شهری ندارند با تعریف نمادی، هویت بخشی شوند.

با شهرداران چند منطقه در این زمینه صحبت شده و جانمایی نمادها هم انجام شده است، برای مثال درباره میدان جمهوری اسلامی که حجم ترددها بالاست یک کار حجمی جدی انجام دهیم. منظور از کار حجمی جدی این است که این نماد مینیمال نباشد، در واقع رویکرد ما ساخت هویت شهری، با نمادهایی است که به اندازه یک شهر به چشم بیاید.

چون در سال‌های اخیر، کارهای حجمی به سمت کارهای مینیمال و کوچکی که مصرف گالری رفته‌اند و معتقدم اینها در تهران گم می‌شوند در این دوران جدید به دنبال ایجاد چند المان حجمی شاخص هستیم که بتواند به عنوان نماد مناطق تهران با اولویت مناطق بدون نماد کار کنیم. البته نماد شهری لازم نیست، حتما وسط شهر باشد.

دروازه های تهران معنا می‌‌یابد

یکی دیگر از کارهایی که سال آینده برای آن برنامه داریم، معنابخشی به ورودی های تهران است.  بازآفرینی دروازه های شهر تهران با اولویت فرودگاه امام خمینی (ره) در سال آینده در برنامه های ماست چراکه فرودگاه امام، اولین مواجهه مهمانان خارجی با شهر تهران است و متاسفانه این محدوده رها شده ای است و تا به حال هیچ برنامه ای برای آن نداشته‌ایم در حالیکه آبروی شهر ماست.

درب خانه‌های تاریخی به روی مردم باز می‌شود

آیا این هویت سازی در زندگی مردم کاربردی دارد؟

نمادهای شهری وقتی کارکرد اصلی خودشان را پیدا کنند دور آن اقتصاد شکل میگرد مثل اتفاقی که برای برج آزادی افتاد. وقتی نماد درست شکل بگیرد ناخودآگاه کاربردی شده و ناخودآگاد محل تردد می شود.

یکی از چالش های ما در سالهای اخیر این بوده است، که در بافت‌های تاریخی که سازمان زیباسازی مرمت و بازسازی کرده است، پیوستی نداشته که مردم از آن مکان استفاده‌ای بکنند، همین الان شاید 10 خانه تاریخی در تهران داشته باشیم که یا سازمان زیباسازی تملک کرده یا جای دیگر اما در آن را بسته و رفته ایم. در واقع این بخش را از شهر جدا کرده‌ایم. حتما باید درب خانه های تاریخی روی مردم باز شود. خانه های تاریخی را مورد به مورد طراحی می کنیم.

چند خانه در دست مرمت است؟

خانه هایی که تملکش با ماست و در اختیار ماست، 6 خانه است. برخی خانه ها هم  تملکش با ما نیست اما مرمت کرده ایم. اصرار ما بر این است که این خانه ها از طریق  گروه‌های مردمی مدیریت شوند، این افراد می توانند شورایان و گروه‌های فعالی باشند که در آن حوزه کار می کنند،.

پس از افتتاح  خانه نیما یوشیج تاکید کردم که دیگر در این خانه بسته نشود. برای اینکه این خانه پویا بماند و از آن بهره برداری شود، پیشنهاد شده که جلسه‌های  شعرهای نیمایی در آن برگزار کنیم، گروهی از شاعران هم پیشنهاد داده اند، که خانه نیما را به عنوان خانه شعر نو مطرح کنیم و این خانه تبدیل به پاتوق اهالی شعر نو شود.

برای اینکه دایره این انتفاع از خانه‌ها کوچک نشود و  چه سازوکاری در نظرگرفته شده است؟

سازوکارهای نظارتی در شهرداری تهران و سازمان زیباسازی هست وهر جایی که بهره برداری کنند، باید مزایده و مناقصه ای برگزار شود، ما هم قطعا آنها را رعایت خواهیم کرد، فکر می‌کنم این سازوکارها باعث شود این مشکل پیش نیاید، ضمن اینکه در نهایت خود آن خانه کارنامه‌اش را نشان می دهد اگر واگذاری بعد از چند ماه تاثیرات مثبتی نشان داد یعنی این واگذاری موفق بوده است.

برنامه ای برای مرمت و تملک بناهای تاریخی دارید؟

در حوزه مرمت یکی از کارهای جدی ما، مرمت جداره‌های بیرونی میدان حسن آباد بود که حتما این پروژه را با بهسازی و نورپردازی امسال به سرانجام می رسانیم. در حوزه تملک املاک تاریخی اما در حال جا‌به‌جایی اولویت بندی‌ها هستیم، چون یکی از اتفاقاتی که تا امروز می‌افتاد این بود که برای تملک و مرمت صرفا وجه و ارزش تاریخی خانه بررسی می‌شد و از نظر من این مساله پیوست فرهنگی نداشت، اینکه چون یک خانه برای دوره پهلوی اول بود و ارزش های معماری و تاریخی دارد، باید تملک شود، منطقی نیست.

از همکارانم خواستم که بناهایی که تملک می‌شود پیوست فرهنگی‌اش هم مورد توجه قرار گیرد، مثل خانه نیما یوشیج که خود به خود پیوست فرهنگی‌اش با خودش است،  و می‌دانیم برنامه مان برای آن ایجاد خانه شعر است یا مثلا خانه جلال و سیمین خود پیوست فرهنگی دارد. به نظرم خانه ملک الشعرای بهار هم می‌تواند یکی از گزینه ها باشد و در حال بررسی موضوع هستیم.

پیاده‌راه سازی برای ما دغدغه جدی است و به دنبال این هستیم که این فضاها تبدیل به پاتوق و راسته صنفی شود

در دوره گذشته مدیریت شهری، پیاده راه‌ها و میدانگاه‌هایی برای پیاده محور شدن شهر تهران ساخته شدند اما بی برنامه رها شده اند ، آیا برنامه ای برای احیای این نقاط دارید؟

بله، پیاده‌راه هایی در تهران با هزینه‌های بسیار بالایی ایجاد شده با وجود اینکه فکر می‌کردیم، به نفع افزایش سطح پیاده روی بوده است اما نپرسیدم برای چه یک نفر باید در این نقاط پیاده روی کنند و فکر می‌کردیم، صرف قدم زدن ساخت این فضاها کافی است.

موضوع پیاده راه سازی برای ما دغدغه جدی است و چند برنامه داریم اما نگاهمان به این سمت خواهد رفت که تبدیل به پاتوق و راسته یک صنفی شود. برای همه فضاهای شهری همچون خانه‌های تاریخی پیوست بهره‌برداری عمومی برای ما از مرحله تعریف پروژه اهمیت خواهد داشت.

نمونه موفق این پیاده‌راهها، در خیابان سی تیر بود که علی رغم انتقادات، بخاطر ایجاد جاذبه گردشگری غذا، رونق گرفت. اما چه در میدان هفت تیر و چه در پیاده راه‌های دیگر، نحوه  بهره برداری مردمی را در نظر نگرفتیم، این پروژه ها موفق نشدند.

در جریان دیدارهای هفتگی آقای زاکانی برای ایجاد یک پیاده راه در منطقه 20 هم بحث شد. هر کسی پروژه پیاده راه می آورد این را می‌پرسم که می تواند، آن‌را برای قشری طراحی و تعریف کند مثلا پیاده‌راه نقاش‌ها، یا پیاده‌راه برای مادر و کودک ایجاد کند. باید به شکلی این پیاده راه‌ها طراحی شوند که جاذبه داشته باشند، با این فرمول می‌توانیم فضای شهری و عمومی ایجاد کنیم تا شهررونق بگیرد.

مبلمان شهری شادتر می‌شود

فضای شهر تهران بر مبنای دیدگاه‌های شما چه زمانی تغییر خواهد کرد و  تهرانی‌ها از چه زمانی می‌توانند این تحولات  را به صورت ملموس در سطح شهر ببینند؟

تا پایان سال 1400 طرح‌هایی که از دوره مدیریت شهری گذشته برنامه‌ریزی شده است باید اجرا شود و نمی تواینم این طرح ها را متوقف کنیم و کار را غیراصولی پیش ببریم و به شهر ضربه بزنیم. اما همه این پروژه ها مطالعاتش را تا پایان سال تمام می‌کنیم. قطعا موضوع دروازه‌های تهران را  با اولویت فرودگاه بین المللی امام خمینی از سال آینده آغاز می کنیم، چون حساسیت بیشتری دارد.

علاوه بر موضوع مرمت‌ها، نمادسازی تهران و دروازه‌ها، مبلمان شهری هم نیاز به تحول دارد. و باید با هارمونی‌های تازه‌ای مبلمان شهری را بسازیم. با این رویکرد احتمالا رنگ وسایل ورزشی موجود در پارک‌ها  شادتر شود، چون رنگ در روحیه شهروندان موثر است. ما نیاز داریم بعد از ایام کرونا برای مردم فضای شهری و محلی ایجاد کنند که از خانه‌ها خارج کنند و از فضاهای شهری لذت ببرند. امسال برای رسیدن به هدف ساخت پاتوق‌های محلی  هم 100 ست ورزشی با اعتبار 2 میلیاردی تحویل مناطق خواهیم داد.


فضای تبلیغات تجاری و فرهنگی تهران با 6 نمایشگر دیجیتال تغییر می‌کند

هوشمندسازی شهر تهران هم ظرایفی دارد که می تواند به خوبی چهره شهر را متحول کند، به عنوان یک جوان  برای هوشمندتر شدن شهر محیط شهری چه برنامه ای دارید؟

شعار «تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام» چند ویژگی دارد، که یکی از مهمترین آنها، هوشمند شدن است که بخشی از ظهور و بروز آن در سازمان ماست و نشانه هایی از آن با هوشمندسازی دیجیتال کردن فضای تبلیغانی امسال بروز پیدا می‌کند، به این طریق می‌توانیم فضای شهر را بعد از چندین سالی که بر مدار سنتی رسانه ‌های شهری با چاپ بنر پیش رفته بود را با  نصب 6 نمایشگر شهری تغییر دهیم. موضوع نمایشگرهای شهری به عنوان یکی از شاخصه های شهر هوشمند موضوع حساسی است و باید موضوع ایمنی آن توجه شود.

می‌دانم که در نصب نمایشگرهای شهری تجربه‌های موفقی در فازهای قبلی نداشته‌ایم و 6 نمایشگر قبلی به دلیل جانمایی نادرست، و نبود نگاه بلند مدت در خرید و نصبش آن، تبدیل به رسانه‌های ارزشمندی نشده اند.‌ برای مثال  نمایشگر میدان هفت تیر و بزرگراه مدرس رو به نور است و دید درستی ندارد و در جانمایی آن دقت نشده است.

این پروژه برای خود من هم اولویت دارد، چون این نمایشگرها علاوه بر افزایش درآمد سازمان اثر فرهنگی سازمان را هم بالا می‌  برد.  چون علاوه بر اینکه نصب یک روزه بنر در تهران صرفه اقتصادی ندارد، سرعت کار رسانه‌ای امروز هم بالاست و شاید لازم باشد روز به روز محتوای در حال نمایش  را تغییر بدهیم و این ابزار فرهنگی با هوشمند شدن فضای فرهنگی ایجاد می‌شود، به این ترتیب برنامه ریزی جدی‌تری در محتوای فرهنگی خواهیم داشت.

پراکنش سازه‌های تبلیغاتی در تهران متوازن می‌شود

سازمان زیباسازی یکی از مهمترین بازوهای شهرداری برای افزایش سطح درآمدهای پایداراست، چطور می توان سطح درآمد پایدار را در این حوزه افزایش داد؟

یکی از دلایلی که سازه‌های تبلیغاتی تهران برخلاف خیلی چیزهای دیگر در این شهر سامانی دارد بخاطر حضور بخش خصوصی است که خودش طبق درآمد و برنامه نمی گذارند چراغ تابلویش خاموش شود. به همین دلیل توسعه سازه های تبلیغاتی را براساس یک سندی که به عنوان سند سازه های تبلیغاتی تهران در برنامه قرار دادیم و 2 گروه مطالعاتی کار را شروع کرده اند و به دنبال این هستیم که بدانیم تهران چقدر ظرفیت سازه تبلیغاتی دارد.

شرکت‌های تبلیغاتی که یکی از منابع اصلی درآمدی زیباسازی هستند که رسانه‌ها (بیلبوردهای شهری) را از طریق مزایده‌ها اجاره می‌کنند. درواقع شرکای تجاری ما هستند که حتما باید از آنها حمایت کنیم. آنها این شرکت ها مجموعه های کار آفرینی هستند که اقتصاد مان به هم گره خورده است. 

آیا تعداد سازه ها بیشتر می‌شود؟

در قدم اول تعدادشان بیشتر نمی شود، پراکنش این سازه ها متوازن‌تر می‌شود، چون در برخی نقاط تهران که ایجاد رقابت شده، ‌سازه‌های تبلیغاتی را چیده‌ایم و می‌بینم خیلی از نقاطی که تردد بوده سازه‌ای وجود ندارد.برخی انتقاد دارند که سازه‌ها زیاد است اما براساس نقشه جامع تهران، پراکندگی‌شان درست نیست و  با یک مدیریت کوتاه مدت می توان پراکندگی متناسب را به سامان رساند و بعد از اینکه سازه‌ها متوازن شد ظرفیت‌های جدید هم ایجاد کرد تا درآمدها بالاتر رود.

درآمد سال گذشته زیباسازی از محل عوارض تابلوهای اصناف 100 میلیارد تومان بوده است

به غیر از تابلوهای تبلیغاتی منابع جدی درآمدی پایدارتان از چه طریقی است؟

یکی دیگر از منابع درآمد پایدار ما از بخش اصناف است که باید بر مبنای عدالت اجتماعی  در آن کار شود. پارسال درآمد بخش اصناف زیباسازی حدود 100 میلیارد بوده که 40 درصد آن تنها از محل عوارض تجمیع تابلوهای یک بانک حاصل شد. سیاست ما این است 10 برابر مشاغل خرد  از بانک و  فروشگاه زنجیره ای پول بگیریم.  بدهکاران کلان اصناف را هم باید حتما در نظر گرفت و نباید زورمان به شغل خرد برسد و فروشگاه بزرگ را رها کنیم.

برآوردهای من این است که سال آینده با  بودجه 500 میلیاردی سازمان زیباسازی، درآمدزایی را به بالای 1000 هزار میلیارد تومان برسانیم که البته به نظرم رسیدن به این رقم هدف بزرگی نیست.

من معتقدم ما مدیران دهه شصتی باید نشان دهیم نگاه اقتصادی هم داریم و صرفا نگاهمان فرهنگی است. چراکه سازمان زیباسازی زمانی پویا خواهد بود که بتواند درآمدهای مجموعه شهرداری را بالا ببرد.

یکی از برنامه های اصلی ما این است که برای مردم تبیین کنیم که سازمان زیباسازی اختیارات و مسئولیت‌هایی دارد که طبق آن باید ارزیابی و قضاوت شود. زیباسازی ویترین شهر است، اما آنقدر عنوان سازمان زیباسازی کلی است که شاید هر کسی نداند وظیفه ما چیست. حتما یکی از کارهایی که داریم تشریح وظایف‌مان است تا به طریق به مدیریت انتظارات برسیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول