اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در وین انجام نشده/ واشنگتن هیچ پیشنهاد یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در طی این‌ ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده، برخی پیام‌ها به واسطه انریکه مورا به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها درباره موضوعات مذاکراتی دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.

خطیب‌زاده: هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در وین انجام نشده/ واشنگتن هیچ پیشنهاد یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی فرارسیدن شب یلدا و همچنین میلاد حضرت عیسی مسیح را به ویژه به هموطنان مسیحی تبریک گفت. 

* پیام‌های مکتوب و غیرمکتوب از آمریکا به واسطه انریکه مورا دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر پیام مستقیم آمریکا به ایران درباره برنامه هسته‌ای، گفت: ما در خصوص گفت‌وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در طی این‌ ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده است. برخی پیام‌ها به واسطه «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین درباره موضوعات مذاکراتی و نه چیزی بیش از آن دریافت شده و جواب‌ها هم در جا داده شده است.

* پیگیری‌ها درباره ۹ شهروند کرد ایرانی 

خطیب‌زاده درباره بازداشت ۹ شهروند کرد ایرانی توسط پلیس ترکیه و تحویل آنها به معارضان سوریه که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: جزییاتی که شما گفتید تأیید نمی‌شود. درباره چندین شهروند ایران که به خاطر ورود غیرقانونی یا ادعای ترکیه مبنی بر ورود غیرقانونی آنها موضوعاتی مطرح شده که در سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران به عنوان یکی از موضوعات در دستورکار گفت‌وگوها درباره آن صحبت و قرار شد نیروهای مرزبانی با هم این کار را جلو ببرند.

وی با بیان این‌که سفارت ایران در آنکارا نیز در این خصوص یادداشت داده است، اظهار داشت: دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل مربوطه این موضوع را پیگیری کرده‌اند و همچنان این موضوع در دست پیگیری است.

* روابط ایران و دولت نجات ملی یمن از هر زمان دیگری مستحکم‌تر و به هم نزدیک‌تر است/ سفیر ایران احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی داشت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده در خصوص «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن و ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر این‌که بازگشت سفیر ایران به دلیل اختلافات ایران با انصارالله صورت گرفته است نیز گفت: طرح سؤالات رسانه‌های غربی اعتباربخشی به روایت‌های غلط و داستان‌سرایی‌هایی است که مطرح می‌شود. روابط ایران و دولت نجات ملی یمن از هر زمانی مستحکم‌تر و به هم نزدیک‌تر است. جمهوری اسلامی ایران کماکان متعهد است به مردم یمن از همه ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی کمک کند. آنهایی که این خبرسازی‌ها را می‌کنند بهتر است توجه کنند تنها راه کمک به موضوع یمن احترام به خواست و اراده مردم یمن است.

وی افزود: آقای ایرلو احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین روز این موضوع در دستورکار جمهوری اسلامی ایران بود و چندین کشور در منطقه از جمله عراق به ما در این زمینه کمک کردند. ان‌شاءالله که حال آقای ایرلو بهتر شد، اطلاع رسانی می‌کنم.

* رویکرد سه کشور اروپایی در مذاکرات وین

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد و تحرکات منفی سه کشور اروپایی در مذاکرات وین گفت: در طول مذاکرات بیش از هر دوره دیگر مذاکرات مواجه با کمپین بازار دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای بر علیه آنچه در اتاق‌های گفت‌وگوها انجام می‌شود، از سوی برخی از این کشورها بودیم. به ویژه سه کشور اروپایی متاسفانه به جای این‌که وقت و انرژی خود را معطوف به مذاکرات کنند، بعضا دیده شده وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و هم اطلاعات غلط و برساخته داده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در تشریح فضای کنونی در وین اظهار داشت: ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت‌وگوهای بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است. اینها متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان متونی داریم که براساس آن می‌توانیم به گفت‌وگوهای آتی ادامه دهیم.

وی گفت: اگر طرف‌های مقابل از روز اول با همین رویکردی که در روز آخر به گفت‌وگوها پیوستند، وارد می‌شدند، بسیار زودتر می‌توانستیم به این متون به عنوان مبنای گفت‌وگوهای آتی برسیم.

* ادعاهایی که به صورت ادواری روی اتوپایلوت وجود دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای آمریکا مبنی بر اسکان به سران القاعده توسط ایران نیز اظهار داشت: این‌ها ادعاهایی است که به صورت ادواری روی اتوپایلوت وجود دارد و هر از چندگاهی منتشر می‌شود و از مبنا بی اساس است ولذا پاسخ این ادعای بی اساس ضروری نیست.

* نصب دوربین‌های آژانس در مجتمع تسا کرج/ در چارچوب فنی آسمان بسیار آفتابی و بدون ابر است

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع تسا کرج و این‌که آیا این اقدام در راستای حسن نیت ایران در مذاکرات وین بوده است یا خیر؟ بیان کرد: از روزی که خرابکاری‌ها در کرج اتفاق افتاد، به آژانس گفتیم باید مقدماتی صورت گیرد و بررسی‌های امنیتی و قضایی انجام شود و باید مطمئن شویم کیفیت خرابکاری چگونه بوده و باید مجرم و خرابکار محکوم شود و طبیعتا وقتی که چک‌های امنیتی و فنی درباره دوربین‌ها صورت بگیرد، این دوربین‌ها می‌تواند نصب شود. در سفر آقای گروسی به تهران توافقات کاملی در خصوص این موضوع انجام شده بود ولی متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و نقاط اختلافی این اعلام نشد و بعد از سفر آقای کمالوندی به وین و گفت‌وگوهایی که صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران وقتی مقدماتش توسط طرف مقابل فراهم شد اعلام کرد این اجازه را می‌دهد که دوربین‌ها مجدد نصب شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: مادامی که روابط ایران و آژانس در چارچوب فنی بماند، مشکلی وجود ندارد و به آژانس هم اعلام کردیم تمام تلاش خودش را صورت بدهد که از مواضع سیاسی فاصله بگیرد. در چارچوب فنی آسمان بسیار آفتابی و بدون ابر است.

* اعزام رایزنان بازرگانی

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره افزایش رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی نیز اظهار داشت: دو نوع کارشناس در سفارتخانه‌ها حوزه‌های دیپلماسی اقتصادی را پیگیری می‌کنند، یکسری رایزنان و کارشناسان اقتصادی هستند که همکاران ما در حوزه معاونت دیپلماسی اقتصادی و با رویکرد تخصصی برای همکاری‌های اقتصادی جامع بین دو کشور فعالیت می‌کنند. یکسری هم رایزنان بازرگانی که توسط وزرات صمت منصوب می‌شوند و ما باید حضور آنها را تسهیل کنیم که بیشتر بر گسترش مراودات بازرگانی، تجاری و صادرات و واردات کالاها متمرکز هستند.

وی ادامه داد: همکاران ما در حوزه رایزنان اقتصادی در همه کشورها به رغم همه مضایقی که داشتیم حفظ شدند و در برخی از کشورها به دلایلی که عرض کردم، شاید کاهش نیرو داشتیم. ولی اجازه ندادیم که تقریبا در هیچ نمایندگی کارشناسان اقتصادی وجود نداشته باشند و در چند ماه اخیر جهش ایجاد شده در مناسبات اقتصادی با برخی کشورها ماحصل تلاش‌های دوستان ما در سفارتخانه و سفرا و البته هماهنگی جهات ذیربط در داخل بوده است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: با صحبت‌هایی که کردیم وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) را ترغیب کردیم که رایزنان بازرگانی را هم معرفی کنند. برآورد ما این است که طی چند ماه آینده به سرعت از این وضعیت وزارت صمت خارج شود و حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از وابستگان بازرگانی اگر وزارت صمت همکاری لازم را داشته باشد که تا امروز داشتند بتوانیم اعزام کنیم و جهش آغاز شده را به صورت مداوم داشته باشیم.

* همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم

خطیب‌زاده درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز خاطرنشان کرد: تحولی در این زمینه نداشتیم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم. قطعا پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود. به میزانی که جدیت را نشان دهند، آمادگی داریم مثل همیشه هم گفت‏‌وگوها پیشرفت داشته باشد و هم در خصوص موضوعاتی که درباره منطقه و دوجانبه گفت‏‌وگو کردیم این گفت‌وگوها را به تفاهم برسانیم.

وی گفت: ریاض را به راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها دعوت می‌کنیم. ترتیبات فراگیر منطقه‌‎‌ای از طریق احترام متقابل و درک واقعیت‌های این کشورها عبور می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر دیدار مقامات ایران و عربستان در امان پایتخت اردن نیز خاطرنشان کرد: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان هنوز برگزار نشده است و جزییات دیگری در این خصوص نداریم.

* بدهی انگلیس به ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران گفت: متاسفانه دولت انگلیس تا به امروز جز حرف کاری صورت نداده است. به این نتیجه رسیدیم که لندن هر چند در بیان، بدهی قطعی خودش را اعلام می‌کند، ولی در عمل هرگاه به بهانه‌ای حتی وقتی توافقات بسیار عملی و اجرایی با هم داریم، اینها را منوط به موضوع دیگری می‌کند.

وی یادآور شد: تا مادامی که این بدهی پرداخت نشود، که یک بدهی قطعی است، پرونده مهمی در روابط دو کشور بسته نمی‌شود و امکان گشودن فصل دیگری در روابط وجود ندارد.

* پیگیری‌ها در خصوص پرونده سردار شهید سلیمانی

وی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی ایران در خصوص پرونده سردار شهید سلیمانی نیز گفت: هفته آینده در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی نکات دقیق‌تری را عرض خواهم کرد. ما در سطوح دوجانبه در ابعاد قضایی و کیفری و همچنین در فضای بین‌المللی در مراودات با کشورهای مختلف در طی ماه‌های گذشته و در این دوران به ویژه دستورکار مشخصی را پیگیری کردیم. هم دوستان در قوه قضاییه گزارش مبسوطی از اقدامات خود دارند و هم نهادهای اطلاعاتی و نظامی و هم وزارت امور خارجه اقداماتی را صورت داده است که برگزاری دو جلسه فوق العاده در وزارت امور خارجه به ریاست آقای امیرعبداللهیان درباره پیگیری این پرونده بخشی از این اقدامات است که در هفته آینده به صورت مبسوط عرض خواهم کرد.

* سطح، میزان و کیفیت غنی سازی منطبق بر نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد و نه چیز دیگری و همه را با اطلاع آژانس انجام داده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه درباره مطلب منتشر شده در روزنامه کیهان درباره این‌که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، غنی سازی ۹۰ درصد را انجام می‌دهیم که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: ایران به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به تعهداتش در ذیل پادمان و ان.پی.تی پایبند بوده است. ایران عضو این معاهده بین‌المللی است و هر آن‌چه ایران تا به امروز انجام داده مطابق و در چارچوب و منطبق بر بندهای تعهدات بین‌المللی ایران بوده و هست و آژانس از همه اقدامات ما مطلع بوده است. پیش از این‌که اینها رسانه‌ای شود ما گزارش‌های مکتوب دادیم و همه با اطلاع آژانس و در چارچوب مقررات بوده است. آنچه تنها برای ایران الزام آور است تعهدات ما ذیل پادمان است.

وی افزود: سطح، میزان و کیفیت غنی سازی منطبق بر نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد و نه چیز دیگری و همه را با اطلاع آژانس انجام داده‌ایم و در آینده نیز چنین خواهد بود.
* آمریکا هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده/ اگر طرف مقابل با پیشنهادات ملموس به وین بیاید، در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق خوب برسیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین گفت: بر خلاف آنچه آمریکا در فضای رسانه‌ای و عمومی بیان می‌کند، تا به امروز در گفت‌وگوهای وین هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: عدم ارائه پیشنهادات ملموس، به نیت و جدیت آمریکا علامت سؤال بزرگی می‌گذارد. تکرار مواضع در فضای بسته گفت‌وگوها و یا اظهارات شاذ در فضای رسانه‌ای قطعا کمکی نمی‌کند. در خصوص آغاز گفت‌وگوهای وین، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد براساس توافقی که صورت می‌گیرد و انریکه مورا اعلام می‌کند، در وین به گفت‌وگوها ادامه می‌دهد. تمام انرژی خود را صرف می‌کنیم که در کمترین زمان ممکن به توافق خوب و مناسب برای احقاق حقوق ملت ایران برسیم، در عین حال از این ضرب الاجل‌های رسانه‌ای و فشارهای رسانه‌ای تصمیمات‌مان متاثر نخواهد شد.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: اساسا منطق ما در تصمیم گیری مسیر بومی تصمیم سازی است، براساس اولویت‌های خودمان. به جای این‌ها، اگر طرف مقابل با پیشنهادات ملموس به وین بیاید، در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق خوب برسیم.

* سفر آخر هفته امیرعبداللهیان به باکو

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به باکو نیز اظهار داشت: وزیر خارجه دعوت از قبل داشت و این برنامه در دستورکار است و اگر هماهنگ شود آخر این هفته این سفر کوتاه انجام می‌شود. موضوعات زیادی در حوزه دوجانبه و توسعه روابط تجاری و اقتصادی در دستورکار دو کشور است و نهایی شد اطلاع رسانی خواهد شد.

* خنثی سازی تحریم‌ها

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیام‌های مثبت از سوی کشورهای منطقه و اخبار خنثی سازی تحریم‌ها نیز خاطرنشان کرد: بیش از آن چیزی که هفته پیش گفتم الان نمی‌توانم اضافه کنم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در گفت‌وگویی که اخیرا داشت برخی از موارد درباره راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی را عنوان کرد و برخی دیگر هم در جریان است. هر زمان لازم باشد، اطلاع رسانی خواهم کرد.

*  پاسخ‌های ما در فضای اطلاعاتی، نظامی و امنیتی کوبنده بوده است

خطیب‌زاده درباره گمانه زنی‌ها در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران که سؤال یکی دیگر از خبرنگاران بود نیز اظهار داشت: رژیم جعلی اشغالگر قدس که از روز اول پنهان نکرد که تمام تلاش خود را خواهد کرد که هیچ توافقی در این منطقه شکل نگیرد. منطق آن هم کاملا روشن است چون ریشه این رژیم در ترور، خونریزی، ناپایداری و بی ثباتی است. آن‌چه توسط فرماندهی نظامی ایران گفته شده کاملا قاطع و روشن است. بسیار برای حقوق و نظام بین‌الملل تاسف برانگیز است که یک رژیم جعلی غاصب که دارای کلاهک‌های هسته‌ای است و عضو هیچ رژیم حقوقی بین‌المللی منع اشاعه نیست و در عمر نکبت بار خود چه میزان از ترور و جنگ و خونریزی را انجام داده است، کشور دیگری که در این پهنه گیتی به عنوان کشور تمدن ساز تاریخی شناخته می‌شود را تهدید می‌کند.

وی گفت: پاسخ‌های ما در فضای اطلاعاتی، نظامی و امنیتی کوبنده بوده است و پیام نیروهای مسلح ما روشن است. توصیه می‌کنم آنهایی که داعیه رعایت حقوق و نرم‌های بین‌المللی را دارند به این توجه کنند که رژیم اشغالگر قدس گردنکشانه تلاش می‌کنند تمامیت نظام و حقوق بین‌الملل را به سخره بگیرد.

* تلاش آمریکا برای ترغیب کشورهای اروپایی به حضور در یک ارکستر مصنوعی علیه ایران

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات سالیوان مبنی بر این‌که با ایران به صورت مستقیم گفت‌وگو داشته‌‌اند و همکاری بیشتر چین و روسیه با طرف‌های اروپایی در مذاکرات نیز گفت: ۱+۴ در موضوع خروج آمریکا از برجام موضع واحدی دارد. البته روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست. از تلاش‌هایشان برای این‌که کشورهای اروپایی و نه فقط سه کشور اروپایی را در یک ارکستر مصنوعی علیه ایران ترغیب کنند، از نزدیک اطلاع داریم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: اینها مسیرهای اشتباهی است که واشنگتن می‌رود. آزموده را آزمودن خطاست. مسیر فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامیده و مسیر کارزاهای بی ارزش رسانه‌ای در حوزه فشار بر افکار عمومی یا تاثیر بر تصمیم‌گیری در اتاق‌های بسته نیز همچنین. هیچ وقت به اینها توجهی نخواهیم کرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: توصیه من به مقامات آمریکایی این است همانطور که در جلسه استماع گفتند و قبول دارند که ترامپ مسبب اصلی این وضعیت است باید بدانند که ترامپ رئیس جمهور آمریکا بوده و آمریکا مسئولیت دقیق و رسمی وضعیت امروز را دارد. تنها مسیری که آمریکا باید طی کند که بتواند بلیت عضویت در برجام را دوباره دریافت کند مسیر سریع و قابل راستی آزمایی شده همراه با تضمین‌های لازم و در راستای اجرای تعهداتشان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

* هنوز تاریخ سفر آیت‌الله رئیسی به امارات قطعی نشده

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر آیت‌الله رئیسی به امارات گفت که هنوز تاریخی در این زمینه قطعی نشده است.

* سفیر ایران امروز در وضعیت پایداری از نظر سلامتی است

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت حسن ایرلو سفیر ایران در یمن و بازگشت وی به صنعاء نیز اظهار داشت: ایرلو امروز در وضعیت پایداری از نظر سلامتی هستند. وضعیت کرونای ایشان حاد بوده و باید تحت مراقبت‌های بسیار ویژه باشد و امیدواریم سلامت را هر چه زودتر به دست بیاورد و به ماموریتش بازگردد.

* گفت‌وگوها را با اراده و خوشبینی پیگیری می‌کنیم، ولی به نیات طرف مقابل یعنی آمریکا خوشبین نیستیم

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره خوشبینی به آینده مذاکرات که سؤال یکی از خبرنگاران بود گفت: ما در عملیات‌های روانی برای اعلام خوشبینی یا بدبینی وارد نمی‌شویم. برخی از این اعلام‌‌ها بخشی از عملیات‌ روانی است. کاملا روشن است در معماری که برخی از طرف‌های آمریکایی و اروپایی انجام می‌دهند، برخی سیاه نمایی‌ها لحظه‌ای و یا عدم خوشبینی‌های روزانه یا خوشبینی‌ها لحظه‌ای برای تاثیر در اتاق‌های گفت‌وگو است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در طول مذاکرات ما همواره به نتیجه فکر می‌کنیم، گفت‌وگوها را با اراده و خوشبینی پیگیری می‌کنیم، ولی به نیات طرف مقابل یعنی آمریکا خوشبین نیستیم و متاسفانه برخی از کشورهای عضو تروئیکا مایلند بیش از حد دوران دوریشان از ترامپ را با نزدیکی به مواضع شبیه ترامپ امروز دولت آقای بایدن جبران کنند. فکر می‌کنیم راه درست این است که از قضاوت زودهنگام اجتناب کنیم و همه انرژی و توان را بگذاریم که به نتیجه برسیم. در ۱۲ و ۱۳ روز گفت‌وگوهای دور هفتم ما به رغم این‌که طرف مقابل کارزاهایی عمومی علیه گفت‌‌وگوها صورت داد ما همه انرژی خود را معطوف کردیم که آن متن در دور هشتم مبنای گفت‌وگو قرار بگیرد.

وی بیان کرد: ما با این امید به گفت‌وگو می‌رویم که اگر طرف مقابل با اراده رفع تحریم‌ها به صورت موثر  و راستی آزمایی شده وارد شود در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسیم. 

* احوالپرسی سرپایی امیرعبداللهیان و همتای عربستانی در اسلام آباد

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار امیرعبداللهیان و همتای عربستانی همچنین خاطرنشان کرد: در کنفرانس‌های بین‌المللی گفت‌وگوهایی از این دست طبیعی است و احوالپرسی سرپایی بین امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد انجام شده است.

* توافق درباره توقف گفت‌وگوها در وین

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ادعای طرف‌های اروپایی مبنی بر این‌که ایران خواستار توقف این دور از مذاکرات شده نیز اعلام کرد: درباره پایان این دور از گفت‌وگوها در وین طرف‌ها صحبت‌های مفصلی با هم داشتند. کریسمس و اعیاد مسیحیان و سال نو مسیحی نزدیک بود، برخی طرف‌ها نظرشان این بود تا دو سه روز بعد از جمعه ادامه یابد و بعد بروند و بعد از کریسمس بیایند. برخی طرف‌های دیگر معتقد بودند اگر قرار است گفت‌وگوها پایان بپذیرد الان برگردند و بعد دوباره به وین بیایند و چند روزی به صورت مداوم گفت‌‌وگو کنند و رفت و برگشت‌های بی جا نداشته باشند. توافق جمعی این شد که این گفت‌وگوها متوقف شود و اعیاد مسیحیان و کریسمس تمام شود و بعد براساس اعلام انریکه مورا همه برگردند ولی نه برای اینکه دو سه روز بمانند و دوباره برگردند. این‌که برخی اصرار بسیار زیادشان برای تنفس در دور قبل را با چنین خبرسازی‌ها می‌خواهند جبران کنند به خودشان برمی‌گردد و واقعیت میدانی ما این است. در چند روز آینده مورا اعلام خواهد کرد که هیأت‌ها چه زمانی برگردند.

* دیدار امیرخان متقی با امیرعبداللهیان در اسلام آباد

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره عکس منتشر شده از دیدار امیرخان متقی وزیر خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در حاشیه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد اظهار داشت: در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی نشست و گفت‌وگوهای این طوری در محل اجلاس کاملا طبیعی است. گفت‌وگویی از طرف وزیر خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان با امیرعبداللهیان به صورت مختصر انجام شد و عکس آن را همه دیدند.

وی جزییات بیشتری درباره مباحث مورد گفت‌وگو در این خصوص ارائه نکرد. 

* رژیم صهیونیستی می‌داند اگر دست از پا خطا کند چه پاسخ کوبنده‌ای از ایران دریافت خواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: تمامی تهدیدات رژیم اشغالگر قدس  و آمریکا را در سازمان ملل مستندسازی می‌کنیم و هم در تریبون‌های رسمی اعلام می‌کنیم. اینها پرونده قطور رژیم اشغالگر قدس در تهدید و ارعاب است. رژیم اشغالگر قدس این حرف‌ها را برای تهران نمی‌زند برای برخی پایتخت‌های  اروپایی و برای برخی افرادی که این تهدیدات را ساده‌لوحانه در واشنگتن می‌خرند، می‌زند و آنها باید حواسشان باشد که این تهدیدات محلی از اعراب ندارد.

وی تصریح کرد: ایران به خوبی می‌داند قدرت بازدارندگی‌اش چیست و اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند چه پاسخ کوبنده‌ای را از ایران دریافت خواهد کرد.

خطیب‌زاده درباره ادعای وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر این‌که دو محموله تسلیحاتی و چهار محموله نفتی ایران را در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ توقیف و مصادره کرده است نیز بیان کرد: هرگاه به منافع ما نزدیک شدند دیدند که چگونه پاسخ دادیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا ایران از دو متن پیشنهادی خود کوتاه خواهد آمد نیز اظهار داشت: آمریکا الان موضوعیتی در برجام ندارد. زمانی که ترامپ گردنکشانه از برجام خارج شد، آن تصویری تاریخی است. اگر سیاستمداران و تصمیم گیران آمریکا دچار آلزایمر هستند، همه نظام بین‌الملل آن روزها را به خوبی خاطرشان است. 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: بیش از سه سال است که آمریکا لحظه به لحظه بر این ملت، فشارهای غیرقانونی و یکجانبه‌ای وارد کرده و تحریم‌ها را اعمال کرده است. آمریکا تمام انرژی خودش را صرف این می‌کند که ۱+۴ و ایران را قانع کند که از این به بعد می‌تواند به عنوان یک عضو متعهد به برجام به حساب بیاید.

به گفته وی این مذاکرات (وین) اطمینان از بازگشت آمریکا به صورت موثر به تعهداتش ذیل برجام است و ایران و ۱+۴ باید از این قضیه مطمئن شوند.

* وضعیت سخت مردم افغانستان دل ما را به درد آورده

وی درباره برآیند نشست سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان در اسلام آباد برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفت: تأکید اولیه ما مردم افغانستان است. وضعیت سختی که امروز مردم افغانستان در آن قرار دارند، دل ما را به درد آورده است. ما تمام تلاش را در تهران و در گفت‌وگوها در پاکستان انجام دادیم که کمک‌ها به افغانستان ارسال شود. امروز ما میزبان چندین میلیون از برادران و افغانستان هستیم و روزانه این مشکلات در مرزهای ما ادامه دارد و متاسفانه افغانستان در شرایطی است که آنهایی که مسبب شرایط امروز در افغانستان هستند قایم شوند و خودشان را از آنچه امروز در افغانستان اتفاق می‌افتد، کنار بکشند.

خطیب‌زاده ادامه داد: این اولویت اورژانسی افغانستان است و ما به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به صراحت گفتیم و در اسلام آباد همه هیأت‌ها با شفافیت گفتند که مسیر آینده افغانستان از تحقق اراده مردم افغانستان و تشکیل یک دولت شمولگرا که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان می‌گذرد. تصورم این است که هیأت طالبان نیز این پیام را به خوبی گرفته است.

* نقشه راه همکاری بین ایران و ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه درباره سند نقشه راه همکاری بین ایران و ترکیه نیز بیان کرد: این طرح در سفر چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران بیان شد. دو طرف در حال انجام برنامه ریزی برای مقدمات سفر اردوغان به تهران هستند و متون هم در حال آماده شدن است که بین دو طرف رد و بدل شود و اگر بتوانیم پیش از سفر این متون را نهایی کنیم این متون در سفر امضا خواهد شد.

* مسیر خنثی سازی تحریم‌ها را به همان جدیت پی می‌گیریم

خطیب‌زاده در پایان در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مذاکرات در وین و اظهانظرهای متفاوت عنوان کرد: در گفته‌هایی که صرفا هشدار است هر دو طرف باید پرهیز کنند و گفته‌های هشدار گفته‌های عمیقی نیستند. با صراحت می‌گویم طرف مقابل و تروئیکا بداند برجام برای ایران وقتی توخالی شد که آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی علیه ایران اعمال کرد و سه کشور با یک ناتوانی و بی عملی مفرط در عمل با آمریکا همنوایی کردند. بسیار شرم آور است که امروز چنین کلماتی را به نقل آنها بشنوم. من توصیه می‌کنم همه انرژی خود را صرف مذاکرات در داخل اتاق‌ها کنند.

وی افزود: ما نه خوشبینی داریم نه بدبینی. ما به اصل گفت‌وگوها خوشبین هستیم، و امیدواریم طرف مقابل هم به اصل گفت‌وگوها خوشبین باشد و در عین حال در خصوص مسیری که باید طی کنیم بسیار واقع نگر هستیم. برای همین همزمان با گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها، امروز مسیر خنثی سازی تحریم‌ها را به همان جدیت پی می‌گیریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول