اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

مشکلات زنجیره تامین جهانی یعنی کریسمس بدون هدیه

اختلال در زنجیره تامین که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده، امسال اقتصاد جهان را با چالش روبرو کرده است بطوریکه انتظار می رسد بسیاری از هدیه های کریسمس به موقع به گیرنده تحویل داده نشوند.

مشکلات زنجیره تامین جهانی یعنی کریسمس بدون هدیه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، اختلال در زنجیره تامین امسال اقتصاد جهان را با چالش روبرو کرده است. خریداران هدایای کریسمس قرار است با یک سورپرایز ناخوشایند مواجه شوند، زیرا محبوب ترین هدایا یا به شدت گران هستند یا به طور کلی در قفسه ها پیدا نمی شوند.

برای مثال، در انگلیس، برخی از کالاهای پرطرفدار به صورت آنلاین با افزایش قیمتی بیش از 70 درصد به فروش می رسند در حالی که در فروشگاه های رسمی موجود نیستند. گجت ‌هایی مانند کنسول‌ های بازی، آی ‌پدها و لوازم الکترونیکی خانگی کوچک به دلیل کمبود جهانی ریزتراشه ‌ها کمیاب هستند.

به نوشته گاردین، مایکروسافت ایکس باکس سری X که در نوامبر 2020 رونمایی شد، معمولا حدود 600 دلار فروخته می شود اما از هفته گذشته تقریبا در اکثر خرده فروشی ها تمام شده است. این درحالی است که در فروشگاه های آنلاین به قیمت 900 دلار فروخته می شود.

شیوع کووید 19 مشکلات زیادی برای خرده فروشان و خریداران ایجاد کرده است و دلیل رکورد شدید و کاهش سطح تولید در بحبوحه تعطیلی کارخانه ها بوده است. همه گیری باعث افزایش خریدهای آنلاین و ایجاد مشکلاتی در بنادر شده است، جایی که تعداد زیادی کشتی باری در انتظار تخلیه کانتینرها با کمک کارگران کم تعداد اسکله هستند.

در حال حاضر، کمبود راننده کامیون برای حمل این اجناس به محض تخلیه آنها و کمبود کارگران انبار برای تخلیه کامیون ها نیز وجود دارد. در نهایت، حتی جعبه های مقوایی برای بسته بندی خود کالا نیز با کمبود مواجه است و این وضعیت پیچیده تقریبا در هر کشوری یکسان است.

در روسیه، در ماه گذشته به مردم هشدار داده شد که در هفته ‌های پیش رو، قیمت لوازم خانگی در فروشگاه‌ ها احتمالا 13 تا 15 درصد، ابزارهای برقی 11 درصد و لوازم الکترونیکی 9 درصد افزایش یابد.

بر اساس نظرسنجی اخیر « تمام آنچه برای کریسمس می خواهم» توسط شرکت بازاریابی الکترونیکی  Emarsys  به میزان 30 درصد مصرف کنندگان نگران هستند هدایای آنها به موقع در دسترس نباشد تا در روز کریسمس به گیرنده تحویل داده شود.

کریسمس همیشه فصل اوج فروش برای خرده فروشان بوده است اما کارشناسان می گویند در این دوره تعطیلات، ممکن است نه تنها گجت ‌ها، بلکه کتاب‌ ها، اسباب ‌بازی‌ ها و پوشاک هم با کمبود عرضه مواجه شوند.

در آمریکا، پلی استیشن 5 و سوییچ هر دو با مشکلات موجودی انبار مواجه هستند، در حالی که پیدا کردن لپ تاپ، تلویزیون و گوشی های هوشمند در قفسه های فروشگاه ها نیز دشوار است. خرده فروشان سعی می کنند با گفتن اینکه، این اتفاق هر ساله در میان هجوم خرده فروشی قبل از تعطیلات رخ می دهد، خود را آرام کنند.

با این حال، بسیاری از کارشناسان به مصرف ‌کنندگان توصیه می ‌کنند که در فروشگاه ‌های محلی یا حتی مغازه ‌های دستفروشی، هدایایی را در نظر گرفته و بخرند یا به یک کارت هدیه یا اشتراک یا حتی تصویری از هدیه ای که به علت تاخیر در تحویل به موقع زیر درخت کریسمس قرار نگرفته است، اکتفا کنند.

برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که این وضعیت تا کریسمس آینده یا حتی بعد از آن حل نشود و 18 تا 24 ماه طول می کشد تا اوضاع حتی به حالت نیمه عادی بازگردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول