اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رانت پنهان| ‌کسری بودجه محصول ارز 4200 تومانی‌/مردم به تدریج مزه اصلاح ارز ترجیحی را می‌چشند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم اصلاح ارز 4200 تومانی گفت: اصلاح ارز ترجیحی در طولانی مدت موجب کنترل تورم می‌شود و مزایای زیادی برای مردم ایجاد می‌کند.

رانت پنهان| ‌کسری بودجه محصول ارز 4200 تومانی‌/مردم به تدریج مزه اصلاح ارز ترجیحی را می‌چشند

مهرداد عباد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تشبیه برنامه اصلاح ارز 4200 تومانی به یک جراحی بزرگ اقتصاد اظهار داشت: اصلاح ارز 4200 تومانی ممکن است منجر به مشکلات زیادی شود و در کوتاه مدت و در  برهه‌ای از زمان ممکن است موجب افزایش قمیت‌ها شود و یک تورم کوتاه مدت ایجاد شود اما در طولانی مدت کمک به کنترل تورم خواهد بود و یک تصمیم اقتصادی بسیار خوب برای بخش مولد اقتصاد است بنابراین امیدواریم که در سال آینده به طور کامل ارز 4200 تومانی حذف شود.

وی افزود: هر سیاستی که بحث قیمت‌گذاری در آن باشد با شکست مواجه می‌شود، ما باید در حوزه‌های دیگر هم این کار را انجام بدهیم و در بحث قیمت‌گذاری باید روند بازار آزاد را در پیش بگیریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تاثیرگذاری کسری بودجه حاصل از تداوم ارز 4200 تومانی بر افزایش تورم گفت: در خصوص کسری بودجه، در سالیان اخیر بودجه‌ کشور همیشه با کسری مواجه بوده است و همین موضوع هم یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر تورم‌های بالا بوده است مطمئنا در صورت تداوم ارز 4200 تومانی نیز امسال هم دوباره شاهد کسری بودجه خواهیم بود.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به کاهش چشمگیر منابع درآمدی پایدار با تداوم ارز 4200 تومانی گفت: بودجه دولت هم باید حتما روی توسعه منابع درآمدی کار کند. یکی از این منابع ارز 4200 تومانی است که در سالیان گذشته ارز 4200 تومانی موافقان و مخالفان خودش را داشته است.

وی افزود: اگرچه که بخش خصوصی موافق اصلاح ارز 4200 تومانی هستند اما به علت سختی‌هایی که داشته است دولت‌ها تاکنون این کار را انجام نداده‌اند و به نوعی بحث پایین نگه داشتن نرخ ارز در این سال‌ها موجب شده که اولا مشکلاتی در زمینه منابع درآمدی ایجاد شود و اصلاح نرخ ارز و تک نرخی کردن آن، کار بسیار سختی باشد.

وی با تأکید بر اقدام صحیح دولت در اصلاح ارز 4200 تومانی در لایحه بودجه 1401، گفت: البته در برنامه بودجه سال جدید موضوع حذف ارز 4200 تومانی دیده شده است و از نظر من اتفاق بسیار خوبی است، هر چه سریع‌تر این ارز حذف شود به نفع مردم، بخش خصوصی و دولت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه سود حاصل از ارز 4200 تومانی به جیب مردم نمی‌رود، گفت: به طور مثال اگرچه ارز 4200 تومانی برای واردات دارو داده می‌شود اما دارو با نرخ مناسب در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.

عباد با اشاره به پرداخت یارانه به مردم به جای واردکننده بیان داشت: ظاهرا در بودجه جدید مقرر شده است که ما‌به التفاوت ارز 4200 تومانی به میزان یارانه‌ای که به خانواده‌ها پرداخت می‌شود اضافه شود اما در صورتی که امکان داشته باشد این یارانه‌ای که به ارز 4200 تومانی داده می‌شود را به مردم به صورت مستقیم پرداخت کرد و یا به صورت خدمات به مردم ارائه شود مردم سود بیشتری می‌برند.

این عضو اتاق بازرگانی اهمیت اصلاح ارز 4200 تومانی برای اقتصاد را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در لایحه بودجه 1401 قرار به اصلاح ارز 4200 تومانی شده است. برداشته شدن این ارز موجب افزایش درآمد دولت می‌شود و در مقابل روی بعضی از کالاهای خاص احتمالا شاهد یک افزایش قیمت باشیم. همچنین میزان تورم کل هم درصد بسیار ناچیزی، شامل افزایش می‌شود که با پرداخت یارانه مستقیم به مردم قابلیت جبران دارد.‌

وی افزود: اصلاح ارز 4200 تومانی با وجود اینکه در کوتاه مدت موجب افزایش قیمت کالاهای خاصی می‌شود اما در بلند مدت مزایای بسیار زیادی برای مردم دارد و مهمترین دلیل، برداشته شدن رانت و فسادی است که به دلیل وجود ارز 4200 تومانی شاهد بودیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول