اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

ساخت انیمیشن 100 قسمتی «جعبه جور واجور» برای نوروز/ راهنمای آموزشی برای پدر و مادرها

مجموعه انیمیشن «جعبه جورواجو» برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه پویا تولید می شود.

ساخت انیمیشن 100 قسمتی «جعبه جور واجور» برای نوروز/ راهنمای آموزشی برای پدر و مادرها

خبرگزاری فارس- مریم فیروزفر: «مرکز پویانمایی صبا» یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی تولید انیمیشن در کشور است،که تاکنون پویانمایی های ماندگار بسیاری را تولید و به پخش رسانده است. ساخت مجموعه هایی از قبیل «جعبه جورواجور» که در 100 قسمت 7 دقیقه ای برای مخاطب خردسال تولید و از شبکه های سیما پخش می شود، از جمله این تولیدات است.

محراب ناصری طهرانی کارگردان و نویسنده این مجموعه در این باره این انیمیشن به فارس گفت: این مجموعه که برای نوروز در نظر گرفته شده سعی دارد با  آموزش چندین مبحث ساده پیرامون به چالش کشیدن مهارتهای کودکان از طریق پدرومادر، به برقراری ارتباط وتعامل عمیق تر بین کودک و والدین  کمک کند.

وی در ادامه افزود: سریال 100 قسمتی جعبه جورواجور که با حمایت پویانمایی صبا برای گروه سنی خردسال در موسسه فرهنگی هنری حور در حال تولید است، از منظر داستان و فیلم نامه، گرافیک، ساخت کاراکتر و فضا، نورپردازی و لی اوت، انیمیت، موسیقی، صدا گذاری و تدوین هم تراز و هم گام با مجموعه های تولید شده در کمپانی های فیلم سازی مطرح مثل شرکت (38 C Animation studio)  یا (5Bricks) در کشورهای دارای تکنولوژی به روز مثل کره جنوبی قرار دارد.

او با بیان این مطلب گفت: مجموعه «جعبه جورواجور» با استفاده از دانش متخصصان بومی و استفاده از تجربه 25 ساله در زمینه تولید انیمیشن و نگاه ویژه به خانواده ایرانی و مقوله آموزش و تربیت فرزندان در موسسه فرهنگی هنری حور پایه ریزی و تولید شد. این مجموعه با محور قرار دادن حواس پنج گانه و طراحی یک بازی چند مرحله ای و جذاب که با کمک و همراهی تمام اعضای خانواده اجرا می شود، سعی دارد مخاطب خردسال را، قدم به قدم در شناخت دنیای اطرافش  یاری کند.

 

ناصری طهرانی در پاسخ به این سوال که در تولید این انیمیشن چقدر سعی شد براساس نیازهای بروز کودکان و الگوپذیری آنها در نوع عملکردهای روزانه و تعامل پذیری آنها با والدین گام برداشته شود؟، ادامه داد: متاسفانه از آنجا که به دلیل رشد سریع تکنولوژی و در دسترس بودن ابزار ارتباط جمعی، آموزش ها بیشتر به صورت صوت و تصویر در اختیار خانواده ها و کودکان قرار گرفته از این رو در این سال ها میل به یادگیری از طریق تجربه های فردی اگر نگوییم از دست رفته است، حداقل بسیار کمرنگ شده. وهمه این مسائل ما را بر آن داشت تا اثری را در قالب انیمیشن تولید کنیم که مهمترین  کارکرد آن  مستحکم تر نمودن روابط فرزندان با والدین باشد و معتقدم مجموعه جعبه جورواجور در حد خود همان برنامه ای است که می تواند همانند یک پل  فرزندان را به لحاظ ارتباط وتعامل بیشتر با والدین خود، مرتبط کند.

 

این کارگردان اظهار داشت: این مجموعه با تکنیک سه بعدی در حال اجرا و تولید است. تعدد شاخه های اجرایی، این تکنیک را به یکی از پیچیده ترین روش های تولید انیمیشن بدل کرده است و همین پیچیدگی عامل جذابیت بیشتر این سبک شده است. برای اجرای هر کدام از شاخه های تکنیک سه بعدی، به فرد یا افراد متخصص و در عین حال توانمند احتیاج است. تیم اجرایی مجموعه «جعبه جورواجور» جزو با سابقه ترین افراد در تولید انیمیشن هستند،که سالها به طور مداوم در حال کار و تولید بوده اند. از جمله این افراد می توان به خانم نرگس میرباقری در بخش لی اوت و نور پردازی، خانم نیلوفر ضیائی در بخش انمیمت و جان بخشی و همچنین خانم ندا کافی در بخش ساخت کاراکتر اشاره کرد.

کارگردان  پویانمایی با بیان اینکه مهمترین مباحثی که  انیمیشن جعبه جورواجور برای مخاطب کودک خود مطرح خواهد کرد، بحث آموزش و سرگرمی در قالب بازی جذاب و چند مرحله ای است که بصورت فراگیر با تحریک حواس پنج گانه، خردسال را وادار به تفکر و تجربه می کند افزود: از آنجا که پدر و مادر از لحظه اول تولد کنار کودک هستند، و با کمک و هم فکری یکدیگر، مسیر سخت و طولانی رشد را پا به پای کودک طی می کنند. در این مجموعه  سعی کردیم با استفاده از ابزار ساده مثل جعبه مقوایی، پارچه و کاغذ های رنگی نحوه ساخت جعبه جورواجور را به والدین آموزش دهیم.

در واقع جعبه جورواجور طوری طراحی و ساخته می شود که والدین به عنوان مخاطب بتوانند با الگو گرفتن از  آن همین راه و روش را برای برقراری ارتباط و آموزش با کودک خود بپیمایند.

او در پاسخ به این سوال که جعبه جورواجور به لحاظ  ساختار و محتوا چقدر به سطح پویانمایی های استاندارد نزدیک است؟ گفت: در ساخت این مجموعه تمام توان خود را به کار بستیم تا آن را با تکیه بر استانداردهای روز دنیا تهیه و تولید کنیم. این مجموعه در صورت پشتیبانی و حمایت های کافی و همه جانبه  از طرف متولیان امور فرهنگی می تواند یکی از شاخص ترین مجموعه های موجود برای ارائه به  عرصه  بازارهای منطقه ای و جهانی تبدیل شود.

 

او افزود:در هر قسمت از این مجموعه به طور مجزا ،شخصیت اصلی داستان در حین انجام بازی با یک موضوع آشنا می شود. مثلا در بحث شناخت حیوانات موضوعات مهم و اصلی مثل بافت پوست و مو، صدای مخصوص هر حیوان، محل زندگی، بزرگی و کوچکی جثه و نوع تغذیه و... برای مخاطب بازگو شده و هم زمان با شخصیت اصلی مجموعه ، مخاطبان شروع به حدس زدن و آموختن می کنند.

محراب ناصری طهرانی در پایان گفت: شیوه جدید زندگی بصورت آپارتمانی و دور شدن از طبیعت فرصت های زیادی را از کودکان و والدین گرفته بنا بر این دسترسی محدود یا در بعضی شرایط غیر ممکن به این قبیل محیط ها مانع تجربه فردی کودک می شوند. از این رو جعبه جورواجور در نظر دارد به عنوان یک راهنما برای والدین به آنها یادآور شود چگونه با ساده ترین روش ممکن در تمام روزها و فصل های سال می توانند با تحریک کنجکاوی و آموزش مهارت های مبتنی بر حواس پنج گانه حال و هوای یک گردش علمی را برای کودک خود ایجاد کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول