اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فارس من| مطالبه «ممنوعیت حضور پزشک آقا در اتاق عمل زنان و زایمان»، 22هزار نفری شد

با اینکه در دوران بارداری کلی مراقبت کرده بودم که حتی برای انجام سونوگرافی هم به پزشک خانم مراجعه کنم،روز زایمان تمام زحماتم هدر رفت. آقایان مدام در اتاق زایمان در رفت‌وآمد بودند و حتی پرستار حاضر در اتاق عمل هم،آقا بود!این اتفاق،روز تولد اولین فرزندم را که قرار بود بهترین روز زندگی‌ام باشد،تبدیل به تلخ‌ترین روز کرد.

فارس من| مطالبه «ممنوعیت حضور پزشک آقا در اتاق عمل زنان و زایمان»، 22هزار نفری شد

گروه جامعه خبرگزاری فارس- مریم شریفی؛ باید خانم باشید و تمام عمر با دقت و حساسیت تلاش کرده باشید حریم محرم و نامحرم را مراعات کنید، تا با عمق وجود درک کنید حضور پزشک آقا در اتاق عمل جراحی یک خانم و به‌ویژه اتاق عمل زایمان،‌ چقدر می‌تواند بار روحی و روانی برایش داشته باشد. اتفاق ناخوشایندی که سال‌هاست در بیمارستان‌های کشور به امری رایج و عادی تبدیل شده، هنوز و همچنان به‌عنوان یک دغدغه جدی و موضوعی آزاردهنده برای بانوان هموطن مطرح است. به‌تازگی هم مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در سامانه «فارس من»، یک بار دیگر این موضوع مهم را در کانون توجهات قرار داده‌اند. این حرکت خودجوش که تنها ظرف 8روز با حمایت بیش از 22 هزار نفر از هموطنان همراه شده، می‌تواند تلنگری برای متولیان حوزه بهداشت و درمان کشور باشد تا اقدام عاجلی برای ساماندهی وضعیت بخش زنان در بیمارستان‌ها انجام دهند. خبرگزاری فارس این درخواست منطقی مخاطبان را در سلسله گزارش‌هایی پیگیری خواهد کرد.

بهترین روز عمرم تبدیل به تلخ‌ترین روز شد

کنجکاوم بدانم پویش «درخواست عدم حضور پزشک آقا در اتاق عمل زنان و زایمان» چطور متولد شد. پیگیری این موضوع، ما را به ارومیه و یک مادر جوان دغدغه‌مند می‌رساند. «هانیه خِضِرلو» دو تجربه تلخش در این زمینه را انگیزه ثبت این پویش در فارس من عنوان می‌کند و می‌گوید: «ماجرا از سه سال و نیم قبل برای من شروع شد؛ درست از روز به دنیا آمدن فرزند اولم. با اینکه در دوران بارداری کلی مراقبت کرده بودم که حتی برای انجام سونوگرافی هم به پزشک خانم مراجعه کنم، روز زایمان تمام زحماتم هدر رفت. چیزی را که در اتاق عمل می‌دیدم، باور نمی‌کردم. آقایان مدام در اتاق عمل زایمان در رفت‌وآمد بودند و حتی پرستار حاضر در اتاق عمل هم، آقا بود! هرگز فکر نمی‌کردم با چنین شرایطی مواجه شوم. واقعاً شوکه شده بودم. آن شرایط خیلی برایم سنگین بود اما کاری از دستم برنمی‌آمد. گریه‌ام گرفته بود. این اتفاق، روز تولد اولین فرزندم را که قرار بود بهترین روز زندگی‌ام باشد، تبدیل به تلخ‌ترین روز زندگی‌ام کرد... از همان روز به این فکر افتادم که موضوع ممنوعیت ورود پزشک و پرستار آقا به اتاق عمل زایمان را از مراجع قانونی پیگیری کنم.»

 

اعتراض وارد نیست! پزشک کشیک خانم نداریم

«نوبت به دنیا آمدن دختر دومم که شد، از چند ماه قبل شروع به پیگیری کردم. با خانم دکتری که برای معاینات دوران بارداری پیش او می‌رفتم، هماهنگی‌های لازم را انجام دادم که در روز زایمان اجازه ندهد هیچ آقایی در اتاق عمل باشد. اما عجله دخترم برای به دنیا آمدن، تمام آنچه رشته بودم را پنبه کرد. به دلیل زایمان زودرس، پزشک خودم نتوانست برای زایمانم به بیمارستان بیاید و این بار، شرایطی بدتر از نوبت قبل برایم رقم خورد.»

مادر 27 ساله داستان ما برمی‌گردد به یک سال قبل و با ناراحتی ادامه می‌دهد: «این بار، تمام افراد حاضر در اتاق عمل، آقا بودند و فقط فردی که بعد از به دنیا آمدن فرزندم برای بردن او به اتاق نوزادان آمده بود، خانم بود! برخلاف زایمان اولم که از شدت غافلگیری زبانم بند آمده بود،‌ این بار قبل از عمل،‌ به این شرایط اعتراض کردم و گفتم: من قبلاً اعلام کرده بودم برایم اهمیت دارد که برای زایمانم،‌ پزشک و پرستار خانم به اتاق عمل بیایند... اما در جوابم گفتند: «چنین چیزی امکان ندارد چون الان پزشک و پرستار کشیک خانم نداریم.»

 

اندک اندک جمع مادران رنج‌دیده می‌رسند...

«این دو اتفاق، خیلی برای من ناراحت‌کننده بود و به لحاظ روحی مرا تحت فشار قرار داد. وقتی موضوع را با دوستان و اطرافیان در میان گذاشتم، متوجه شدم این مشکل یک مشکل عمومی است و کم نیستند خانم‌هایی که شرایط عذاب‌آور مشابهی را تجربه کرده‌اند و دلشان می‌خواهد این مشکل رفع شود. یکی از آنها می‌گفت آنقدر این موضوع برایش حیاتی بوده که از مدت‌ها قبل جست‌وجو و پیگیری کرده بود که حتی پزشک بیهوشی اتاق عملش هم، خانم باشد. موفق هم شده بود اما در روز عمل، دیده بود دو دستیار پزشک بیهوشی، آقا هستند...!»

خانم خضرلو سری به افسوس تکان می‌دهد و می‌گوید: «درباره بعضی نقاط که کمبود پزشک داریم و چاره‌ای جز کمک گرفتن از پزشکان آقا وجود ندارد، بحثی نیست اما در نقاطی مثل شهر ما که پزشک و پرستار خانم و به‌ویژه پرستار خانم کم نداریم، چرا باید برای عمل‌های بیماران خانم و مخصوصاً در بخش زایمان،‌ از پزشک و پرستار آقا استفاده شود؟ حتی شنیده‌ام در یکی از بیمارستان‌های دولتی ارومیه که تاکید بر زایمان طبیعی هم دارند، از پزشک آقا استفاده می‌شود و حتی برای معاینات قبل از عمل زایمان هم پزشک آقا حضور دارد! خب، مسلماً این شرایط قابل قبول نیست و باید به آن رسیدگی شود.»

 

مطالبه‌ای که با کرونا به تعویق افتاد

اما چرا این مطالبه از سه سال و نیم قبل، روی زمین مانده بود؟ می‌پرسم و این مادر فعال در پاسخ می‌گوید: «خیلی وقت بود نامه‌ای برای طرح این مشکل نوشته بودم و می‌خواستم از دوستانم و دیگر خانم‌ها برایش امضا جمع کنم و بعد، این نامه را به دفتر امام جمعه ارومیه و نمایندگان شهرمان در مجلس ببرم تا حداقل در شهر خودمان، موضوع عدم حضور پزشک و پرستار آقا در اتاق عمل زنان و زایمان را پیگیری کنند. اما با شیوع کرونا،‌ برنامه‌هایم به هم ریخت و با شروع قرنطینه و محدودیت‌هایی که ایجاد شد،‌ نتوانستم پیگیری‌های موردنیاز برای این نامه را انجام دهم. گذشت تا اینکه با سامانه فارس من آشنا شدم و متوجه شدم مردم می‌توانند موضوعات موردنظرشان را به صورت پویش در این سامانه ثبت کنند تا توسط خبرنگاارن خبرگزاری فارس پیگیری شود. خیلی خوشحال شدم. با خودم فکر کردم اگر پویشی در این زمینه ثبت کنم، ممکن است شرایطی فراهم شود که موضوع حذف پزشک و پرستار آقا از اتاق عمل زنان و زایمان، در سطح کشور مورد پیگیری قرار بگیرد. بنابراین حدود 8 روز قبل با مراجعه به سامانه فارس من،‌ ایده‌ای که از سه سال قبل در ذهنم بود را عملی کردم.»

هانیه خضرلو لبخندبرلب می‌گوید: «واقعاً فکرش را نمی‌کردم در همین مدت کوتاه،‌ بیش از 22 هزار نفر از این پویش حمایت کنند. گرچه خودم لینک پویش را در چند گروه ارسال کرده بودم اما در روزهای بعد دیدم تعدادی از دوستان به صورت خودجوش، این لینک را از خبرگزاری فارس برداشته و در فضای مجازی بازنشر کرده‌اند. همین اتفاق‌ها نشان می‌دهد این موضوع برای بسیاری از خانم‌ها و خانواده‌هایشان مهم است. امیدوارم مسئولان وزارت بهداشت به نظر حامیان این پویش احترام بگذارند و شرایطی فراهم کنند که خانم‌ها وقتی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، خیالشان راحت باشد معاینات، عمل جراحی و مراقبت‌هایشان توسط پزشک و پرستار خانم انجام می‌شود و دغدغه این موضوع، در شرایطی که باید مورد عمل جراحی قرار بگیرند،‌ تأثیر منفی بر روح و روان آنها نداشته باشد.»

مخاطبان «فارس من» طی ثبت پویشی با عنوان«درخواست عدم حضور پزشک آقا در اتاق‌ عمل زنان و زایمان» خواهان پیگیری شده‌اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول