اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بورل در تماس تلفنی با بلینکن: روسیه با اوکراین تنش‌زدایی کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه آمریکا طی تماس تلفنی ضمن تکرار هشدار درباره توهم حمله احتمالی روسیه به اوکراین، خواستار کاهش تنش و اجرای توافقات مینسک توسط مسکو شدند.

بورل در تماس تلفنی با بلینکن: روسیه با اوکراین تنش‌زدایی کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه چهارشنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

سخنگوی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در این‌باره گفت: «بورل و بلینکن درباره انباشت نیروی نظامی روسیه در اطراف اوکراین صحبت کردند. آنها بر حمایت اتحادیه اروپا و ایالات متحده از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند و خواستار کاهش تنش و اجرای کامل توافقات مینسک توسط روسیه شدند».

بر اساس این بیانیه، بورل و بلینکن با تکرار ادعای موهوم حمله احتمالی روسیه به اوکراین، هشدار دادند هرگونه تجاوز نظامی بیشتر به اوکراین عواقب بزرگ و هزینه سنگینی برای مسکو خواهد داشت.

در این بیانیه اروپا آمده است: «دو طرف به پیشنهادهای ارائه شده توسط فدراسیون روسیه در هفته گذشته در مورد دیدگاه روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی جدید احتمالی در اروپا توجه کردند. آنها بر مشارکت پایدار ایالات متحده و اتحادیه اروپا و تعهدات مشترک در قبال امنیت فرا آتلانتیک و مقابله با چالش‌های امنیتی مشترک تأکید کردند».

بر این اساس، وزیر خارجه آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن توافق درباره اینکه بحث در مورد امنیت اروپا با هماهنگی و مشارکت اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت، بر اهمیت استفاده از کانال‌های دیپلماتیک و مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای مرتبط برای رسیدگی به این چالش‌ها تاکید کردند.

وزارت خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی گفت: «بورل و بلینکن بر تعهد مستمر خود برای تقویت شراکت ایالات متحده و اتحادیه اروپا و همکاری با یکدیگر برای رویارویی با چالش‌های مشترک تاکید کردند. آنها بر نیاز به اقدام هماهنگ برای حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید داشته و درباره عواقب بزرگ هرگونه تجاوز نظامی بیشتر روسیه به اوکراین هشدار دادند».

در این بیانیه آمده است: «آنها همچنین نگرانی‌های مشترک خود را در مورد تشدید فشار سیاسی و اجبار اقتصادی توسط چین علیه لیتوانی، که بر شرکت‌های آمریکایی و اروپایی تأثیر می‌گذارد، ابراز کردند».

پیش از این، سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه طرف اوکراینی روابط با مسکو را قطع کرده و به‌شدت تنزل داده است، شرط انجام‌شدن دیدار بین رؤسای جمهور آمریکا و روسیه را پذیرش تضمین‌های امنیتی مسکو توسط واشنگتن اعلام کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول