اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

وزیر خارجه عراق: امیدواریم دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شود/ تلاش الکاظمی برای انتقال سفیر ایران در یمن به تهران

وزیر خارجه عراق با بیان این‌که دولت عراق تلاش زیادی را برای انتقال سفیر ایران از یمن به تهران انجام داد، ابراز امیدواری کرد که دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شود.

وزیر خارجه عراق: امیدواریم دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شود/ تلاش الکاظمی برای انتقال سفیر ایران در یمن به تهران

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق که به تهران سفر کرده، بعدازظهر امروز (پنجشنبه) در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

 

 

وی در ابتدا با اشاره به دیدارش با آیت‌الله رئیسی، این افتخار را داشتیم که در خدمت جناب رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران باشیم و گفت: دیروز دیدارهای متعددی با مسئولان ایرانی در همه زمینه‌ها داشتیم. در نشست امروز با وزیر امور خارجه ایران بر گسترش روابط دو کشور از جمله در حوزه اقتصادی و تجاری تأکید کردیم. درباره پروژه‌های مرتبط با روابط دوجانبه صحبت کردیم و این فرصت خوبی برای ما بود که درباره مسائل منطقه به خصوص اوضاع امنیتی در عراق و منطقه صحبت کنیم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه با بیان این‌که اوضاع امنیتی در عراق با منطقه مرتبط است، خاطرنشان کرد: اوضاع امنیتی در ایران هم با اوضاع منطقه مرتبط است. درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان و سفر اخیر وزیر خارجه ایران به اسلام آباد و گفت‌وگوها درباره اوضاع افغانستان و تحولات در این کشور گفت‌وگو کردیم.

فؤاد حسین خاطرنشان کرد: علاوه بر این، درباره روابط عراق و آمریکا هم صحبت کردیم و گفت‌وگوی استراتژیکی که بین دولت عراق و طرف آمریکایی وجود دارد و توافقی که بین دو طرف برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق است. همچنین درباره گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ در وین نیز گفت‌وگو کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک این گفت‌وگوها ادامه یابد. همچنین درباره روابط ایران و آمریکا نیز صحبت کردیم.

*  امیدواریم دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شود

وزیر خارجه عراق بیان کرد: برای ما مهم است که مسئله روابط ایران با کشورهای همسایه عراق را مورد بحث قرار دهیم. عراق نقش مهمی در حمایت از گفت‌وگوها بین عربستان و ایران داشت و امیدواریم دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شود. 

وی گفت:‌ ما اینجا هستیم تا بر روابط تاریخی دو کشور و همچنین روابط فرهنگی و دینی و اقتصادی و جغرافیایی بین دو کشور  تأکید کنیم. ما در رابطه با پروژه‌های مختلفی صحبت کردیم و گفت‌وگوها را امروز ادامه می‌دهیم که بتوانیم مجموعه دیگری از مباحث بین دو کشور و منطقه را مورد گفت‌وگو قرار دهیم.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری پرونده شهید سلیمانی گفت: کمیته‌های مختلفی در این خصوص برای تحقیق در این زمینه تشکیل شد و برخی از کمیته‌های مربوطه برخی پرونده‌ها را به پایان رساندند و برخی از این پرونده‌ها همچنان باز است و ادامه دارد. این یک موضوع قضایی و حقوقی است و دستگاه قضایی ایران و عراق درباره پرونده شهید سلیمانی با هم همکاری می‌کنند و کمیته‌های مشترک قضایی بین دو کشور وجود دارد که بتوانند به نتیجه مطلوب برسند و همچنین به جزییات این حادثه و این مسئله برسند. این مسئله‌ای است که برای ملت ایران و عراق مهم است. این مسئله مرتبط با دستگاه قضایی است و تحقیقات اولیه در این زمینه انجام شد و به پایان رسید. ما الان به دنبال مسائل قانونی آن هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق نیز گفت: درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق ما بر توافقی که طی گفت‌وگوی استراتژیکی که در دور چهارم با آمریکا داشتیم و به آن رسیدیم تأکید داریم. در این دور از مذاکرات به توافق دوجانبه رسیدیم که آمریکا و عراق، اصل خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق را تا پایان امسال اجرایی کنند.

به گزارش فارس، فؤاد حسین اضافه کرد: براساس اطلاعاتی که ما در این زمینه داریم با همکاری با گروه‌های کارشناسی دو کشور، نیروهای نظامی آمریکایی از عراق خارج شدند و در گفت‌وگوهای استراتژیک، در رابطه با نیروهای مستشاری آمریکا در عراق صحبت می‌کردیم و این هم در راستای توافق بین دو کشور است که مستشاران آمریکایی در عراق حضور داشته باشند.

فؤاد حسین یادآور شد: لذا نیروهای نظامی آمریکایی در عراق حضور نخواهند داشت و صرفا مستشاران و مربیان آمریکایی در عراق حضور خواهند داشت.

* تلاشی که الکاظمی در انتقال سفیر ایران در یمن صورت داد

وی در پاسخ به سؤالی درباره انتقال شهید «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن به ایران نیز گفت: درباره انتقال سفیر ایران در یمن که متاسفانه فوت کردند این را بگویم که دولت عراق تلاش فراوانی کرد و به شکل خاص آقای نخست وزیر الکاظمی سعی کرد که با طرف سعودی برای انجام این کار ارتباط بگیرد و از اینجا در تهران می‌خواهم از عربستان سعودی به خاطر همکاری با عراق برای انتقال سفیر ایران از یمن به ایران تشکر کنم.

فؤاد حسین همچنین یادآور شد که آمریکایی‌ها با عربستان در این خصوص همکاری داشتند و افزود: می‌خواهم از کسانی که این تلاش جدی را انجام دادند که از طریق ارتباط با عربستان سعودی، زمینه انتقال سفیر ایران را که بیمار بود به تهران فراهم کنند، تشکر کنم.

*  وقت آن رسیده که گفت‌وگوهای مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام شود/ ما فقط پیام رسان نیستیم

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره نقش عراق برای برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: روابط آمریکا و ایران، برای عراق یک مسئله خارجی محسوب نمی‌شود، بلکه یک موضوع داخلی است.

فؤاد حسین خاطرنشان کرد: تنش‌ها بین تهران و واشنگتن مستقیما بر وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق تاثیر می‌گذارد و این دلایل مختلفی دارد. هر گشایشی در روابط ایران و آمریکا، بر وضعیت داخل عراق چه از حیث سیاسی و چه اقتصادی و امنیتی تاثیر مثبت دارد. براساس منافع عراق، ما با برادرانمان در تهران درباره روابط آمریکا و ایران صحبت می‌کنیم و براساس منافع عراق، با دوستانمان در واشنگتن درباره روابط آمریکا و ایران صحبت می‌کنیم.

وی گفت:‌ ما فقط پیام رسان نیستیم، بلکه دیدگاه‌ها را مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهیم. گاهی دیدگاه‌ها را با صراحت با برادران در ایران مورد بحث قرار می‌دهیم و گاهی اوقات بعضی از سیاست ها را نقد می‌کنیم. همچنان که با صراحت با دوستانمان در واشنگتن مسائل را مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهیم و برخی از سیاست‌های آمریکا درباره منطقه و ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهیم.

این دیپلمات عالیرتبه عراقی بیان کرد: منفعت و مصالح عراق نیازمند این است که اگر بتوانیم کمک کنیم دو طرف دور میز گفت‌‌وگو بنشینند و ما از کسانی هستیم که خواستار مذاکرات مستقیم بین دو طرف هستیم. این مسئله را به آمریکا گفتیم و امروز و پیش از این هم، این موضوع را با طرف ایرانی در میان گذاشتیم. در نیویورک به آقای امیرعبداللهیان گفتم بهتر این است که گفت‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا باشد.

وی با اشاره به مذاکرات در وین نیز ادامه داد: مشکل در سازوکار مذاکره است. مذاکرات ۱+۴ به خصوص مذاکرات با طرف آمریکایی، غیرمستقیم و از طریق نماینده اروپا انجام می‌شود. فکر می‌کنم وقت آن رسیده که گفت‌وگوهای مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام شود تا به تفاهمات مشترک برسند، نه فقط درباره برنامه هسته‌ای، بلکه درباره تحریم‌های تحمیل شده بر ایران. نیازمند ارتباط مستقیم بین دو طرف هستیم و تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد.

فؤاد حسین خاطرنشان کرد: عراق ایفاگر نقشی اساسی در این زمینه است، چرا که ایرانی‌ها به عراقی‌ها اعتماد دارند، همچنان که آمریکایی‌ها به عراقی‌ها اعتماد دارند. لذا این اعتماد وجود دارد ولی آن چه نیست، سازوکار ارتباط بین تهران و واشنگتن است.

* خسارت وارده به سرکنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا را پرداخت خواهیم کرد

وی در پاسخ به سؤالی درباره خسارات وارده به اماکن دیپلماتیک ایران در برخی از شهرهای عراق و اقدام دولت عراق در جبران این خسارات نیز گفت: در خصوص سرکنسولگری ایران در کربلا و نجف، در زمانی که تظاهراتی در این دو شهر برگزار می‌شد، متاسفانه این دو کنسولگری مورد حمله قرار گرفت و وزارت خارجه عراق مستمرا با طرف ایرانی در ارتباط است برای برآورد وضعیت و دنبال این هستیم که مشخص کنیم میزان خسارت‌ها چقدر است و بعد از آن براساس نتایجی که مشخص خواهد شد، خسارت مربوطه را به طرف ایرانی خواهیم داد. براساس برآورد مشترکی که طرفین به آن می‌رسند و درباره آن توافق می‌کنند.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات آب بین ایران و عراق و این‌که آیا توافقی صورت گرفته است، گفت:‌ مشکل آب یکی از مشکلات بزرگ منطقه است و سال به سال این مشکل بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. خشکسالی یکی از مشکلاتی است که امسال گریبانگیر منطقه شده و تا یکی دو هفته پیش اصلا باران نیامده بود و این مشکل را در ایران و عراق داشتیم.

فؤاد حسین بیان کرد: تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در جهان خود مشکل اساسی است و ایران و عراق هم از آن متاثر می‌شوند. یکی از ترس‌های ما این است که در آینده نه چندان دور به سمت خشکسالی در ایران و عراق برویم. لازم است با ایران و ترکیه به یک توافق برسیم و با یکدیگر همکاری کنیم. می‌دانیم در ایران هم مشکل آب وجود دارد، ولی خیلی از رودخانه‌ها از ایران سرچشمه می‌گیرند و وارد عراق می‌شوند. خیلی از این رودخانه‌ها مسیرشان عوض شده و باعث مشکلات و بی آبی در عراق شده و برای مردم منطقه به خصوص اقلیم کردستان عراق خطرناک است.

وزیر خارجه عراق اضافه کرد:‌ در مورد دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند. برخی کشورها فکر می‌کنند این آب متعلق به آنها و حق آنهاست. اما این آب‌هایی که در مرز هستند، جزو حق آبه‌های بین‌المللی محسوب می‌شوند و سهم آب یک کشور به حساب نمی‌آیند. با ایران و ترکیه همکاری‌های خوبی داریم و نمی‌خواهیم این مسائل، به مشکلات بین‌المللی تبدیل شود. 

وی افزود: می‌خواهیم این مسئله با گفت‌‌وگو بین ایران و ترکیه حل شود. امیدوارم در دولت جدید عراق یکی از مسائلی که می‌خواهیم درباره آن به صورت جدی دنبال آن باشیم، مسئله آب مشترک بین ایران و ترکیه و سوریه است. لازم است این چهار کشور نشستی برگزار کرده و توافقی صورت بگیرد و اگر سوریه نمی‌تواند بین سه کشور برگزار و توافقی صورت بگیرد. این بحث زندگی مردم است.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست خبری مشترک با بیان این‌که در دور آینده مذاکرات با عربستان در بغداد شرکت می‌کنیم، در خصوص مذاکرات وین گفت: اگر طرف‌های مقابل بخواهند یک امتیاز بدهند و ۱۰ امتیاز بگیرند هرگز زیر بار نمی‌رویم. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول