اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

مرد میدان| توسعه روابط تجاری ایران و عراق با اقدامات استراتژیک سردار سلیمانی/ برقراری امنیت در تعاملات اقتصادی با عراق

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه تجارت و روابط اقتصادی بدون امنیت معنا ندارد، گفت: با اقداماتی که سردار سلیمانی در برقراری امنیت عراق ایجاد کرد، امروز این فضای امن ایجاد شده است که بتوانیم با عراق تجارت داشته باشیم.

مرد میدان| توسعه روابط تجاری ایران و عراق با اقدامات استراتژیک سردار سلیمانی/ برقراری امنیت در تعاملات اقتصادی با عراق

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه از جمله عراق، اظهار داشت: سردار سلیمانی یک نگاه راهبردی و بلند مدت به روابط ایران و عراق داشت و با اینکه وظیفه حاج قاسم، بیشتر در چارچوب مسائل سیاسی - امنیتی بود اما در کنار مباحث سیاسی - امنیتی مباحث اقتصادی و فرهنگی را هم پیگیری می‌کرد.

وی با بیان اینکه تجارت و روابط اقتصادی بدون امنیت معنا ندارد، افزود: اولین و مهمترین عنصری که در روابط ایران و عراق تاثیرگذار بوده برقراری امنیت است، بنابراین اگرچه مدتی داعش در عراق حضور داشت با اقداماتی که سردار در برقراری امنیت در کل عراق ایجاد کرد امروز این فضای امن ایجاد شده است که ما بتوانیم با عراق تجارت داشته باشیم. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه نقش سردار سلیمانی در مبارزه با داعش در تاریخ ماندگار خواهد شد، گفت: سردار تلاش کرد تا یک دولت از حاکمیت دو جریان رهایی یابد و حاکمیت ملی در عراق استقرار یابد. 

وی بیان داشت: در نگاه سیاسی - امنیتی - تجاری و اقتصادی، سردار سلیمانی فقط به فعالیت‌های جاری روزانه اکتفا نکرد بلکه ساختاردهی و سازمان‌دهی بسیار ارزشمندی انجام داد. 

* ایجاد ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق با تلاش سردار سلیمانی

حسینی اظهار کرد: برای اینکه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و عراق توسعه یابد، سردار سلیمانی تلاش کرد تا شبکه‌های برق، مخابرات، گاز و راه‌آهن  به یکدیگر متصل‌ شود و سعی کرد شبکه روابط را برقرار کند تا هر کسی نتواند روابط ایران و عراق را تحت‌تاثیر قرار دهد. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق به ایجاد ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق اشاره کرد و گفت: حاج قاسم با ایجاد این ستاد تلاش کرد تا قدم به قدم مشکلات تجار را در ایران و عراق حل کند و با هدایت و پشتیبانی سردار این ستاد زیرساخت‌های بسیار خوبی در روابط ایران و عراق ایجاد کرد به طوری که اکنون از غربی‌ترین نقطه کشور تا جنوبی‌ترین نقطه آن در چند نقطه مرزی به بازار عراق امکان دسترسی وجود دارد. 

وی اظهار داشت: در مرزهای مشترک با عراق چند گمرک رسمی و چندین بازارچه وجود دارد و از راه دریایی و راه‌ هوایی با این کشور در ارتباط هستیم و این زیرساخت‌ها کمک کرده است تا بتوانیم به بازار عراق دست یابیم و به دلیل وجود ترمینال‌های باری و مسافری، مسافران بین دو کشور به راحتی در حال تردد هستند. 

* راه‌اندازی ستاد عتبات بر توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق اثر گذاشت

حسینی با اشاره به راه‌اندازی ستاد عتبات به عنوان یکی از اقدامات موثر سردار سلیمانی در توسعه روابط ایران و عراق، گفت: بازسازی و توسعه عتبات قطعا برای مردم ایران و عراق بسیار اهمیت داشت ضمن اینکه بازسازی عتبات علاوه بر اینکه دارای ارزش معنوی است، می‌تواند در توسعه روابط اقتصادی نیز اثرگذار باشد. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: بازسازی و توسعه عتبات که با اهدای هدایای مردم ایران و سایر مناطق و مدیریت ایرانی‌ها انجام شد کار بسیار ارزشمند و قابل تحسینی بود. 

* زنده کردن راهپیمایی اربعین از اقدامات موثر در ماندگاری روابط ایران و عراق بود

وی به یکی دیگر از اقدامات ارزشمند سردار سلیمانی در توسعه روابط دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و گفت: زنده کردن راهپیمایی اربعین یکی از اقدامات موثر در ماندگاری روابط دو کشور بود؛ راهپیمایی اربعین یک سنت عراقی است و سال‌های متمادی مردم عراق در اربعین حسینی از همه نقاط عراق به کربلا می‌آمدند و در آنجا مراسمات ویژه‌ از جمله عزاداری و کمک‌رسانی و رسیدگی به زائران را در موکب‌ها انجام می‌دادند و پس از اتمام اربعین نیز به خانه‌هایشان باز می‌گشتند. 

حسینی افزود: سردار سلیمانی، سنت دیرینه راهپیمایی اربعین  را گسترش داد و از عراق به ایران آورد و در ادامه سایر کشورها نیز به آن پیوستند به طوری که اکنون به یک راهپیمایی بزرگ بسیار ارزشمند شیعی تبدیل شده است که سالانه حدود 10 میلیون نفر از اقصی نقاط جهان در آن شرکت می‌کنند.

* روابط تجاری ایران و عراق از سال 83 توسعه یافت‌

وی گفت: در حالی که سال‌های سال ‌از بعد از جنگ جهانی دوم، با آغاز سلطه انگلیسی‌ها به عراق و بعد از آن هم در دهه‌‌های 60 و 70 میلادی با روی کار آمدن دولت‌های جدیدتر در عراق و پس از جنگ ایران و عراق و اخراج ایرانی‌ها از عراق روابط دوستانه‌ای با عراق نداشتیم، اما از سال 83 با آغاز و توسعه اقدامات، روابط تجاری ایران با عراق توسعه یافته ‌‌و حضور ما در بازار عراق پررنگ‌تر شده است. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: ما یک عقب ماندگی تاریخی نسبت به رقبایمان (اردن، ترکیه، سوریه و کویت) در بازار عراق داشتیم که با تلاش‌ها و مجاهدت‌های صورت گرفته و ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در اقتصاد ایران وجود داشت به سرعت توانستیم روابط تجاری را گسترش دهم و با شناختی که رهبران ایران از ظرفیت‌ها و بازارهای عراق داشتند کمک کرد تا بتوانیم روند تجاری را از 500 میلیون دلار به 9 میلیارد دلار تجارت کالایی افزایش دهیم. 

حسینی بیان داشت: البته در سال‌های 2015 و 2016 میلادی یعنی مقاطعی از زمان که داعش در عراق قدرت گرفت صادرات ما حدود 5 تا 6 میلیارد دلار ثابت ماند، اما در سال‌های 2018 و 2019 سهم اول را از نظر کالاهای صادراتی در بازار عراق کسب کردیم. 

وی افزود: در سال‌های 2020 و 2021 میلادی نیز تجارت ایران و عراق تحت تاثیر مسائل ناشی از کرونا قرار گرفت و در سال 2020 به علت بسته شدن چندین ماهه مرزها و کاهش فروش نفت و کاهش درآمدهای عراق،  تجارت ایران و عراق کاهش و در نتیجه صادرات ما به این کشور کاهش و به کمتر از 8 میلیارد دلار رسید. 

حسینی گفت: اما امسال با وجود اینکه مشکلاتی در زمینه  صادرات گاز و برق داشتیم و با وجود مشکلات داخلی، توانستیم صادرات فرآورده‌های نفتی داشته باشیم و تا این مقطع 6 میلیارد و 133 میلیون دلار به عراق صادرات داشته‌ایم که به طور متوسط در هر ماه 750 میلیون دلار به این کشور صادر شده است.

* افزایش صادرات به عراق با وجود مقید بودن این کشور به تحریم‌های آمریکا

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه ملت و دولت عراق به واسطه تلاش‌ها و مجاهدت‌های سردار سلیمانی در جریان اضمحلال داعش خودشان را مدیون ما می دانند، گفت: بنابراین این مجاهدت‌ها و تلاش‌ها موجب شد گرچه کشور عراق نسبت به تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل خود را مقید می‌داند، اما روابط اقتصادی ما با این کشور طی سال‌های اخیر توسعه یافته و مقادیر قابل توجهی نیز به این کشور صادرات داشته‌ایم. 

وی بیان داشت: سردار حاج قاسم سلیمانی‌ سمبل مقاومت و جهاد در روابط ایران و عراق است و تا زمانی که دولت ملی در عراق حاکم باشد قطعا نمی‌توانند تلاش‌های نماد مقاومت و مجاهدت را نادیده بگیرند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول