اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پوتین: در زمینه امنیت شرق اروپا توپ در زمین غربی‌ها است

رئیس جمهور روسیه در نشست خبری سالانه گفت کشورش آمادگی پاسخ به اقدام نظامی اوکراین را دارد و درخصوص اوضاع امنیتی منطقه توپ در زمین آمریکا است.

پوتین: در زمینه امنیت شرق اروپا توپ در زمین غربی‌ها است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه گفت، گسترش ناتو در شرق اروپا غیر قابل پذیرش است و در زمینه امنیت این منطقه توپ در زمین غربی‌ها است.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌ان»، پوتین در نشست خبری سالانه که چهار ساعت به طول انجامید گفت، امیدوار است که در سال آینده میلادی سطح ایمنی جمعی در برابر ویروس کرونا در روسیه به هشتاد درصد برسد.

رئیس جمهور روسیه همچنین بر پربار بودن روابط کشورش با چین و روابط شخصی خوبی که با «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور این کشور دارد تأکید کرد و گفت، با توجه به رشد سریع اقتصادی آسیا، چین در سطح منطقه‌ای و جهانی نقشی مهم را ایفا می‌کند.

پوتین گفت، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه بوده و دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله هوافضا، تکنولوژی‌های پیشرفته، نظامیف امنیتی و فرهنگی همکاری نزدیکی دارند.

وی تأکید کرد روسیه و چین به یکدیگر اعتماد داشته و همکاری‌های آن‌ها نه تنها به سود دو کشور بلکه به سود ثبات در روابط بین‌المللی کمک می‌کند.

رئیس جمهور روسیه با انتقاد از اقدام آمریکا و متحدانش به تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی چین، آن را یک اقدام سیاسی غیر قابل قبول و اشتباه دانسته و هدف آن را مهار رشد چین توصیف کرد.

پوتین افزود، چین بدون شک در آینده به قدرت اول اقتصادی در جهان تبدیل خواهد شد و آمریکا باید این را درک کند که نمی‌تواند مانع از این اتفاق شود.

او همچنین درباره افزایش تنش در مرزهای روسیه و اوکراین گفت، کشورش آمادگی دارد در صورت اقدام نظامی کی‌یف به آن پاسخ دهد و از مواضعی که غربی‌ها در قبال امنیت ملی روسیه دارند مطلع است.

رئیس جمهور روسیه ضمن ابراز امیدواری درباره حل این تنش‌ها از طریق دیپلماتیک گفت، مسکو خواستار اجتناب از درگیری نظامی با اوکراین و غربی‌ها است.

او با رد ادعای افزایش استقرار نیروهای روسی در نواحی مرزی با هدف حمله به اوکراین گفت، گسترش ناتو به سمت شرق، کاملاً غیر قابل پذیرش بوده و بر لزوم ضمانت امنیتی غربی‌ها به مسکو تأکید کرد و اقدامات ناتو را تهدیدی جدی برای امنیت ملی روسیه دانست.

پوتین تأکید کرد موشک‌های آمریکایی در مجاورت روسیه مستقر شده‌اند که اقدامی تحریک‌آمیز است و درخصوص امنیت منطقه شرق اروپا «توپ در زمین غرب است».

وی همچنین گفت: «اگر ما تصمیم بگیریم موشک‌های خود را در مرزهای کانادا و مکزیک با آمریکا مستقر کنیم، آمریکایی‌ها چه فکری خواهند کرد؟»

رئیس جمهور روسیه خطاب به غربی‌ها گفت: «شما مدام از ما ضمانت می‌خواهید. این شما هستید که باید ضمانت بدهید. این اقدام به شما بستگی دارد و باید به‌جای اینکه چند دهه فقط حرف بزنید، آن را همین حالا انجام دهید».

مسکو بارها توضیح داده که تقویت نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین در واکنش به استقرار نیروهای ناتو در این نواحی صورت گرفته و با وجود انعقاد توافق «مینسک» به منظور توقف درگیری‌ها در شرق اوکراین، ارتش این کشور همچنان حملاتی را علیه مردم نواحی خودمختار «دونباس» انجام می‌دهند.

با این وجود رسانه‌های آمریکایی اخیراً با جوسازی‌های رسانه‌ای مدعی شده‌اند روسیه قصد دارد به اوکراین حمله کند و در همین راستا فشارها علیه مسکو را تشدید کرده‌اند.

هفته گذشته وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر نیروهای حامی روسیه در منطقه خودمختار «دونباس» و دولت اوکراین روز در زمینه احیای آتش‌بس میان دو کشور به توافق رسیدند. توافق بر سر احیای این آتش‌بس که سال ۲۰۲۰ میان دو طرف حاصل شد، با میانجی‌گری سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) حاصل شده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در این زمینه تاکید کرد تلاش آمریکا جهت استفاده ابزاری از گفت‌وگو با روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی، برای ادامه توسعه نظامی اوکراین منجر به وخامت اجتناب‌ناپذیر اوضاع خواهد شد.

در همین ارتباط «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه به وقت ایران گفت، آمریکا با مذاکره با روسیه درخصوص تنش‌ها در اوکراین موافق است اما جزئیات برگزاری این مذاکرات نهایی نشده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول