اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد 6.72 درصدی سهام عدالت در یک هفته/ سهام عدالت استانی صاحب بازارگردان می‌شوند

ارزش سبد سهام عدالت که طی هفته های گذشته با کاهش ارزش مواجه شده بود، در هفته پایانی آذرماه رشد قابل توجهی را به ثبت رساند.

رشد 6.72 درصدی سهام عدالت در یک هفته/ سهام عدالت استانی صاحب بازارگردان می‌شوند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سبد سهام عدالت از شرکت‌های بزرگ بورسی تشکیل شده است که در سال‌های گذشته اغلب این شرکت‌ها جزو دارایی‌های دولت به حساب می‌آمدند. دولت با خصوصی سازی‌های انجام شده، بخش عمده‌ای از سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرد. بخش قابل توجهی از سهام این شرکت‌ها نیز در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شد.

از سال 85 تا سال 99 سهام این شرکت ها قابلیت خرید و فروش نداشت. در سال های 96 به بعد که زمان ده سال پرداخت مبلغ این شرکت ها به دولت تمام شد، سود کسب شده این شرکت ها در پایان هر سال به حساب سهامداران واریز شد.

در سال 99 دولت دوازدهم تصمیم به آزادسازی این دارایی با ارزش مردم گرفت. بی تدبیری و بی مدیریتی دولت در اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت، موجب شد بخش عمده ای از ارزش این سهام طی 16 ماه گذشته کاهش پیدا کند.

در ماه های اخیر نیز با ریزش شاخص کل بورس، ارزش سهام با کاهش ارزش مواجه شده است. اما طی هفته گذشته و با رشد 5.1 درصدی شاخص کل بورس، سهام عدالت نیز رشد کرد. رشد 6.72 درصدی سهام عدالت در هفته پایانی آذرماه، نشان از ورود بورس به یک فاز صعودی دارد.

از سهام عدالت چه خبر؟

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در مورد ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت به بورس، گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس حضور دارند و مانند صدها شرکت‌ سرمایه‌گذاری که در بورس هستند و فعالیت می‌کنند. در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعریف شده است که متولی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است و این یک کانون تخصصی است که وظایفی را باید بر عهده بگیرد.

عشقی ادامه داد: در روش قبلی مدیریت سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایراداتی وجود داشت و آسیب‌هایی به ارزش این شرکت ها وارد کرد، در بسته‌ای برای سهام عدالت پیش‌بینی شده است که سهام شرکت‌های استانی از طریق یک صندوق بازارگردانی اختصاصی مدیریت شود و معضل افت قیمت بازار آنها را رفع کنند.

در هفته های گذشته بحث اختصاص سهام عدالت به جاماندگان نیز مطرح بود که توسط دولت و مجلس پیگیری می شد، اما با توجه ارسال لایحه بودجه به از سوی دولت به مجلس، در حال حاضر این بحث مسکوت مانده است.

سهام عدالت چقدر می ارزد؟

سهام عدالت که در هفته‌های گذشته با کاهش ارزش مواجه شده بود، در هفته گذشته تغییر روند داشت و رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. این سهام در هفته پایانی آذرماه با رشد  6.72 درصدی مواجه شد؛ این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد  5.1 درصدی در این هفته مواجه شدند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت های 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته پایانی آذرماه به ترتیب با رشد 483 هزار تومانی، 582 هزار تومانی، 629 هزار تومانی و یک میلیون و 383 هزار تومانی مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده ترین سهم های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 682 هزار تومان، 9 میلیون و 241 هزار تومان، 9 میلیون و 992 هزار تومان و 18 میلیون و 782 هزار تومان.

کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 51 درصدی مواجه شده است. این در حالی است که ارزش همین سبد در انتهای هفته سوم آذرماه با افت 54 درصدی مواجه بود.

ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت 7 میلیون و 897 هزار تومانی، 9 میلیون و 500 هزار تومانی، 10 میلیون و 272 هزار تومانی و 19 میلیون و 309 هزار تومانی روبرو شده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول