اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  گزارش ویژه

پلیس بد مذاکرات چگونه نقش‌آفرینی می‌کند؟

فرانسه در طول مذاکرات همواره به عنوان کشوری که نقش مخرب را ایفا کرده، شناخته شده است. مروری بر مواضع مسوولان این کشور شیوه نقش‌آفرینی این کشور را در مذاکرات نشان می‌دهد.

پلیس بد مذاکرات چگونه نقش‌آفرینی می‌کند؟

فارس پلاس؛ احمد رضاپور: «علی باقری‌کنی» رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران ۱۲ آبان امسال از برگزاری دور هفتم مذاکرات در وین خبر داد. وی گفت: "در تماس تلفنی با آقای مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذر ماه در وین مورد موافقت قرار گرفت".

 


توئیت «علی باقری» رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران


فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران پیش از آغاز هفتم مذاکرات وین

«آن-کلیر لوژندر» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه یک روز پس از توییت باقری گفت که پاریس کماکان می‌تواند با همکاری شرکای خود در نشست آتی شورای حکام (اول آذر) علیه ایران دست به اقدام بزند.

«لوژندر» روز ۲۷ آبان نیز پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: "شورای حکام باید کمک کند پیامی محکم در زمینه [هسته‌ای]  به ایران ارسال شود".


«آن-کلیر لوژندر» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه

 

رئیس جمهور فرانسه روز ۱۲ آذر در حاشیه تور منطقه‌ای خود به کشورهای جنوب خلیج فارس اعلام کرد که مذاکرات وین با شکست مواجه شده است! «امانوئل مکرون» در دبی گفت:"فکر می‌کنم این دور از مذاکرات به موفقیت نرسد. به احتمال زیاد این مذاکرات در آینده نزدیک از سر گرفته نخواهد شد".

«ژان ایو-لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز ۱۶ آذر در پارلمان این کشور مدعی شد: "شواهد چندان دلگرم کننده نیست. احساس می‌کنیم ایرانی‌ها به دنبال طولانی‌کردن روند مذاکرات هستند".

لودریان روز ۱۹ آذر در کنفرانس خبری مشترک خود با «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه جدید آلمان در پاریس نیز گفت: "نگران روند منفی مذاکرات با ایران هستیم!"


کنفرانس خبری وزرای خارجه فرانسه و آلمان در پاریس

 

وزیر خارجه آلمان هم روز ۲۱ آذر در نشست گروه هفت (G۷) در لیورپول انگلیس گفت: «زمان برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برجام بین قدرت‌های جهانی و ایران رو به اتمام است.»


«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس نیز در جریان همین نشست گفت: «این [دور از مذاکرات] آخرین فرصت برای ایران است. ما اجازه نخواهیم داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. ضروری است که آنها پای میز مذاکره بیایند و در مذاکرات جدی باشند.»


نشست وزیران خارجه گروه ۷ در لیورپول انگلیس

 

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۳ آذر در ارتباط با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برگزار شد. سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در این نشست بیانیه‌ای مشترک علیه ایران تنظیم کرده بودند. این بیانیه توسط «نیکولاس دو ریویِرا» سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: "در حال رسیدن به نقطه ای هستیم که برجام به دلیل توسعه برنامه هسته ای ایران کاملا از  معنا تهی خواهد شد ... به سرعت درحال رسیدن به نقطه پایان [مذاکرات] هستیم".


«نیکولاس دیوویرا» سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد


فرانسه جایگزین اسرائیل در نقش پلیس بد

خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش‌آفرینی فرانسه در مذاکرات نیز گفت: "در ابتدای کار ایفای نقش پلیس بد و خوب، اسرائیلی‌ها نقش پلیس بد را داشتند و با تهدیدات نظامی می‌خواستند ایران را وادار به دادن امتیاز در جریان مذاکرات کند اما توان نظامی ایران اجازه این کار را به اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها نداد."

خوش‌چشم در ادامه با اشاره به اینکه خود اسرائیلی‌ها متوجه شدند نمی‌توانند نقش پلیس بد را به‌‌خوبی ایفا کنند، گفت: «به همین دلیل این نقش را به سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان دادند.»

وی ادامه داد: «سه کشور اروپایی لحن تندی در داخل مذاکرات داشتند اما همواره فرانسوی‌ها بیش از آلمان و انگلستان با لحن تند صحبت می‌کردند. بازی کردن افراطی نقش پلیس بد باعث شد که آقای مورا وقفه‌ای در مذاکرات ایجاد کند و زمان استراحت بخواهد تا در هفته آتی (روز ۱۸ آذر) مجددا به مذاکرات برگردیم شاید بتواند کنترلی بر این سه کشور به‌ویژه فرانسه ایجاد کند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول