اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

فارس من| آیا حکم «ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صبی» لغو می‌شود؟

دلیل ثبت درخواست ابطال حکم ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صبی این بوده که میناکاری نمی‌تواند نماد و سمبل اهواز باشد.

فارس من| آیا حکم «ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صبی» لغو می‌شود؟

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبرگزاری فارس،‌ سامانه «فارس من»  با هدف پیگیری مستقیم مشکلات مردم راه‌اندازی شده است تا در سریع‌ترین زمان ممکن به پیگیری موارد اعلامی بپردازد.

«درخواست ابطال حکم ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صبی» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من به ثبت رسیده و هم اکنون با 598 امضاء در لیست پیگیری قرار گرفته است.

چرا ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صبی خوزستانی‌ها را ناراحت کرد؟

دلیل ثبت درخواست ابطال حکم ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صبی این بوده که میناکاری نمی‌تواند نماد و سمبل اهواز باشد و البته علاوه بر صائبین ، شیعیان زیادی در صنف طلا و جواهرات به این حرفه مشغول هستند.

در واقع شهر اهواز در حالی به عنوان «شهر ملی مینای صبی» ثبت شده است که دارای صنایع دستی مختلف و متنوع بسیاری مانند گلیم بافی، حصیر بافی، منبت‌کاری، عبا بافی، بوریا بافی، میناکاری و... است که علاوه بر برخورداری از شاخص‌هایی مانند بومی بودن، قدمت زیاد، ظرفیت تولید بالا و ... می‌توان اهواز را به نام آن‌ها معرفی کرد.

ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری را به فال نیک می‌گیریم

به همین جهت به سراغ سید حکمت‌الله موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان رفتیم تا در خصوص آخرین وضعیت پیگیری این درخواست اطلاعات جدیدی را کسب کنیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار صنایع دستی خبرگزاری فارس اظهار داشت: با توجه به حساسیت‌هایی که ایجاد شده در حال جمع‌بندی هستیم و با مسئولان میراث فرهنگی و صنایع دستی در تهران هم صحبت کرده‌ایم تا هم به رسالت کاری خود عمل کرده و هم دغدغه موجود را رفع کنیم.

موسوی تصریح کرد‌: این اثر در تاریخ 31 تیرماه سال 98 به ثبت رسیده و سوالی که برای من ایجاد شده این است که چرا پس از دوسال درخواست ابطال حکم ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صبی مطرح شده است؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان اینکه این ثبت ملی با یک اقدام کارشناسی و فنی همراه بوده، گفت: اجازه دهید تا ما به یک جمع‌بندی برسیم تا آنچه را که به صلاح مردم، شهر و حوزه صنایع دستی است، انجام دهیم.

وی افزود: ما نباید از این نکته غافل شویم که ثبت ملی، صنایع دستی خوزستان را مورد توجه قرار داده و شاید اگر ما هزاران بیلیورد تبلیغاتی می‌زدیم انقدر تأثیرگذار نبود، پس ما این ثبت را به فال نیک می‌گیریم.

باید منتظر ماند

این در حالی است که چندی پیش شکرالله قاسمی معاون صنایع دستی خوزستان در گفت‌وگو با فارس عنوان کرده بود که هر شهری که بیشترین فعالیت را در صنعتی داشته باشد به عنوان شهر ملی آن صنعت معرفی می‌شود و شهر اهواز با توجه به دارا بودن  55 کارگاه فعال مینای صبی، در گزارشی که توسط هیئت داوران ارائه دادند، به عنوان شهر ملی مینای صبی رأی آورد.

وی با بیان اینکه هیچ رشته‌ای مانند مینای صبی برای اهواز  ارز آوری  ندارد، چنین گفته بود: «مینای صبی به همه کشورهای عربی صادر می‌شود و صنایع دیگر در اهواز به انداز مینای صبی کارگاه ندارند.

رشته‌ای که ما معرفی کردیم مینا کاری طلا و جواهرات است و این نوع مینا به مینای صبی معروف است، ما به دنبال این هم هستیم که پسوند صبی را حذف و « نقره، طلا و جواهرات  اهواز» جایگزین آن شود.»

حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه جمع‌بندی و جلسات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به کجا می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول