اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ناگفته‌های دیدار اردوغان با خاخام‌های یهودی در آنکارا

پس از دیدار اخیر رئیس‌جمهور ترکیه با گروهی از خاخام‌ها در آنکارا و تأکید وی بر لزوم روابط با تل‌آویو، این خاخام‌ها جزئیاتی از دیدارشان با رئیس‌جمهور ترکیه را بیان کردند که در بیانیه کاخ ریاست جمهوری ترکیه به آن اشاره‌ای نشده بود.

ناگفته‌های دیدار اردوغان با خاخام‌های یهودی در آنکارا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجیب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا با گروهی از خاخام‌ها در کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار کرد که این دیدار واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

پایگاه خبری شبکه «المیادین» به تازگی در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه، با استقبال از گروهی از خاخام‌ها به منظور صحبت درباره «اهمیت روابط ترکیه و اسرائیل برای امنیت و ثبات منطقه» مردم را چه در داخل و خارج از کشور ترکیه غافلگیر کرد.

این پایگاه خبری اشاره کرد که اردوغان این سخنان را پس از بر زبان آورد که از «تماس تلفنی مکرر خود با "اسحاق هرتزوگ" رئیس و "نفتالی بنت" نخست‌وزیر [رژیم صهیونیستی] تعریف کرد» و از خاخام‌ها خواست که «در گفت‌و‌گوی ترکیه و اسرائیل حضوری فعال داشته باشند».

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «افزون بر رئیس و دبیرکل ائتلاف موسوم به "خاخام‌های کشورهای اسلامی"، در هیأتی که اردوغان از آن استقبال کرد، اعضای ارشد اجتماعی و دینی یهودیان ترکیه (۲۰ نفر)  و بسیاری از خاخام‌های ازبکستان، آلبانی، کوزوو، [جمهوری] آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه (با حضور "برل لازار" خاخام ارشد روسیه که گفته‌ می‌شود بسیار ارتباطات نزدیکی با پوتین دارد)، اوگاندا، مصر، امارات، بخش‌ ترک‌نشین قبرس و خاخام یهودیان ایران که در نیویورک اقامت دارند، حضور داشتند».

طبق اعلام بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری ترکیه، رئیس‌جمهور این کشور «به خاخام‌ها درود فرستاد و یادآور شد که پس از فتح استانبول به دست محمد فاتح، اخراج یهودیان از اسپانیا پس از سقوط اندلس در سال ۱۴۹۲ و همچنین فرار یهودیان از ستم‌های هیتلر، حکومت عثمانی همواره پذیرای یهودیان بوده است».

اردوغان همچنین «یهودستیزی را جنایتی انسانی» خواند و به نقش «آنکارا در بزرگداشت سالروز هلوکاست» اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در ارتباط با روابط آنکار و تل‌آویو گفت: «هدف از انتقادهای پیشین او علیه کابینه اسرائیل برقراری امنیت، صلح و ثبات در خاورمیانه بوده است». او همچنین اضافه کرد: «من به گفت‌و‌گویم با رئیس هرتزوگ و نخست‌وزیر بنت اهمیت بسزایی می‌دهم زیرا همکاری ترکیه و اسرائیل برای امنیت و ثبات منطقه ما بسیار مهم و ضروری است. من معتقدم حمایت شما از گفت‌‌‌و‌گوهای ترکیه و اسرائیل بسیار مهم است چراکه گفت‌و‌گوها و دیدارهای مشترک به نفع دو طرف است همانطور که وضعیت روابط تجاری و سیاسی ما این‌گونه است. روابط ما در این زمینه عالی است».

المیادین در ادامه گزارش خود افزود که با این حال، دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری ترکیه به جزئیات بیشتری درباره مسائلی که در نشست مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفته، اشاره‌ای نکرد؛ اما اعضای ارشد یهودیان ترکیه این کار را انجام دادند؛ همان افرادی که در تأسیس اتحادیه موسوم به خاخام‌های کشورهای اسلامی که اردوغان نیز در اولین جلسه آن حضور داشت، نقش داشتند.

بسیاری از یهودیان ارشد ترکیه که در نشست مذکور حضور داشتند، در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از دیدارشان با اردوغان و دعاهایی را که در این دیدار خوانده شد، منتشر کردند. آن‌ها در این دعاها از ترکیه که از آن‌ها پس از اخراج از اسپانیا محافظت کرده بود، تشکر کردند.

 

 

بنابر این گزارش، خاخام‌ها همچنین «ترکیه و اردوغان را تقدیس کردند» و ضمن دعا برای «سلامتی و طول عمر» رئیس‌جمهور ترکیه، از او به خاطر برگزاری نشست یادشده تشکر کردند؛ رویدادی که در نوع خود برای اولین بار در سطح جهان رخ داد.

المیادین می‌گوید که خاخام ارشد ترکیه همچنین شمعدان مقدس یهودیان را به اردوغان داد که در بیانیه‌ای ریاست جمهوری ترکیه به این هدیه و دعای یهودیان و تقدیس اردوغان هیچ اشاره‌ای نشده بود.

 

 

در ادامه این گزارش آمده است که چه بسا ریاست جمهوری ترکیه به علت ترس از انتقادهای اپوزیسیون‌های اسلامی و غیراسلامی این کشور چنین کاری نکرده باشد چراکه یک بار در سال ۲۰۰۴ هنگامی که سازمان‌های لابی یهودیان در آمریکا نشان موسوم به شجاعت سیاسی را به اردوغان دادند و یک بار دیگر در سال ۲۰۰۵ پس از سفر اردوغان به قدس و دیدار او با «آریل شارون» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، «نجم الدین اربکان» نخست‌وزیر اسلامگرای ترکیه به شدت خشمگین شد به‌نحوی که او شدیدا به اردوغان و حزب متبوع او یعنی «عدالت و توسعه» حمله کرد و گفت که او «به راستای برنامه‌های صهیونیستی» کار می‌کند.

برخی در ترکیه دیدار اردوغان و خاخام‌های یهودی را نوعی نزدیکی و دوستی با تل‌آویو و سازمان‌های لابی‌ یهودی آمریکا و اروپا دانستند درست همانند کاری که «خلیل تورگوت اوزالم» هشتمین رئیس‌جمهور ترکیه در ماه آگوست سال ۱۹۹۲ برای گرامی‌داشت سالروز انتقال یهودیان از اسپانیا به خاک دولت عثمانی انجام داد؛ مسئله‌ای که باعث شد آمریکا از کلیت سیاست‌های داخلی و خارجی‌اش به‌ویژه در طرح «امت واحد ترک از دریای آدریاتیک تا مرزهای چین» حمایت کند.

افزون بر این مورد، آمریکا و لابی‌های یهودی این کشور حمایت خود را از طرح انتقال آب اوزال از ترکیه به اراضی اشغالی (از راه سوریه و اردن) و با استفاده از خطوط لوله موسوم به «صلح»  اعلام کردند؛ اما دمشق طرح مذکور را در آن زمان که اختلافاتش با ترکیه در موضوع فرات به اوج خود رسیده بود، رد کرد.

المیادین در ادمه گزارش خود یادآور شد که ترکیه اولین کشوری بود که چند ماه پس از تشکیل رژیم صهیونیستی، این رژیم را به رسمیت شناخت از‌این‌رو  یهودیان در سال ۱۸۹۲ یا در چهارصدمین سالروز مهاجرتشان از اسپانیا دعایی ویژه برای تعریف و تمجید از سلطان «عبدالحمید» نوشتند تا از یک سو دل او را به دست آورند و از طرفی دیگر او نیز به آن‌ها امتیازات و امکاناتی برای مهاجرت به فلسطین خرید زمین در آنجا بدهد.

این پایگاه خبری در گزارش خود با ادعای اینکه مغالطه‌های تاریخی بسیاری درباره روابط بد سلطان عبدالحمید با یهودیان وجود دارد، خبر داد که خاخام یهودی همان دعای مخصوص عبدالحمید را در برابر اردوغان نیز خواند؛ اردوغانی خود به شخصه که از بسیار از عبدالمحمید تمجید می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: «با تداوم میانجیگری‌های "ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهور اکراین و "علی‌اف" رئیس‌جمهور [جمهوری] آذربایجان برای آشتی اردوغان و تل‌آویو -که این هدف محمد بن زاید نیز هست- اکنون خاخام‌ها با نص تورات و شعائر یهودی وارد عمل شده‌اند تا این مسافت را میان دو طرف کوتاه‌تر کنند».

در پایان این گزاش عنوان شده است که حکام تل‌آویو متون مذکور و افسانه‌هایشان را قویترین سلاح برای یهودی‌سازی قدس می‌دانند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول