اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

فتنه 88؛ گناه نابخشودنی | 13 آبانی که می‌خواستند تحریف کنند

طراحان و میدان‌داران فتنه سال 88 تلاش کردند آبان‌ماه آن سال و سیزدهمین روز آن را برای امیال خود مصادره کنند؛ در این مسیر،‌ از هیچ اقدامی هم دریغ نکردند.

فتنه 88؛ گناه نابخشودنی | 13 آبانی که می‌خواستند تحریف کنند

گروه سیاسی خبرگزاری فارس – در آستانه سالگرد یوم‌الله نهم دی، خبرگزاری فارس به بازخوانی و روایت حوادث رخ داده در سال 88، از زمان انتخابات ریاست جمهوری تا حماسه مردمی 9 دی که مُهر پایانی بر تحرکات فتنه‌گران در کشور بود، پرداخته است که در ادامه، روایت آبان 88 را می‌خوانید.

آبان 1388 از از راه رسیده است؛ بیش از 4 ماه از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری می‌گذرد، اما آتش فتنه‌ای که دو نفر از نامزدهای انتخابات به بهانه «تقلب» روشن کرده‌اند، هنوز خاموش نشده و هر از چندگاهی به بهانه‌ای، دوباره زبانه می‌کشد و حالا ماه آبان و مناسبت سیاسی مهم آن یعنی 13 آبان، بهانه جدیدی برای شعله‌ور کردن دوباره این آتش به فعالان میدان فتنه  داده است.

از چند روز قبل از فرا رسیدن آبان‌ماه، فراخوان‌های پیدا و پنهان برای برپایی تجمع‌های سیاسی در روز 13 آبان، به پای ثابت تحرکات گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب و رسانه‌های بیرونی تبدیل شده است.

اما ماجراجویی یکی از نامزدها باعث می‌شود تا آتش فتنه‌های آبانی، نه از سیزدهم این ماه، که از اولین روز آبان‌ماه زبانه بکشد.

* 1 آبان؛ حضوری که نمایشگاه مطبوعات را بهم ریخت

در روز یکم آبان‌ماه، مهدی کروبی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آن سال که مدعی «تقلب» در انتخابات بوده و تلاش کرده تا هم‌پای میرحسین موسوی جریان اردوکشی‌های خیابانی را مدیریت ‌کند، به نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات تهران می‌رود.

از روز قبل، شورای امنیت کشور به کروبی و اطرافیانش تذکر داده است که حضور وی در نمایشگاه، با توجه به رفتارهای چندماه گذشته سران اصلاحات در ماجرای آشوب‌های خیابانی و ضربه به امنیت عمومی، می‌تواند به تشنج در فضای مصلای امام خمینی (ره) و آسیب‌های بعدی منجر شود، اما وی به این تذکر گوش نمی‌کند و فردای آن روز راهی نمایشگاه می‌شود.

همان روز علیرضا بهشتی عضو شورای مرکزی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و فعال در جریان فتنه نیز به نمایشگاه می‌رود تا به سهم خودش موج جدیدی ایجاد کند.

ورود کروبی و بهشتی به فضای نمایشگاه، باعث تحریک بازدیدکنندگان شده و شعارهای «مرگ بر فتنه‌گر» و مرگ بر آمریکا و اسرائیل توسط آنها سر داده می‌شود. رفتارهای تحریک‌آمیز کروبی و اطرافیانش، باعث تشنج در فضای عمومی نمایشگاه می‌شود و در نتیجه، تیم حفاظت وی را به بیرون شبستان مصلی منتقل می‌کنند و همزمان چند تیر هوایی نیز از سوی محافظان وی شلیک می‌شود.

علیرضا بهشتی هم که به دلیل مواضع افراطی و تحرکاتش در فتنه آن 4 ماه، زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار داشته، از درب انتهایی سالن شبستان فراری داده می‌‌شود.

 

 

* 6 آبان؛ هشدارهای پدرانه‌ای که همچنان شنیده نمی‌شود

ششم آبان‌ماه، جمعی از نخبگان علمی کشور به دیدار با رهبر حکیم انقلاب می‌روند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در 4 ماه منتهی به آبان ماه، از هر فرصتی برای بازگشت سران فتنه به دامن نظام و مردم بهره گرفته‌اند، باز هم در خلال سخنان خود اشاره‌ای به حوادث تلخ آن ایام می‌کنند و می‌گویند: «درباره حوادث و مسائل اخیر خیلی حرف هست؛ خیال نکنید آن حرفهایی که صدا و سیما می‌زند، این، همه‌ی حرف‌هاست؛ نه، خیلی مطلب هست. گفت "یک سینه حرف موج زند در دهان ما". اینجور نیست که هرچه که انسان احساس می‌کند، این را گفته باشد یا بتواند بگوید. خیلی حرف‌های زیادی هست. شما جوان‌ها الحمدلله باهوشید، با استعدادید، بتدریج خیلی از حقائق برای شماها روشن خواهد شد» و هشدار می‌دهند «کسی که وارد عرصه‌ی سیاست می‌شود، باید مثل یک شطرنج‌باز ماهر هر حرکتی را که می‌کند، تا سه چهار حرکت بعد از آن را هم پیش‌بینی کند...»

* 9 آبان؛ فراخوان‌هایی که بوی خون می‌دهد

9 آبان‌، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با صدور بیانیه‌ای از آنچه هتک حیثیت مهدی کروبی و علیرضا بهشتی در نمایشگاه مطبوعات خوانده، ابراز تأسف می‌کند و با اشاره به فرارسیدن 13 آبان‌ماه (روز ملی مبارزه با استکبار جهانی) می‌گوید: «ما ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام عظیم‌الشان (ره)، شهدای دانش‌آموز و دانشجویان پیرو خط امام به ویژه آن دسته از ایشان که این‌روزها به ناحق در بازداشت بسر می‌برند، از آحاد مردم می‌خواهیم تا این روز بزرگ را گرامی بدارند.»

این شورا البته توضیحی نمی‌دهد که منظورش از دانشجویان بازداشتی پیرو خط امام (ره)، دقیقا چه کسانی هستند و دلیل بازداشت آنها چیست؟ در واقع، در این بیانیه و دهها بیانیه مشابه آن، هیچ اشاره‌ای به تحرکات ضدامنیتی این افراد و کمک به اردوکشی‌های خیابانی و خشونت‌های بعد از آن، نمی‌شود.

همزمان و در همان روز، میرحسین موسوی دیگر نامزد شکست‌‌خورده انتخابات و فعال اصلی جریان فتنه خیابانی، در ادامه بیانیه‌های سریالی خود و در چهاردهمین بیانیه، «مردم» را به حضور در تجمع‌های مدنظر خودش در تظاهرات ۱۳ آبان دعوت کرده و می‌نویسد: «سیزدهم آبان میعادی است تا از نو به یاد آوریم که در میان ما مردم، رهبرانند. این روز عزیز را به ملت ایران تبریک می‌گویم و برای گروهی از آفرینندگان این مناسبت که اینک در بندند و دیگر اسیران نهضت سبز از خداوند آزادی، شکیبایی و پاداشی متناسب با نیت‌های بلندشان آرزو می‌کنم»!

وی البته در این بیانیه هم به رسم همه آن ماه‌ها و سال‌های بعدش، توضیح نمی‌دهد که از کدام مردم حرف می‌زند؟ مردمی که شخص دیگری را به ریاست جمهوری انتخاب کرده‌اند یا اقلیتی که با ادعای تقلب و اعتراض، تجمع‌های پراکنده و خشونت‌آمیز برپا می‌کنند؟!

 


نمایی از تحرکات فتنه‌گران در آشوب‌های خیابانی سال 88

 

* 10 آبان؛ بیانیه‌‌خوانی در لباس مرجعیت!

بازار بیانیه‌خوانی و فراخوان‌‌دهی برای 13 آبان متفاوت اصلاح‌طلبان همچنان ادامه دارد.

دهم آبان‌ماه، شیخ یوسف صانعی بیانیه‌ای صادر کرده و مردم را به شرکت در آنچه «تظاهرات ۱۳ آبان» خوانده، دعوت می‌کند. وی در این بیانیه می‌نویسد: «استکبار خارجی و استبداد داخلی در دستیابی به منافع خود، پرمنفعت‌ترین راه را به دست آورده ‌است، اما قدرت‌های استکباری و استبدادی باید بدانند ملت با پایداری خود و گرامی‌داشت چنین روزهایی نقشه‌های شوم پشت پرده و آشکاری که بر خلاف منافع و حقوق مردم ایران کشیده شده و می‌شود را خنثی و عقیم نموده و به خودشان بازمی‌گرداند.»

 

 

* 12 آبان؛ باز هم انذار و تبشیر پدرانه

12 آبان ماه 88، در آستانه 13 آبان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» و روز دانش‌آموز، هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان به رسم هر ساله به دیدار رهبر انقلاب می‌روند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، باز هم نسبت به خطرات رفتارهای فتنه‌گونه هشدار می‌دهند و در عین حال، نسبت به آینده انقلاب بشارت می‌دهند. ایشان می‌گویند: «(آمریکایی‌ها) به این غائله‌هائی هم که بعد از انتخابات پیش آمد، دل خوش نکنند؛ جمهوری اسلامی قویتر از این حرف‌هاست، عمیق‌تر از این حرف‌هاست، ریشه‌دارتر از این حرف‌هاست. جمهوری اسلامی با حوادث بسیار سخت‌تری هم مواجه شده که بر همه‌ی اینها فائق آمده؛ حالا چهار نفر آدمهایی که یا ساده‌لوح - حالا هرچه و با هر انگیزه‌ای؛ قضاوت نکنیم - هستند، یا با نیت بد و خباثت‌آلود، یا با نیت نه آنچنان بد، اما همراه با ساده‌لوحی و بد فهمیدن قضایا، با جمهوری اسلامی مواجه شده‌اند، اینها نمی‌‌توانند برای آمریکا در کشور ما فرش قرمز پهن کنند؛ این را بدانند: ملت ایران ایستاده است...».

 


دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان با رهبر انقلاب - 12 آبان 1388

 

* هشدارهای نمایندگان ملت به فتنه‌گران

از مدتی پیش از داغ شدن بازار تحرکات آبان‌ماهی جریان فتنه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکرهای متعدد، خواستار تمکین نامزدهای شکست‌خورده انتخابات به قانون و ساز و کارهای قانونی و پرهیز از تحریک جامعه و تنش‌آفرینی می‌شدند.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر نماینده مردم اصفهان 29 مهر از شکایت 100 نمایندهٔ مجلس از میرحسین موسوی به دلیل بحران‌آفرینی‌های پی در پی از سوی وی خبر داد و گفت: «می‌بینیم آقایان هم روز قدس رفتارهای ساختارشکنانه انجام داده‌اند و هم برای 13 آبان برنامه دارند، دیگر مماشات کردن با آن‌ها به صلاح نیست و باید قاطعانه جلوی قانون‌شکنان ایستاد.»

وی این نکته را هم یادآوری کرد که «شکایت از آقای موسوی، دو ماه پیش توسط حقوقدان‌های مجلس تنظیم شد، اما به دلیل آنکه تصور می‌شد ایشان دست از رفتارهای بحران‌آفرین خود بردارند و از اغتشاشگران برائت‌جویی کنند، مسکوت ماند».

 * شامگاه 12 آبان؛ فتنه در لباس تکبیر

بازار بیانیه‌ها و فراخوان‌های جریان فتنه برای تحت‌ تاثیر قرار دادن مراسم‌های روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در حالی ادامه داشت که در شب 13 آبان، در پی فراخوان گروه‌های اصلاح‌طلب و بازوهای رسانه‌ای آنها در خارج از کشور، عده‌ای تلاش کردند تا با شعار «الله اکبر» و «یاحسین، میرحسین» در برخی نقاط شهر، رسم‌های مبارزان دوران پیروزی انقلاب اسلامی ‌را شبیه‌سازی کنند!

این تحرکات وقتی جالب‌تر می‌شود که مدتی قبل از آن نیز (30 مهرماه) گروهی از چهره‌های تندرو و افراطی اصلاح‌طلب، برای آزادی عده‌ای از متهمان امنیتی فتنه از قبیل شهاب طباطبایی، مراسم دعای کمیل برگزار کرده بودند! مراسمی که با توجه به قرینه‌های موجود برای تحریک و تشنج در جامعه، با دستگیری برخی از بانیان آن مواجه شد.

* 13 آبان؛ شعار علیه «استکبارستیزی» در روز مبارزه با استکبار

سرانجام روز موعود از راه رسید؛ 13 آبان‌ماه سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، به دست دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی.

اما جریان اصلاحات که تحرکات عجیب و غریب خود از روز جهانی قدس و با شعار علیه آرمان فلسطین و رهایی قدس شریف شدت بخشیده بود، این بار تلاش کرد تا با ترفندهای دیگر، حقیقت این روز را در فضای رسانه‌ای تغییر دهد.

مراسم روز 13 آبان مطابق معمول هر سال و با دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی، در خیابان طالقانی تهران و مقابل سفارت سابق آمریکا برگزار شد، اما جریانی که در نتیجه فراخوان‌های فتنه‌انگیزانه تلاش داشتند تا این مراسم را تحت تاثیر قرار دهند و نتوانسته بودند، به نقاط دیگری مانند میدان هفت تیر، میدان آرژانتین و حوالی میدان انقلاب و داخل دانشگاه تهران کوچ کرده و تلاش کردند تا با راه‌بندان و برپایی تجمع‌های غیرقانونی همراه با خشونت، فضا را ملتهب کنند.

نکته جالب این تجمع‌ها، شعار علیه روسیه - در حالی که ماهیت 13 آبان و ضدآمریکایی بودن آن مشخص است - و شعار عجیبی با این عبارت بود که توسط عده‌ای از اصلاح‌طلبان در دانشگاه تهران سر داده می‌شد؛ « اوباما اوباما، یا با اونا، یا با ما»!

در این میان، مهدی کروبی هم تلاش کرد تا با حضور در تجمع غیرقانونی و ساختارشکنانه میدان 7 تیر،‌ فضا را بیش از آن چیزی که بود، متشنج کند! حضوری که این بار هم شورای امنیت کشور بابت آن به وی تذکر داده بود.

 


نمایی از تحرکات آشوب‌طلبان در 13 آبان 88

 

* حمله به نماینده ضدفتنه

اما نکته جالب تحرکات جریان فتنه در 13 آبان 1388، حمله به خودروی دکتر سید علیرضا مرندی نماینده مردم تهران در مجلس بود که به شکستن شیشه‌های خودرو و هتاکی به وی در خیابان مطهری تهران منجر شد.

دکتر مرندی که روزگاری وزیر بهداشت دولت موسوی بود و مواضع انتقادی وی به برخی سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد هم برای خیلی‌ها آشکار بود، از نخستین روزهای آغاز تحرکات خیابانی فتنه‌گران، تلاش کرد تا از طریق گفتگو با موسوی وی را مجاب به طی کردن مسیرهای قانونی کند و در مصاحبه‌های متعدد نیز، نسبت به خطرات رفتارهای قانون‌شکنانه و تفرقه‌انگیز این افراد در جامعه هشدار داده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول