اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: رفتار غرب را بیش از این تحمل نمی‌کنیم

وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه پذیرش ضرب‌الاجل‌های کشورهای غربی برای مسکو تحقیرآمیز است، به ناتو هشدار داد که از عضویت کشورهای اوکراین و گرجستان صرف نظر کند.

مسکو: رفتار غرب را بیش از این تحمل نمی‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست از تصمیم خود مبنی بر پذیرش اوکراین و گرجستان در این ائتلاف صرف نظر کند.

ریابکوف در مصاحبه با یک نشریه روسی، توضیح داد مسکو از ناتو می‌خواهد رسماً تصمیم سال ۲۰۰۸ خود مبنی بر اینکه اوکراین و گرجستان روزی بتوانند به این ائتلاف بپیوندند را پس بگیرد.

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی در ادامه اظهار داشت: «ما کاملاً قاطعانه می‌گوییم که خواستار عقب نشینی رسمی از تصمیم نشست بخارست (ناتو) عضویت اوکراین و گرجستان به عضویت ناتو هستیم. ما می‌گوییم که گسترش بیشتر ناتو باید اساساً منتفی شود».

این مقام روس همچنین افزود که تمام فعالیت‌های ناتو باید به مواضعی که در زمان امضای قانون اساسی روسیه و این ائتلاف نظامی وجود داشت بازگردانده شود.

بر اساس این گزارش، ریابکوف در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد که روسیه هنوز پاسخ مشخصی از آمریکا در مورد آغاز گفتگوهای دوجانبه دریافت نکرده است.

وی در این‌باره توضیح داد: «فدراسیون روسیه هنوز منتظر پاسخ ایالات متحده برای آغاز گفتگوی دوجانبه است. ما هنوز منتظر پاسخ مشخص طرف آمریکایی درباره زمان آمادگی آنها برای گفتگوی دوجانبه با ما، هستیم».

به نوشته ریانووستی، این دیپلمات روس همچنین تاکید کرد موضوع پیوستن اوکراین به ناتو برای روسیه، اگر مهمتر از خود اوکراین نباشد، به همان اندازه مهم است.

ریابکوف در ادامه با بیان اینکه پیروی از ضرب‌الاجل‌های غرب برای روسیه تحقیرآمیز است، گفت: «غرب باید بداند که برآورده کردن شروط غرب آنهم در حالی که در نیمه راه هستند، برای ما تحقیرآمیز است».

وی ادامه داد: «مسکو موافق نیست که پیشنهاداتش در مورد تضمین‌های امنیتی مربوط به تغییر مرزها باشد، طرف روسی در مورد پارامترهای امنیتی صحبت می‌کند و نه در مورد تقسیم جهان به حوزه های نفوذ».

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادات تضمینی بخشی از سیاست احیای اتحاد جماهیر شوروی است یا خیر، گفت: «بازگشتی به گذشته وجود ندارد، زمان گذشته است».

به نوشته ریانووستی، ریابکوف تاکید کرد: «اما نمی‌توان دیدگاه همکاران طرف مقابل را تحمل کرد که همه چیز باید طبق الگوی آنها ادامه یابد و گرایش‌هایی که برای ما مخرب بود تشدید شود».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر لزوم توقف پیشروی و گسترش ناتو به سمت شرق تاکید کرد.

این دیپلمات روس تصریح کرد: «فدراسیون روسیه باید به حرکت ناتو به سمت شرق پایان دهد و اوکراین را از پیوستن به این ائتلاف محروم کند».

ریابکوف پیش از این نیز با رد اقدام آمریکا برای مشروط کردن گفت‌وگوهای امنیتی دوجانبه، گفت واشنگتن از اراده سیاسی برای مذاکره برخوردار نیست و اهداف ضد روسی را دنبال می‌کند. (جزئیات بیشتر)

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول