اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا: توافق بدتر از برجام را نمی‌پذیریم

یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شده دولت کشورش با آنچه به گفته او «توافق بدتر» نسبت به برجام است موافقت نخواهد کرد.

آمریکا: توافق بدتر از برجام را نمی‌پذیریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شده کشورش با آنچه به گفته او «توافق بدتر» نسبت به برجام است موافقت نخواهد کرد.

رابرت مالی در مصاحبه‌ای با پایگاه «نیویورکر» مدعی شده پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در مدت ۵ ماهه وقفه در مذاکرات وین باعث شده برجام به سمت تهی شدن از منافع منع اشاعه‌ای حرکت کند.

به نوشته نیویورکر، رابرت مالی تصریح کرده زمانی که دور جدید مذاکرات وین در اواخر ماه نوامبر از سر گرفته شده برنامه هسته‌ای ایران از محدودیت‌های وضع‌شده در برجام عبور کرده بود. 

رابرت مالی ادعا کرد: «این پیشروی‌هایی که آنها می‌کنند به مرور آن توافق را از مزایای منع اشاعه‌ای که ما بر سر آن چانه‌زنی کرده بودیم تهی می‌کند.»

مصاحبه رابرت مالی در حالی منتشر شده که «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (دوشنبه، ششم دی‌ماه) برای شرکت در دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ وارد محل برگزاری مذاکرات در وین، پایتخت اتریش شد.

قرار است نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام برای آغاز دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌ها ساعت ۱۸ به وقت وین (۲۰:۳۰ به وقت تهران) در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شود.

رابرت مالی در مصاحبه با نیویورکر اضافه کرد: «ما با توافق بدتر موافقت نخواهیم کرد زیرا ایران برنامه هسته‌ای خودش را تقویت کرده است.» او همچنین مدعی شده ممکن است زمانی برسد که تلاش برای احیای برجام «مثل تلاش برای احیای یک جسد مرده خواهد بود.»

رابرت مالی در حال حاضر سرپرستی هیأت مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین را بر عهده دارد. ایران با توجه به آنکه آمریکا از برجام خارج شده و عضو این توافق نیست اجازه حضور نمایندگان آمریکا در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ را نداده است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در گفت‌وگوهای وین تشکیل می‌دهد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

رابرت مالی در مصاحبه با نیویورکر بدون اشاره به هیچ مستندات قابل اتکا مدعی شده که ۶ دور نخست مذاکرات با «پیشرفت‌های واقعی» همراه بوده است.

او گفت: «در ماه ژوئن، حس جمعی همه طرف‌ها- به طور آشکار اروپایی‌ها، روسیه‌ای‌ها و چینی‌ها و هیأت ایران در آن زمان- این بود که ما می‌توانستیم رئوس کلی توافق را ببینیم. اگر هر کدام از طرف‌ها آماده انجام مصالحه‌های ضروری بودند می‌توانستیم به آنجا برسیم.»

مقام‌های دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری تا کنون از انجام اقدامات لازم برای بازگشت از آن مسیر خودداری کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی در ماه‌های گذشته تصریح کرده‌اند که چنانچه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند برجام، در بردارنده همان منافع «منع اشاعه‌ای» که در سال ۲۰۱۵ این توافق برای طرف غربی ایجاد می‌کرد نخواهد بود.

برخی از تحلیلگران این موضع طرف‌های غربی درباره کاسته شدن از منافع «منع اشاعه‌ای» را دیدگاهی یکجانبه می‌دانند. به گفته این تحلیلگران، جمهوری اسلامی ایران هم از زمان اجرایی شدن برجام به هیچ یک از منافع اقتصادی وعده‌داده شده در این توافق دست پیدا نکرده و این آمریکا است که با توجه به خروج از برجام باید با بازگشت به توافق، زمینه‌های ایجاد توازن دوجانبه در توافق را فراهم کند.

رابرت مالی در بخش دیگری از مصاحبه با نیویورکر مدعی شد: «ما شاهد توسعه برنامه هسته‌ای ایران بوده‌ایم و می‌بینیم که تهران در فعالیت‌های هسته‌ای خود ستیزه‌جوتر و خصمانه‌تر شده است. آنها دارند اشتباه محاسباتی کرده و با آتش بازی می‌کنند.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

نیویورکر نوشته رابرت مالی بعد از پایان دور ششم مذاکرات وین لباس‌هایش را در هتل محل برگزاری مذاکرات در وین جا گذاشته بود زیرا انتظار داشت که مذاکرات به زودی از سر گرفته شوند. اما پنج ماه گذشت و برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت‌های بیشتری کرد.

به نوشته این رسانه، ایران در صورت حصول توافق هنوز هم می‌تواند پیشرفت‌های تکنولوژیکی خودش را به عقب برگرداند، اما این دانش این کشور است که به عقب برنمی‌گردد.

کسلی داونپرت، کارشناس آمریکایی مسائل هسته‌ای گفت: «برنامه هسته‌ای ایران طی سال گذشته به نقاط عطف جدیدی رسیده است.»

رابرت مالی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره برنامه موشکی ایران اظهارنظر کرده و گفته است: «ایران ثابت کرده که از برنامه موشک بالیستیک خود به عنوان روشی برای ارعاب همسایگانش یا زورگویی به آننها استفاده کند.»

دولت آمریکا گفته به دنبال آن است که از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کند.

مقام‌های آمریکایی تصریح کرده‌اند منظور آنها از «قوی‌تر» کردن برجام، در نظر گرفتن بندهایی برای محدود کردن توانمندی‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول