اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

خانه خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان افتتاح شد/ ستاری: «استخدام» خیانتی به بچه‌های‌مان است

خانه خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزی آینده‌سازان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان افتتاح شد.

خانه خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان افتتاح شد/ ستاری: «استخدام» خیانتی به بچه‌های‌مان است

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، خانه خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزی آینده‌سازان با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و جمعی از دانش‌آموزان خلاق افتتاح شد.

درهای خانه خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزی آینده‌سازان با هدف تقویت و ارتقای مهارت‌های شناختی و هوش‌های چندگانه و با محوریت توسعه صنایع خلاق، امروز در خیابان قدس تهران به روی دانش‌آموزان پایتخت گشوده شد.

* استخدام یکی از بزرگترین خیانت‌هایی است که ما به بچه‌هایمان می‌کنیم 

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این مراسم اظهار کرد: حوزه دانش‌آموزی، یکی از نقطه‌ ضعف‌های ما محسوب می‌شود که خیلی کار نکردیم و همین اتفاق هم در بنیاد ملی نخبگان افتاد؛ همیشه گفتم که بزرگی آموزش و پرورش و عدم تمرکزمان در این حوزه، باعث شده است که نتوانیم تأثیرگذاری را در حوزه دانش‌آموزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها را با ۷، ۸ سال پیش مقایسه کنید، می‌بینید که کاملا جهت‌گیری‌های‌شان تغییر کرده است؛ اینکه دانشگاه‌ها باید در خدمت جامعه باشند و بتوانند محصول تحویل جامعه دهند و مشکلات آن را حل کنند، در این ۷، ۸ ساله اتفاق افتاد.

ستاری با بیان اینکه بارها گفته‌ام که مشکل اصلی ما در کشور، مشکل فرهنگی است، گفت: فرهنگ توسعه باید درست شود و ما توسعه را برعکس حرکت کردیم. اینکه بچه‌ها را در حوزه آموزش و پرورش در سیکلی حرکت دهیم که حتما باید در کنکور تزریق شوند و در دانشگاهی درس بخوانند که کارآفرینی و تأثیرگذاری ارزش نباشد و غایت آرزوی آنها این باشد که در جایی استخدام شوند، فرهنگ اشتباهی است. 

وی با تأکید بر اینکه استخدام یکی از بزرگترین خیانت‌هایی است که ما به بچه‌هایمان می‌کنیم و معنای آن از بین بردن اعتماد به نفس و از بین بردن نوآوری بشر است، افزود: نوآوری نیاز به ذهن وحشی و فضایی دارد که بتواند آن فکر را پیاده‌سازی کند و در ساختار اداری قابل انجام نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: در سیستم آموزشی ما نحوه گزینش بچه‌ها، نحوه نمره‌دهی، امتحانات و ...همه در یک ساختار است و این ساختار همان است که فرد در نهایت مدرک دانشگاهی می‌گیرد و به دنبال استخدام است؛ در حالی که می‌توانست یک کارآفرین باشد و در جامعه، تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه تغییر ساختار زمان‌بر است، گفت: آن چیزی که انتظار داریم این است که فرهنگی به بچه‌ها تزریق شود مبنی بر اینکه می‌توانند روی پای خود بدون اتکا به کسی بایستند و این اعتماد به نفس با ایده‌های آنها ایجاد می‌شود. 

ستاری افزود: بیش از ۱۰ هزار استارت‌آپ داریم؛ ۵۰ پارک علم و فناوری داریم، ۶۴۰۰ شرکت دانش‌ بنیان و ۱۵۰۰، ۲ هزار شرکت خلاق داریم و اینها هر کدام یک سرباز برای ایجاد تغییرات در جامعه و سیستم اداری هستند.

* تغییر در فرهنگ آموزش جامعه نیازمند عزم جدی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاجی‌علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در  این مراسم با بیان اینکه ایجاد تغییر در فرهنگ آموزشی کشور نیازمند یک همت مضاعف و مبارزه‌ای جدی است، بیان کرد: خانه های خلاق و نوآوری می توانند زمینه ساز این تحولات باشند. دانش آموزان هم یکی از مهمترین سربازان این راه و مسیر هستند.

وی افزود: برای تحقق این موضوع نیاز داریم زیرساخت های انسانی و فرهنگی آن را فراهم کنیم. ایجاد این خانه ها می تواند به تحقق این امر کمک کند. استفاده از توان دانش آموزان و انجمن های اسلامی دانش آموزی در این راه کمک کننده خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری گفت: این اتفاق مبارک را به فال نیک می گیریم و همه توان خود را برای توسعه این فرهنگ ارزشمند به کار خواهیم بست. با تلاش مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عزم وزیر جدید آموزش و پرورش برای تغییر در نظام آموزشی، امیدواریم‌ اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد و شاهد تغییرات مهمی در این حوزه باشیم.

* تمرکز بر موضوع خلاقیت نیازمند آموزش و میدان‌گشایی است

 

حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این مراسم گفت: مجموعه انجمن اسلامی با توجه به مأموریت نخبه‌یابی و زبده‌پروری خود تلاش می‌کند بتواند مسیر رشد و تعالی دانش‌آموزان را فراهم کند که یک‌محور آن، خلاقیت است؛ یعنی آن چیزی که می‌تواند از مسائل و رویدادهای مهم کشور توسط نوجوانان گره‌گشا شود.

وی ادامه داد: طبیعتا تمرکز بر موضوع خلاقیت نیازمند آموزش و میدان‌گشایی است که باید برای دانش‌آموزان مستعد رقم بخورد تا بتوانند وارد این عرصه شوند.

تاریخی با بیان اینکه مؤسسه علمی آینده‌سازان با توجه به قدمتی که دارد، تمرکز خوبی بر حوزه مسائل علمی دارد، گفت: آن چیزی که باعث شد بتوانیم وارد حوزه نوآوری و خلاقیت شویم، به‌روز بودن دانش‌آموزان و مسائلی بود که در حوزه مدارس با آن مواجه شدیم و بر همین اساس مؤسسه علمی آینده‌سازان تغییر فرمان در مسیر حرکت خود ایجاد کرد تا بتواند علاوه بر خدمات علمی، مسیر جدیدی را در حوزه خلاقیت و نوآوری ارائه دهد.

وی افزود: البته این موضوع نیز برای ما حائز اهمیت بود که نباید موضوع کنکور و چالش انتخاب رشته دانش‌آموزان، مسیر حرکت آنها را دچار اختلال کند و به نظرمان رسید که در حوزه مهارت‌آموزی، بتوانند اعتماد به نفس ویژه پیدا کنند و مسیر آینده را بهتر طی کنند. 

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تصریح کرد: مرکز خلاقیت و نوآوری برای ما یک تغییر نگرش در مجموعه انجمن اسلامی است که بتوانیم در سایر استان‌ها این مراکز را رقم بزنیم.

* ایجاد 70 خانه خلاقیت و نوآوری در سراسر کشور

 پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق نیز گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در راستای فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد خلاق دو مسیر را دنبال می‌کند؛ اولین مسیر به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ختم می‌شود که تحت عنوان کارخانه‌های نوآوری است که در جای جای کشور شاهد افتتاح آنها هستید و حاصل آنها حمایت، پرورش و شکل دادن شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: یک مسیر دیگر اخیرا دو سال است که در حوزه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق پیگیری می‌شود که به شرکت‌های خلاق ختم می‌شود و نیازمند حمایت، گسترش، پرورش، سیاست‌گذاری و خط مشی‌دهی هستند که در دل خانه‌های خلاق و نوآوری شکل می‌گیرد. 

کرمی با بیان اینکه حدود 70 خانه خلاق و نوآوری در سراسر کشور داریم که 30 خانه خلاق و نوآوری افتتاح شده است، افزود: خانه‌های خلاق و نوآوری در حوزه‌های مختلف مانند انیمیشن، فیلم، مد و لباس، گردشگری، میراث فرهنگی، نوآوری‌های اجتماعی، ورزش، تندرستی فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: 50 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، دانشجویانی هستند که در رشته‌های انسانی، فرهنگ و هنر و علوم انسانی فعالیت می‌کنند و نیازمند این هستند که در جایی بتوانند ایده‌های خود را تبدیل به محصول کنند و خانه‌های خلاق و نوآوری این مکان هستند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با طرح این پرسش که «آیا همه دانش‌آموزان باید کارآفرین شوند؟»، بیان کرد: لزوما اینگونه نیست اما همه دانش‌آموزان باید یک مهارت در زندگی خود داشته باشند و خانه‌های خلاق و نوآوری، دانش‌آموزان خلاق را بیشتر با فناوری‌های نوین آشنا می‌کنند.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول