اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

پزشکان با گوشی طبی هوشمند دیجیتال آسان‌تر تشخیص می‌دهند

فناوری‌های پیشرفته در حوزه تجهیزات پزشکی، محققان کشورمان را به سمت تولید گوشی پزشکی هوشمند دیجیتال با قابلیت پردازش و تحلیل اطلاعات برده است.

پزشکان با گوشی طبی هوشمند دیجیتال آسان‌تر تشخیص می‌دهند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آرمین کریمی، مدیرعامل شرکت نبض هوشمند سلامت درباره ویژگی‌های این گوشی پزشکی گفت: گوشی‌های پزشکی، قدیمی‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های پزشکی هستند که کاربردهای متنوعی دارند که از جمله آنها می‌توان به سمع صدای قلب و تحلیل ارگان‌های داخلی بدن در گستره‌ای وسیع اشاره کرد.

برطرف شدن اشکالات نوع ساده مکانیکی

گوشی‌های ساده مکانیکی پزشکی علیرغم اینکه به عنوان ابزارهای غربالگری شناخته می شوند اما دارای اشکالاتی هستند که در طراحی نوع دیجیتال این گوشی‌ها تلاش شده تا این ایرادها به حداقل ممکن برسد.

نوع مکانیکی، در قدرت سمع و میزان تقویت صدا محدودیت دارد که این اشکال بزرگ در نوع دیجیتال برداشته شده. در نوع ساده مکانیکی، این تقویت صدا، ۳ تا ۴ برابر است اما در نوع دیجیتال، صدای قلب تا ۲۰ برابر تقویت می‌شود.

هم‌چنین نوع دیجیتال گوشی ها، نویزهای محیطی را حذف کرده و بنابراین نسبت صدا به نویز، بیشتر می‌شود. این امکان توسط مجموعه‌ای از سنسورهای تعبیه‌شده روی دستگاه صورت می‌گیرد و طی آن، گوشی، صدای قلب آغشته به نویز و نویزهای محیطی را به صورت جداگانه دریافت و با استفاده از پیشرفته‌ترین الگوریتم‌های حذف نویز، صدایی شفاف در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

گوشی پزشکی هوشمند دیجیتال، قابلیت انتخاب نوع ویزیت دارد و پزشک بنا به تشخیص خود می‌تواند ویزیت ریوی، سمع قلبی و سایر خدمات را انجام دهد.

ارسال اطلاعات به موبایل

یکی از ویژگی‌های بزرگ گوشی‌های هوشمند، قابلیت ارسال اطلاعات به گوشی موبایل است. به این ترتیب پرشک می‌تواند نمودارهایی از قلب را مشاهده کرده و تشخیص بهتری داشته باشد. ضمن اینکه می‌تواند تحلیل‌هایی را بر اساس این اطلاعات به عنوان کمک‎تشخیصی، به پزشک ارائه دهد.

از دیگر کارکردهای این گوشی‌های هوشمند دیجیتالی می‌توان به امکان معاینه از راه دور اشاره کرد. امکانی که در دوران کرونا به پزشکان فرصت داد تا بیمار خود را از فاصله دومتری ویزیت کنند.

تنها گوشی پزشکی هوشمند دیجیتال جهان که فروشی گسترده دارد، نوع آمریکایی آن است که با توسعه این فناوری ایرانی و به دست گرفتن بازار که هم‌اکنون در شرایط خوب بازار داخلی به سر می‌برد، می‌توان در آینده، راهی به بازارهای جهانی پیدا کرد. علی‌الخصوص اینکه در آینده این پروژه، دیتا در فضای ابری قرار گرفته و می‌تواند کارهای متعددی انجام دهد که همین امر، ضرورت توسعه این محصول هوشمند دیجیتال را بیشتر می‌کند.

یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی

در این پروژه، ۱۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده و کمتر از یک میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

کریمی با بیان اینکه این ابزار، قابلیت توسعه بیشتری دارد و باید به آن به عنوان یک پروژه نگاه کرد تا یک دستگاه، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، حمایت خوبی در بخش تامین مالی انجام داده و با ارائه تسهیلات کم‌بهره، زمینه توسعه این محصول ایران‌ساخت را فراهم کرده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول