اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کتاب «مجموعه قوانین کسب‌و‌کارهای اینترنتی» رونمایی شد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این موضوع که مباحث حقوقی در کسب‌و‌کارهای اینترنتی باید به روزرسانی شود، تصریح کرد: به عنوان نمونه باید درباره مالکیت یا مالکیت معنوی قوانین ویژه‌ای نوشته شود.

کتاب «مجموعه قوانین کسب‌و‌کارهای اینترنتی» رونمایی شد

اخبار شرکت‌ها: ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی در مراسم رونمایی از کتاب «مجموعه قوانین کسب و کارهای اینترنتی» اظهار داشت: نگارش این کتاب یکی از کارهای بزرگی است که می‌تواند کمک قابل توجهی به کسب‌و‌کارهای فضای مجازی کند.

وی با اشاره به قوانین موجود در زمینه فضای مجازی، ادامه داد: یکی از کارهایی که مرکز ملی فضای مجازی باید انجام دهد، ایجاد یک تعادل در زمینه تصویب قوانین جدید و قوانین و مقررات موجود است.

فیروزآبادی با اشاره به این موضوع که مباحث حقوقی در کسب و کارهای اینترنتی باید به روزرسانی شود، تصریح کرد: به عنوان نمونه باید درباره مالکیت یا مالکیت معنوی قوانین ویژه‌ای نوشته شود. در کسب‌وکارهای مجازی شکل جدیدی از مالکیت مطرح است که قوانین ما هنوز درباره این مساله اشکالاتی دارد.

وی با بیان نمونه دیگر مانند دارایی معنوی، ادامه داد: در این مساله هم ما با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. فضای مجازی می‌تواند در زمینه رونق کسب‌و‌کارها نقش پررنگی داشته باشد. موضوعاتی همچون بلاکچین‌ها و عقد قرارداد در کسب وکارهای اینترنتی و مسائلی از این دست نیز نیاز به قانون جدید دارد که باید با همکاری بخش خصوصی تدوین شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: در همه جای دنیا مخصوصاً در ایران، فهم اجتماعی از فهم سیاسی جلوتر است. سیاست‌گذاران نیز به دلیل داشتن فهم سیاسی با مسائلی همچون فضای مجازی با تاخیر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌کنند.

فیروزآبادی با اشاره به قوانین موجود در زمینه فضای مجازی ادامه داد: آخرین قوانین تصویب شده در این حوزه مربوط به ۱۳ سال پیش است و باید در این زمینه عقب ماندگی‌ها جبران شود.

وی با بیان اینکه جامعه به سطحی از بلوغ در زمینه فضای مجازی رسیده است، تاکید کرد: جامعه در وضعیت فعلی به هر تصویب قانونی واکنش نشان می‌دهد و به همین دلیل اکثر سیستم‌های قانون‌گذاری پشت درهای بسته انجام می‌شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نکات مثبت کتاب «مجموعه قوانین کسب و کارهای اینترنتی» ادامه داد: انتشار این کتاب در زمینه آگاه سازی و بالابردن سطح اگاهی افراد نقش موثری می‌تواند داشته باشد.

نیازمند قانونمند کردن کسب‌و‌کارهای فضای مجازی هستیم

خالدی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی، در این مراسم اظهارداشت: یکی از ابعاد فضای مجازی، اقتصاد دیجیتال و به تبع آن تجارت الکترونیک و کسب وکارهای اینترنتی است.

وی با بیان اینکه کسب‌و‌کارهای اینترنتی نماد قدرت حکمرانی پلتفرمی هستند، ادامه داد: در عصر فضای مجازی اگر بخواهیم در یک شرایط جکمرانی خوب عمل کنیم، نیازمند قانونمند کردن کسب‌و‌کارهای فضای مجازی هستیم.

خالدی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در این حوزه، اضافه کرد: این میزان تلاش کافی نیست و باید در این زمینه قوانین کامل تری را تدوین و به تصویب برسانیم. روزآمدسازی قوانین موجود یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید پیگیری شود. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: در صورتی که قوانین موجود شفاف سازی شود، قشر بسیار بزرگی از افراد جامعه می‌توانند از این قوانین استفاده کنند. بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه کمک قابل توجهی داشته باشد.

بررسی ۱۱۹ قانون مربوط به فضای مجازی در این کتاب

قاضی، رئیس هیئت مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران در این مراسم اظهارداشت: کتابی که امروز رونمایی می‌شود، به همت هولدینگ هزاردستان تهیه شده و در کمیسیون حقوقی انجمن تجارت الکترونیک تهران مورد ارزیابی و ویرایش قرار گرفته و سرمایه‌گذار انتشار نیز انجمن بوده است.

وی با اشاره به بررسی ۱۱۹ قانون مربوط به فضای مجازی در این کتاب، ادامه داد: این کتاب در ۳ بخش سیاست‌ها، قوانین و آیین نامه‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده است. ۲۰ درصد محتوای کتاب را سیاست‌های کلی که مصوب مرکز ملی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... است، در برگرفته است.

قاضی با بیان سایر محتوای موجود در کتاب افزود: ۲۰ درصد دیگر کتاب از قوانین مجلس تشکیل شده و ۶۰ درصد باقی را نیز آیین نامه ها و بخشنامه های مربوط به سازمان های مختلف مانند ساترا و اینماد در برگرفته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران تصریح کرد: این بخش کتاب، چالش زیادی برای گردآورندگان ایجاد کرد؛ زیرا برخی از این آیین‌نامه‌ها با سیاست‌های کلی و یا قوانین مغایرت داشتند که با کنار یکدیگر قرار گرفتن آنها این تمایز به وضوح مشخص می‌شود.

وی با بیان برخی از دلایل حمایت از این کتاب، تاکید کرد: انجمن تجارت الکترونیک تهران با برداشتن این قدم به جلو، به دنبال ایجاد قوانین به روزتر و بهتری در حوزه کسب‌و‌کارهای اینترنتی به تصویب برسد.

قاضی با اشاره به نقش بخش خصوصی در تدوین و تصویب قوانین ادامه داد: هر جا از ظرفیت بخش خصوصی در تصویب قوانین بهره برده شده است، قوانین با مشکلات کمتری به تصویب رسیده و مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه پیشرو است.

مراسم رونمایی از این کتاب «مجموعه قوانین کسب‌و‌کارهای اینترنتی» با همکاری مرکز ملی فضای مجازی و با حضور جمعی از مسئولان قوای سه‌گانه و اساتید برجسته دانشگاهی امروز چهارشنبه ( ۸ دی) در محل سالن کنفرانس مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش فارس، نظر به پراکندگی و گستردگی مراجع تصویب قوانین و مقررات مرتبط با فضای مجازی و کسب‌و‌کارهای اینترنتی، انجمن تجارت الکترونیک تهران برای نخستین‌بار با تلاش مجموعه‌ای از کارشناسان حقوقی هلدینگ هزاردستان با هدف شناسایی دقیق مصوبات لازم الاجرا و مراجع صالح واضع مقررات در این حوزه، اقدام به گردآوری و تجمیع مصوبات مرتبط در یک مجموعه ۸۵۰ صفحه‌ای کرده‌ است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول