اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاجیستان 2021: از بهبود روابط تهران-دوشنبه و نشست‌های منطقه‌ای تا دردسرهای کرونا

اعلام پیروزی بر کرونا، بازگشایی مساجد بعد از 10 ماه قرنطینه، درگیری مرزی با قرقیزستان، سفر رئیس جمهور ایران به «دوشنبه» و نشست سران شانگهای و پیمان امنیت جمعی از مهم‌ترین رویدادهای سال 2021 در تاجیکستان بودند.

تاجیستان 2021: از بهبود روابط تهران-دوشنبه و نشست‌های منطقه‌ای تا دردسرهای کرونا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، اعلام پیروزی بر کرونا، بازگشایی درهای مساجد بعد از 10 ماه قرنطینه، درگیری مرزی با قرقیزستان، بازدید آیت الله سید ابراهیم رئیسی از «دوشنبه»، نشست سران شانگهای و پیمان امنیت جمعی،  بهبود روابط دوشنبه و تهران از مهمترین رویدادهای سال 2021 در تاجیکستان بودند.

اعلام «مهار کامل» کرونا در تاجیکستان

«امامعلی رحمان»، رئیس جمهوری تاجیکستان در تاریخ 26 ژانویه ضمن ارائه پیام سالانه خود به پارلمان این کشور از مردم خواست بدون ماسک به مسجد نروند، زیرا در غیر این صورت با پاندمی دیگر کرونا مساجد بار دیگر بسته و نسبت به متخلفین طبق قانون مجازات اعمال خواهد شد.

رحمان در این جلسه از «مهار کامل» بیماری کووید-19 در کشورش خبر داد و گفت: ما امروز شکر می‌کنیم که از آغاز ماه ژانویه در کشورمان به طور گسترده بیماری عفونی کرونا از بین رفته است، یعنی تاجیکستان امروز بدون این بیماری است.

بازگشایی مساجد تاجیکستان پس از 10 ماه قرنطینه

با تثبیت وضعیت همه گیری کرونا در تاجیکستان، طبق اظهارات ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در اول فوریه درهای مساجد در این کشور دوباره روی نمازگزاران باز شدند.

«سعید مکرم عبدالقادر زاده»، رئیس شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان قبل از شروع نماز، همه نمازگزاران را به رعایت دقیق مقررات و محدودیت‌های بهداشتی فرا خواند.

علاوه بر  رعایت دقیق اصول بهداشت شخصی و عمومی، فاصله اجتماعی و همچنین استفاده از ماسک در مساجد به ویژه در نمازهای جمعه، از نمازگزاران درخواست شد که هنگام رفتن به مسجد سجاده‌‌های شخصی خود را به همراه داشته باشند و در صورت وجود علایم بیماری، از حضور در مساجد پرهیز کنند.

گفتنی است که قبل از برپایی مجدد نمازهای جماعت در تاجیکستان، تمام مساجد این کشور ضدعفونی شدند.

فعالیت مساجد در تاجیکستان در پی شیوع ویروس کرونا در نیمه دوم ماه آوریل برای یک مدت موقت به تعلیق درآمد و از مردم دعوت شد تا بهبود وضعیت در خانه هایشان نماز بخوانند.

در تاجیکستان حدود 4 هزار مسجد فعال وجود دارد.

خیز آمریکا برای نفوذ در ساختار آموزشی تاجیکستان

آژانس توسعه بین المللی آمریکا  (USAID)در تاجیکستان اعلام کرد که در قالب پروژه «با هم بخوانیم» در نظر دارد، 56 کتابخانه کودک در این کشور را تا پایان سه ماهه اول سال 2021 میلادی تأمین مالی کند.

بنابر گزارش مرکز اجرایی این پروژه، یکی از زمینه‌های اولویت بندی طرح مذکور تهیه و انتشار کتاب‌های کودکان برای تقویت مهارت خواندن دانش آموزان دبستانی است.

پروژه مذکور با هدف ترویج کتابخوانی و غنی سازی کتابخانه‌های کودکان تاجیکستان با همکاری وزارت آموزش وعلوم و وزارت فرهنگ این کشور عنوان شده است.

در چارچوب این پروژه تاکنون 90 عنوان کتاب کودک در اختیار 15 کتابخانه شهری و منطقه‌ای تاجیکستان قرار گرفته است.

هدف از راه اندازی این پروژه ارتقا حرفه معلمان مدارس ابتدایی در روش‌های ابتکاری تدریس، تهیه کتاب برای دانش آموزان دبستانی و حمایت از فعالیت‌های مطالعه خارج از مدرسه با مشارکت خانواده، جامعه و بخش خصوصی است.

هر چند در ظاهر سازمان یوساید با هدف ارتقا سطح آموزشی در کشورهای منطقه و تاجیکستان فعالیت می‌کند، اما با بررسی اجمالی از اهداف تشکیل این سازمان به این موضوع می‌توان پی برد که این سازمان به دنبال تحقق اهداف نفوذ نرم در کشورهای آسیای مرکزی است.

سازمان یوساید نیز در گذشته سرمایه گذاری‌های در بخش‌های مختلف و به خصوص در موضوع رسانه‌های آسیای مرکزی صورت داده است تا بتواند از نفوذ روسیه و چین در این منطقه جلوگیری کند.

 گفت‌و‌گوی‌ «رحمان» و «رحمانی فضلی»

در دیدار «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان که در 23 فوریه سال 2021 برگزار شد، بر ضرورت توسعه روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها تاکید شد.
در این دیدار، مقامات دو کشور ایران و تاجیکستان به بررسی مناسبات و روابط دوجانبه تاجیکستان و ایران، به خصوص وضعیت و چشم انداز همکاری‌های دو کشور در حوزه امنیتی پرداختند.

رئیس جمهوری تاجیکستان در این دیدار بر اجرای همه جانبه سند همکاری‌های امنیتی به امضا رسیده که در جهت تقویت همکاری‌های بین مقامات دو کشور زمینه مساعد را فراهم آورده است و اجرای فعالانه مفاد این سند تاکید کرد.

همچنین دو طرف درخصوص مسائلی مانند تشدید رقابت‌های ژئوپلیتیک، تهدیدات عصر حاضر به امنیت جهانی و منطقه‌ای، پاندمی کرونا و آثار آن در بروز بحران شدید اقتصادی و مالی جهانی تبادل نظر کردند.

آمادگی روسیه برای تکمیل نیروگاه برق‌آبی «راغون» تاجیکستان

«ایوگینی کارینکف»، نماینده تجاری فدراسیون روسیه در تاجیکستان اعلام کرد که  شرکت روسی «سیلاویه ماشینی» روسیه برای مشارکت در تکمیل ساخت نیروگاه برق آبی «راغون» واقع در این کشور اعلام آمادگی کرد.

به گفته وی، در صورت تامین مالی پروژه، این شرکت برای عرضه توربین و ژنراتورها برای ساخت نیروگاه برق آبی راغون با مشارکت تامین‌کنندگان تجهیزات و پیمانکاران روسی برای انجام کارهای ساخت و مونتاژ، آماده است.

وی همچنین گفت: شرکت‌های روسی، تولید کنندگان تجهیزات هیدرولیکی و انرژی در اجرای پروژه‌های جدید ساخت و ساز و نوسازی نیروگاه‌های برق آبی موجود تاجیکستان مشارکت دارند و علاقه مند به گسترش همکاری در این زمینه هستند.

آغاز واکسیناسیون کرونا در تاجیکستان

در دهه سوم ماه مارس سال 2021 با دستور رئیس جمهور تاجیکستان واکسیناسیون ضد کرونا در  این کشور آغاز شد.

کمپین رسمی واکسیناسیون ضد بیماری همه گیر در بیمارستان «استقلال» تاجیکستان واقع در پایتخت این کشور، برگزار شد.

«اسامه مکوی» رئیس نمایندگی یونیسف در تاجیکستان، «جمال الدین عبدالله زاده»، وزیر بهداشت این کشور، معاونان وی، رئیس دفتر مرکزی بهداشت، پزشکان ارشد تعدادی از موسسات بهداشتی از اولین کسانی بودند که واکسینه شدند.

اعلام شد که طبق برنامه ملی ایمنی سازی تاجیکستان، با واکسن‌های برنامه «کواکس»، در مرحله اول کارمندان بخش بهداشت، صنایع استراتژیک، افراد بالای 60 سال، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن غیرواگیر و کارگران بخش آموزش و علوم واکسینه می‌شوند.

10 میلیارد دلار هزینه توسعه تاجیکستان در میان‌مدت

وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان از معرفی برنامه توسعه میان مدت این کشور برای سال‌های 2021-2025 خبر داد.

«ذوقی ذوقی زاده»، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در جریان این رویداد که با شرکت نمایندگان وزارتخانه و نهادها، شرکای توسعه، کارشناسان تخصصی و جامعه مدنی برگزار شد، گفت: پیش نویس برنامه مذکور با در نظر گرفتن پیشنهادات و توصیه‌های طرفین علاقه مند تدوین شده است.

بنابر سخنان وی، این برنامه اتخاذ 756 اقدام برای دستیابی به اهداف استراتژیک در میان مدت با استفاده از تمام منابع و توانایی‌های موجود را پیش بینی می‌کند.

اعلام شد که برای اجرای برنامه میان مدت توسعه، تاجیکستان تقریبا به بیش از 115 میلیارد سامانی (بیش از 10.2 میلیارد دلار) نیاز دارد که 51.3 میلیارد سامانی (4.5 میلیارد دلار) یا 44.5 درصد از آن از بودجه تخصیص، 35.1 میلیارد سامانی (بیش از 3.1 میلیارد دلار) یا 30.5 درصد سهم شرکای توسعه و 28.9 میلیارد سامانی (بیش از 2.5 میلیارد دلار) یا 25 درصد مابقی سهم بخش خصوصی خواهد بود.

«دوشنبه» میزبان نهمین کنفرانس «قلب آسیا-روند استانبول»

در پایان ماه مارس نهمین کنفرانس وزرای خارجه «قلب آسیا-روند استانبول» تحت عنوان «تقویت جامعه برای صلح و توسعه» به میزبانی تاجیکستان در پایتخت این کشور برگزار شد.

در مراسم افتتاح این کنفرانس، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور وقت افغانستان شرکت و سخنرانی کردند.

رحمان فعالیت و عملکرد یک دهه ابتکار «قلب آسیا-روند استانبول» را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت که «دوشنبه» به طور همه جانبه از استراتژی فراگیر بین المللی در جهت تامین ثبات و بازسازی افغانستان حمایت می‌کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود ابراز اطمینان کرد که نشست امروز به فراهم کردن زمینه‌های جدید برای همکاری و آوردن صلح و ثبات در افغانستان مساعدت خواهد کرد.

در این کنفرانس وزرای امور خارجه و نمایندگان عالی رتبه 15 کشور به صورت حضوری و 16 کشور حامی و رهبران 16 سازمان منطقه‌ای و بین المللی نیز به صورت مجازی حضور یافتند.

کنفرانس قلب آسیا از سال 2011 تا 2019 در استانبول، کابل، آلماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.

دیدار وزرای دفاع ایران و تاجیکستان

سپهبد «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان در جریان سفر خود به ایران صبح سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ با سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع دیدار و گفت و گو کرد.

سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این دیدار، حضور سپهبد «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان و هیئت همراه در فصل زیبای بهار و ایام «عید باستانی نوروز» در جمهوری اسلامی را مبارک دانست و گفت: امیدواریم که همچون شروع فصل زیبای بهار، شاهد شروع فصل جدیدی در روابط و همکاری‌های دوجانبه با دوستان و برادران تاجیک باشیم.

وزیر دفاع تاجیکستان نیز با ابراز رضایت از این سفر، اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های نظامی از توسعه لازم برخوردار خواهند شد.

دعوت شورای علمای تاجیکستان از مردم به واکسیناسیون کرونا

شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان از مردم این کشور دعوت کرد که علیه ویروس همه گیر کرونا واکسینه شوند.

شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان با اعلام این مطلب، واکسیناسیون را برای حفظ سلامت شهروندان این کشور ضروری عنوان کرد.

این شورا با تاکید بر اینکه امتناع از واکسیناسیون می‌تواند عواقب منفی داشته باشد، از همه میهن‌پرستان تاجیکستان، پیش از همه، ساکنان سالخورده دعوت کرده است تا به خاطر سلامتی خود و اطرافیانشان بلافاصله واکسینه شوند.

واکنش تاجیکستان به گزارش وزارت خارجه آمریکا؛ سکوت کنید بهتر است

«فیروز رمضان» تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان در واکنش به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد نقض حقوق بشر در این کشور که در پایان ماه مارس سال 2021 منتشر شد، گفت: آمریکا بعد از وقایع و اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری این کشور به هیچ وجه نباید در مورد استانداردهای بین المللی صحبت کند.

وی با انتشار مطلبی در صفحه فیسبوک خود اطلاعات ارائه شده در گزارش نهاد دیپلماتیک آمریکا در مورد نقض حقوق بشر در تاجیکستان را غیر قابل اعتماد خواند.

بنابر سخنانی رمضان، سند ارائه شده از سوی «واشنگتن» حاوی مطالب متناقض است که بر مبنای اطلاعات نادرستی که وزارت امور خارجه آمریکا از رسانه‌ها دریافت کرده، تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: نویسندگان این گزارش، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در تاجیکستان را «مغایر با هنجارهای بین المللی» خوانده‌اند در حالی که آمریکا بعد از کمپین ریاست جمهوری خود به هیچ وجه نباید در مورد استانداردهای بین المللی صحبت کند.

به گفته وی، آنچه واقعا هنجارهای بین المللی را نقض می‌کند مداخله آمریکا در سیاست داخلی کشورهای دیگر است.

بنابر سخنان این کارشناس امور سیاسی تاجیکستان، مقامات آمریکا فکر می‌کنند که «کسی در آن سوی اقیانوس از روندهای سیاسی داخلی آمریکا آگاهی ندارد.»

وی در ادامه یادآور شد چگونه طرفداران ترامپ کاخ کنگره را تصرف و به چه نتایج فاجعه باری این اقدام منجر شد.

علاوه بر این، این کارشناس امور سیاسی تاجیک به زندان گوانتانامو اشاره کرد که مقامات آمریکا مدت هاست که وعده بستن آن را داده‌اند اما هنوز این کار را نکرده‌اند.

وی در پایان به نویسندگان این گزارش توصیه کرده که وضعیت داخلی آمریکا را تجزیه و تحلیل کنند و در سیاست کشورهای صلح آمیز دخالت نکنند.

آغاز تمرینات گسترده نظامی با حضور 50 هزار سرباز تاجیک و روس در تاجیکستان

در 3 پایگاه نظامی واقع در جنوب تاجیکستان رزمایش‌های گسترده نظامی با مشارکت تعداد بسیاری از سربازان و افسران تاجیک و روس آغاز شد.

در محل 3 پایگاه نظامی استان ختلان تاجیکستان، رزمایش‌های گسترده نظامی با مشارکت تعداد بسیاری از سربازان و افسران تاجیک و روسیه تمرینات جامع تاکتیک عملیاتی برگزار شد.

بنابر اظهارات سخنگوی وزارت دفاع تاجیکستان، در تمرینات مذکور که از 19 تا 23 آوریل سال 2021 ادامه کرد، نمایندگان ساختارهای انتظامی، نیروهای ذخیره در 25 شهر و مناطق استان ختلان، کارمندان ارگان‌های دولتی، سربازان و افسران پایگاه نظامی 201 روسیه واقع در خاک این کشور شرکت کردند.

بنابر بیانیه وی، در این تمرینات حدود 50 هزار نظامی، 9 هزار سرباز و افسر نیروهای مسلح تاجیکستان، یک هزار و 700 سرباز و افسر روس، 40 هزار نیروهای ذخیره ارتش ملی تاجیکستان در میادین «سمبوله»، «مامیرک» و «حرب‌میدان» واقع در استان ختلان حضور یافتند.

در این رزمایش نظامی همچنین از حدود 70 واحد ماشین زرهی، 780 خودرو، 250 توپخانه و 20 هواپیما استفاده شد.

در طول این تمرینات گسترده نظامی سربازان و افسران تاجیک و روس تعامل عملیاتی در صورت بروز تهدیدات در مرزهای جنوبی جامعه همسود را تمرین و تجربه کردند.

امضای توافقنامه سیستم واحد پدافند هوایی روسیه و تاجیکستان

در دیدار وزرای دفاع روسیه و تاجیکستان در «دوشنبه» که در 27 آوریل سال 2021 برگزار شد، توافقنامه ایجاد سیستم واحد منطقه‌ای پدافند هوایی مشترک به امضای مقامات ارشد نظامی دو کشور رسید.

«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه در این مورد گفت: به منظور بهبود توانایی حفاظت از حریم هوایی طرفین پیش نویس توافق نامه ایجاد سیستم مشترک دفاع هوایی منطقه‌ فدارسیون روسیه و تاجیکستان امضا شد که همکاری دو کشور را در این زمینه افزایش خواهد داد.

وی همچنین از نمایندگان وزارت دفاع تاجیکستان برای شرکت در نهمین کنفرانس مسکو در زمینه «امنیت بین المللی، همایش نظامی و فنی و بازی های بین المللی نظامی» دعوت کرد.

شایگو افزود: روسیه آماده افزایش تعداد نظامیان تاجیک برای آموزش در دانشگاه‌های این کشور است و منتظر حضور ائتلاف نظامی تاجیکستان در مانورهای استراتژیک «غرب 2021» است.

وی خاطرنشان کرد که برای تقویت پتانسیل رزمی نیروهای مسلح تاجیکستان، روسیه اسلحه و تجهیزات نظامی این کشور را تامین و در دانشگاه‌های خود به صورت رایگان برای ارتش تاجیکستان کادر حرفه‌ای آماده می‌کند.

شایگو افزود: در حال حاضر، بیش از 500 نفر از سربازان تاجیک در روسیه مشغول تحصیل هستند، همچنین از طریق دوره‌های آموزشی در پایگاه 201 روسیه واقع در خاک تاجیکستان سالانه تا هزار متخصص آموزش می‌بینند.

وزیر دفاع روسیه در ادامه برای افزایش تعداد تحصیل کنندگان و تخصص‌ها ابراز آمادگی کرد.

درگیری مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان و اعلام آتش بس و پایان تنش

در ماه آوریل سال گذشته میلادی بین تاجیکستان و قرقیزستان درگیری مرزی رخ داد که منجر به سردی روابط بین دو کشور شد.

این درگیری مسلحانه 28 آوریل آغاز و دو روز ادامه یافت که در نتیجه از هر دو طرف ده‌ها نفر کشته و زخمی را در پی داشت.

در پی درگیری‌های مرزی مقامات دو کشور دیدار کردند و در پایان آن از توافق خود بر سر اعلام آتش بس خبر دادند.

در بیانیه مشترک دو طرف که از سوی «سیمومن یتیم اف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان و «آموربیک سوانعلی اف» نماینده دولت قرقیزستان در استان «باتکن» به امضا رسید، به طور مشخص به نکات مورد توافق اشاره شده است.

پایان دادن به درگیری های مسلحانه، بازگرداندن تجهیزات نظامی به مکان‌های استقرار دائمی خود، اتخاذ اقدامات لازم جهت جلوگیری از تشدید تنش‌ها، ایجاد یک کارگروه مشترک از شمار کارمندان ساختارهای نظامی، امنیتی و مقامات اجرایی دو کشور به منظور اجرای کامل اقدامات برنامه ریزی شده و ایجاد شرایط مناسب برای پیشرفت مذاکرات، مهمترین محورهای توافق آتش‌بس بود.

تعطیلی سازمان «Safer world» در تاجیکستان

دادگاه ناحیه «اسماعیل سامانی» شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان با درخواست وزارت دادگستری این کشور، فعالیت سازمان غیرتجاری بین المللی «سیفر وارلد» در این کشور را قطع کرد.

بر اساس گزارش دادگاه شهر دوشنبه، صورت حساب بانکی این سازمان در تاجیکستان بسته و همه نوع عملیات‌های آن در قلمرو این کشور ممنوع شده است.

دلیل قطع فعالیت این سازمان در تاجیکستان نقض قوانین این کشور از جمله قانون مالیات، زبان و سازمان‌های اجتماعی اعلام شده است.

این سازمان از سال 2015 در تاجیکستان فعالیت خود را شروع کرد و هدف آن «جلوگیری از درگیری خشونت آمیز و ایجاد زندگی امن تر» عنوان شده بود.

سازمان مذکور در سال 1989 در «بریستول» انگلیس تاسیس شده و هم‌اکنون دفتر اصلی آن در «لندن» قرار دارد.

کابلوف: هیچ پایگاه آمریکایی در تاجیکستان و ازبکستان مستقر نخواهد شد

در 24 ماه می سال 2021 «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت: هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در خاک تاجیکستان و ازبکستان مستقر نخواهد شد.

وی ضمن اظهار نظر در مورد گزارش نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در مورد علاقه مندی «واشنگتن» برای استقرار نیروهای خود در آسیای مرکزی (تاجیکستان و ازبکستان)، گفت: تماس‌های طرف روسیه با شرکای تاجیک و ازبک خود نشان می‌دهد تاکنون هیچ درخواست رسمی از سوی ایالات متحده در مورد ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاک این کشورها صورت نگرفته و دوم این که مقامات ازبکستان و تاجیکستان مشخص نموده‌اند که این کار غیرممکن است، بنابراین لازم نیست ما مخالفت کنیم.

بنابر سخنان کابلوف، چنین تصمیماتی در مورد تاجیکستان مستلزم تایید سازمان پیمان امنیت جمعی است. ازبکستان گرچه عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نیست، اما سند مشارکت استراتژیک با روسیه را امضا کرده و علاوه بر این، در قوانین این کشور ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک آن را ممنوع کرده است.

بنابر گزارش رسانه‌ها، منابع آمریکایی «وال استریت ژورنال» امکان استقرار نیروهای ائتلاف ایالات متحده بعد از خروج از خاک افغانستان در آسیای مرکزی (احتمالا در تاجیکستان و ازبکستان) را احتمال داده‌اند.

ایجاد «بازار کار برای مهاجرین کاری» در تاجیکستان

«ملک‌شاه نعمت زاده» رئیس فدراسیون اتحادیه‌های صنفی مستقل تاجیکستان در مورد ایجاد بازار کار برای مهاجران کارگر در این کشور خبر داد.

وی با اعلام این خبر، هدف از ایجاد «بازار کار برای مهاجران کارگر» وابسته به فدراسیون اتحادیه‌های صنفی مستقل تاجیکستان را گسترش اجرای اهداف اساسی اتحادیه‌های کارگری عنوان کرد.

«یولداش ایش اف» مدیر این بازار کار تازه تاسیس، هدف اصلی ایجاد آن را تضمین اشتغال شهروندان تاجیکستان، به ویژه جوانان، در داخل و خارج این کشور و همچنین حمایت از حقوق کارگری و منافع اجتماعی و اقتصادی مهاجران کارگر، عنوان کرد.

بنابر گزارشات مختلف، بیش از یک میلیون مهاجر کارگر تاجیکستان در روسیه و سایر کشورها مشغول به کار هستند.

خیز ایران و تاجیکستان برای افتتاح نمایندگی‌های پلیس

«رمضان رحیم زاده» وزیر کشور تاجیکستان در چارچوب سفر خود به تهران که در 4 ژوئن سال 2021 صورت گرفت، با «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

با هدف تقویت همکاری پیشنهاد شد نمایندگی پلیس جمهوری اسلامی در تاجیکستان و نمایندگی وزارت کشور تاجیکستان در ایران افتتاح شود.

در این زمینه، طرفین موضوعات همکاری نهادهای اجرایی قانون، جستجو و بازداشت مجرمان، همکاری در چارچوب اداره ملی مرکزی اینترپل و معاینه پزشکی قانونی را بررسی کردند.

همزمان، وزیر کشور تاجیکستان در جریان سفر کاری خود به ایران با فعالیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی آشنا و از نمایشگاه تجهیزات نظامی که در آن اسلحه و تجهیزات سنگین نظامی به نمایش گذاشته شده بودند، بازدید کرد.

تلاش ازبکستان و تاجیکستان برای افزایش مبادلات تجاری تا یک میلیارد دلار

وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در راس یک هیات از مقامات عالی رتبه این کشور به «دوشنبه» وارد و در دیدار مشترک با «ذوقی ذوقی زاده» وزیر توسعه اقتصاد و تجارت و «شیرعلی کبیر» وزیر صنعت و فناوری‌های جدید تاجیکستان در مورد ارتقا حجم تجارت متقابل تا یک میلیارد دلار، افزایش ظرفیت تولیدی برای توسعه صادرات و تاسیس کارخانه‌های مشترک در محدوده مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان با استفاده از تجربه ازبکستان توافق کردند.

شایان ذکر است که در ماه‌های ژانویه – آوریل سال جاری مبادله تجاری بین دو کشور با افزایش 30 درصدی به 133 میلیون دلار رسید.

شرکت‌های «گوگل» و «فیس‌بوک» به تاجیکستان مالیات می دهند

هنوز در سال 2017 میلادی «بیک صبور» رئیس خدمات مخابرات تاجیکستان بر لزوم وضع مالیات در تاجیکستان بر خدمات الکترونیکی شرکت‌های بزرگ جهانی مانند گوگل، اپل، مایکروسافت و فیسبوک شده بود.

به این ترتیب، در تاریخ 13 ژانویه اصلاحات قانون مالیات تاجیکستان در مورد پرداخت مالیات برای استفاده از خدمات شرکت‌های خارجی وضع شد. فیسبوک، گوگل و تعدادی دیگر از شرکت‌های معتبر آنلاین تا ماه مارس در کمیته مالیات تاجیکستان ثبت نام شدند.

عفو طلایی

9 سپتامبر در تاجیکستان به طور گسترده جشن سی امین سالگرد استقلال این کشور تجلیل شد.

در آستانه این جشن مجلس تاجیکستان قانون «عفو» را که توسط «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور ارائه شد، تصویب کرد که بر اساس آن بیش از 10 هزار نفر آزاد شدند.

این عفو در مجموع شامل 16 هزار نفر شد که 10.7 هزار نفر از زندانیان و بازداشتگاه‌ها آزاد و دوره محکومیت 5 هزار و 300 زندانی کاهش یافت.

به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان

مهمترین و نگران کننده ترین رویداد در سال 2021 میلادی برای منطقه تسلط طالبان بر افغانستان بود.

پس از اشغال کابل در تاریخ 15 آگوست و سرنگونی حکومت رئیس جمهور اشرف غنی، طالبان برای دومین بار در تاریخ خود در افغانستان همجوار با تاجیکستان به قدرت رسیدند.

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، روند تخلیه افغان‌هایی که با واشنگتن و نیروهای ناتو همکاری داشتند، آغاز شد. در بازه زمانی 14 تا 31 آگوست، بر اساس آمار رسمی، بیش از 1210 هزار نفر از افغانستان تخلیه شدند.

مرز بین تاجیکستان و افغانستان تقریبا یک و نیم هزار کیلومتر است. پس از به قدرت رسیدن طالبان، هزاران پناهجو به تاجیکستان هجوم آوردند و هزاران سرباز تاجیکستان به خط مقدم اعزام شدند.

سفر رسمی «رئیسی» به تاجیکستان

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای و انجام سفر رسمی وارد تاجیکستان شد، مورد استقبال رسمی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور قرار گرفت. 

رئیس جمهور ایران همچنین در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای و نشست مشترک این سازمان با پیمان امنیت جمعی شرکت و با حضور در دانشگاه ملی تاجیکستان از نمایشگاه دستاوردهای علمی این دانشگاه بازدید و در جمع استادان و دانشجویان تاجیک سخنرانی کرد.

در این مراسم در میان تشویق‌های ویژه شرکت کنندگان، عنوان دکترای افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان به رئیس جمهور ایران اهدا و وی به عنوان عضو افتخاری هیئت علمی این دانشگاه انتخاب شد.

سپس رئیس جمهور ایران عازم شهر «کولاب» در 200 کیلومتری پایتخت تاجیکستان شد و از آرامگاه «میر سید علی همدانی» شاعر و عارف مشهور ایرانی بازدید و  پس از آن تاجیکستان را به مقصد ایران ترک کرد.

به باور کارشناسان روابط میان دوشنبه و تهران که طی سال 2021 بهبود قابل توجه یافت، با سفر رسمی رئیس جمهور ایران به تاجیکستان زمینه و فرصت‌های جدیدی برای رونق بیشتر همکاری‌ها را فراهم کرد.

نشست سازمان همکاری شانگهای در «دوشنبه»

در 17 سپتامبر سال 2021 در شهر دوشنبه نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای برپا شد.

در جریان نشست به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری شانگهای مهمترین نتایج فعالیت این سازمان طی این مرحله، وضعیت و دورنمای همکاری چند جانبه در چارچوب سازمان مذکور، بررسی شد.

سران کشورهای عضو به تفصیل در مورد روابط منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر و اقدامات مشترک در چارچوب شانگهای برای رفع پیامدهای بحران ناشی از ویروس همه گیر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در پایان این نشست سران کشورهای عضو در مورد راه اندازی روند عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای تصمیم گیری کردند.

تظاهرات مجدد در مرکز استان بدخشان

پایان سال 2021 با یک حادثه پر سر و صدا در مرکز استان بدخشان تاجیکستان همراه بود.

25 نوامبر سال گذشته در روستای «راشت قلعه» یکی ساکنان این روستا به نام «گلب الدین ضیابیک اف» که از سوی نیروهای انتظامی متهم به گروگان گیری و تفرقه افکنی بود، بازداشت شد. در هنگام بازداشت، ضیابیک اف مجروح شد و در راه به مرکز استان جان باخت. بستگان وی نیروهای امنیتی را متهم به قتل وی کردند و جسدش را به میدان مرکزی شهر خاروغ بردند و خواستار تحقیق مرگ وی شدند. در جریان این درگیری چندین تن کشته و زخمی شدند. بعد از چند روز تظاهرات به پایان رسید.

تجمعات مسالمت آمیز ساکنان بدخشان تاجیکستان همچنین در روسیه، آمریکا و اروپا برگزار شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول