اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش فرانسه به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا

وزارت امور خارجه فرانسه اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ به فضا را محکوم کرده و مدعی شد که این اقدام بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بوده است.

واکنش فرانسه به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ وزارت امور خارجه فرانسه عصر جمعه به اقدام ایران در پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ واکنش نشان داد.

وزارت خارجه فرانسه، با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده این آزمایش را محکوم کرد و مدعی شد که اقدام ایران بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است.

ادعای فرانسه در حالی مطرح شده که اصولاً برنامه فضایی ایران ربطی به قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. در این قطعنامه تنها به برنامه موشکی اشاره شده که در آنجا هم با ادبیاتی غیرالزام‌آور از ایران «خواسته شده» از کار بر روی موشک‌هایی خودداری کند که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» طراحی شده‌اند، خودداری کند. جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده موشک‌های این کشور برای داشتن قابلیت حمل کلاهک طراحی نشده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد که این آزمایش ایران در حالی انجام می‌شود که گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین با پیشرفت همراه بوده است.

وزارت دفاع ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که ماهواره‌بر سیمرغ را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

«سید احمد حسینی» سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساعاتی قبل‌تر گفته بود: «پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره های کوچک با ماهواره‌برهای سفیر و قاصد، توسعه پرتابگرهای با قابلیت بالاتر مد نظر قرار گرفت و در همین راستا طراحی و توسعه پایگاه فضایی حضرت امام خمینی ( رحمه الله علیه) و ماهواره بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت».

آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی در حال حاضر ادعا می‌کنند قصد دارند از طریق گفت‌وگو با گروه ۱+۴ در مذاکراتی که در وین برگزار می‌شود زمینه‌های بازگشت به برجام را فراهم کنند. ایران در این مذاکرات با گروه ۱+۴ گفت‌وگو می‌کند اما به دلیل خروج آمریکا از برجام مذاکرات مستقیمی میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی در کار نیست.  

جدیدترین دور این مذاکرات با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام از عصر دوشنبه ششم دی ماه در شهر وین آغاز شد. 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول