اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

حضور نماینده سازمان‌های مربوط در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت در روش غیرمستقیم

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس تا پایان سال نماینده سازمان‌های مرتبط به نمایندگی از سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور می‌‌یابند.

حضور نماینده سازمان‌های مربوط در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت در روش غیرمستقیم

سعید واشقانی‌فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و تکلیف سهامداران غیرمستقیم که در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت می‌شوند، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس در 16 آذر سال جاری که اخیراً ابلاغ شده است، اولاً کارگروهی با مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان بورس،‌سازمان بازرسی، سازمان خصوصی‌سازی و دیگر سازمان‌های مرتبط تشکیل می‌شود که با حضور این کارگروه مسائل سهام عدالت در شورای عالی بورس بررسی می‌شود.

وی گفت: همچنین مقرر شد تا پایان سال جاری نمایندگان سازمان‌ها مرتبط به نمایندگی از سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم از سوی دستگاه‌های مربوطه و با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان متولی اصلی سهام عدالت در روش غیرمستقیم در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت شرکت می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس همچنین در مورد اینکه در حال حاضر عمده نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت بسته است، گفت: مصوبه اخیر شورای عالی بورس برای برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت است، به عنوان مثال برای برگزاری مجمع فولاد مبارکه، ملی مس یا پالایشگاه تهران و یا شرکت‌های دیگر که در مجموع 36 شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت هستند، اگر بخواهند مجمع عمومی برگزار کنند، نماینده سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط به نمایندگی از سهامداران روش غیرمستقیم در مجامع عمومی شرکت کرده و اعمال رأی و نظر می‌کنند.

به گفته واشقانی‌فراهانی مقرر شد دستگاه‌های اجرایی مربوطه برای هر شرکت به عنوان مثال اگر شرکت صنعتی باشد، نماینده‌ای از ایدرو یا ایمیدرو و یا اگر شرکت سرمایه‌پذیر نفتی و پالایشی باشد نماینده شرکت ملی پالایش و پخش با هماهنگی وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان نماینده دارنده سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند از طرف شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی جهت حضور و اعمال حق رأی در مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر اقدام می‌کنند.

وی در مورد سهامداران روش مستقیم گفت:‌ بر اساس مصوبه شورای عالی بورس در دولت قبلی که در 15 تیر ماه امسال انجام شد، سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند خودشان رأسا می‌توانند در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر شرکت کنند و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی موظف است لیست این سهامداران روش مستقیم را به شرکت‌های سرمایه‌پذیر مثلا فولاد مبارکه یا ملی مس یا پالایشگاه تهران بدهد و آنها در مجمع شرکت کنند.

بنابراین در مصوبه اخیر شورای عالی بورس فقط در مورد سهامداران روش غیرمستقیم که در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت می‌شوند آمده است که نمایندگان سازمان‌های مربوطه به نمایندگی از آنها شرکت کنند، اما در مورد سهامداران مستقیم سکوت کرده است و به احتمال زیاد همان مصوبه شورای عالی قبلی برای آنها قابل اجرا است.

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس در مورد سود عملکرد 99 شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای سهام عدالت هم گفت:‌پیشنهادهایی هم به شورای عالی بورس دادیم که هنوز تصمیم نگرفته است، به محض تصویب در شورای عالی بورس اطلاع‌رسانی می‌شود، اما کارگروه مربوط به پیگیری مسائل سهام عدالت پیشنهادها را به شورای عالی بورس ارائه می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر حدود 30 میلیون نفر روش مدیریت غیرمستقیم یعنی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را انتخاب کرده و حدود 19 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را برگزیده‌اند و در مجموع بیش از 49 میلیون نفر سهامدار عدالت در کشور وجود دارد.

وی گفت‌: متن مصوبه شورای عالی بورس اذعان دارد تا پایان سال 1400 اولا کارگروهی با مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان بورس و خصوصی‌سازی تشکیل می‌شود  که مسائل سهام عدالت را بررسی می‌کنند و ثانیا تا پایان سال نمایندگان سهام عدالت غیرمستقیم توسط دستگاه‌ای مربوطه به عنوان متولی اصلی روش غیرمستقیم در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول