اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

دومینوی تکراری مرگ کودکان توسط سگ‌های ولگرد/ کارگروهی که فقط نظاره‌گر است!

افزایش سگ‌های ولگرد در سراسر کشور و استان مازندران مخل امنیت و آسایش مردم و شهروندان شده و گاهی حوادث ناگواری را رقم می‌زند که از دست رفتن متین، کودک 5 ساله بابلی از جمله این حوادث جبران ناپذیر است؛ اما در مقابل کارگروه کنترل و ساماندهی سگ‌های ولگرد که وظیفه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را از سطح شهرها برعهده دارد فقط نظاره‌گر حوادث تلخ است.

دومینوی تکراری مرگ کودکان توسط سگ‌های ولگرد/ کارگروهی که فقط نظاره‌گر است!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، «دومینو» که بسیاری از ما مستند آن را از صدا و سیما دیدیم، مستندی است نشات گرفته از حوادث ناگوار پدیده نگهداری از سگ و گاهی از دست دادن عزیزانی که مورد حمله سگ قرار می‌گیرند؛ هم‌اکنون افزایش سگ‌های ولگرد در سراسر کشور مخل امنیت و آسایش مردم و شهروندان شده و این یک واقعیت غیرقابل‌ انکار است.

سگ‌های ولگردی که باعث از دست دادن عزیزان ما می‌شوند، کودکانی که شاید چون «متین» قربانی تکه‌نانی در دست‌شان شدند و حال سال‌هاست که این دومینوی تکراری متین‌های زیادی را قربانی خویش ساخته است.

متین کودک ۵ ساله‌‌ای بود که توسط پدربزرگ و مادربزرگش نگهداری می‌شد، پدربزرگ و مادربزرگی که مانند گل از او مراقبت می‌کردند؛ مادر بزرگ متین که داغ از دست دادن عزیزش باعث شد کمرش خم شود، می‌گوید: سال‌ها دغدغه‌ام آن بود که عزیزم تصادف نکند نمی‌دانستم که قربانی هاری می‌شود.

پدربزرگ متین نیز دلداری کودک را روایت می‌کند که وقتی او را غرق خون در کوچه دید برای تسکین گفته بود: «پدر جون حالم خوب است فقط یک کم زخمی شدم» اما غافل از آنکه زخم‌ کاری‌تر از آن چیزی بود که به نظر می‌رسید و باید واکسن هاری زده می‌شد اما این کودک جان خود را به جرم در دست داشتن تکه نانی از دست داد.

زن عموی این کودک که پیگیر ماجرایش است از بی‌مهری‌هایی سخن می‌گوید که باعث از دست دادن متین شده است و می‌گوید: بدتر از فقدان متین، زخم زبان کاربرانی است که به جای مرهم؛ نمک می‌شوند بر زخم شان و با تهمت و افترا کودک ۵ ساله را متهم می‌کنند، کودکی که در دنیای کودکیش در حال بازی بود یا همراه پدر بزرگش در صف نانوایی اما متاسفانه در این خانواده جای خالیش هیچگاه پر نخواهد شد.

در کارگروه تشکیل شده برای پیگیری ماجرا در فرمانداری بابل نماینده اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان می‌گوید؛ وظیفه‌ مستقیمی در ساماندهی سگ‌های ولگرد ندارد و جنبه نظارتی دارد و ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هر یک از اعضای کارگروه بنا به هر دلیلی نتوانستند فرآیند مناسبی را تعریف و اجرایی کنند، به ناگاه جمعیت حیوانات و زاد و ولد آنها افزایش پیداکرده و بنابراین باید شرایط خاصی ایجاد شود.

کارشناس دامپزشکی بابل نیز در این کارگروه مشکل موجود را ناشی از انتقال سگ‌های ولگرد از شهری به شهر دیگر عنوان می‌کند.

  قاسم دابوئیان شهردار بابل دبیر اجرایی کارگروه کنترل و ساماندهی سگ‌های ولگرد ضمن ابراز همدردی با خانواده متین گفت: برای کنترل سگ‌های بدون صاحب در قانون دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌هایی بیان شده است و فعالیت سازمان‌ها، ادارات و ارگان ها در چارچوب قانون خواهد بود، در این دستورالعمل کارگروه‌هایی در سطوح مختلف وجود دارد و این کارگروه در سطح شهرستان نیز دارای اعضاء مختلفی همچون فرمانداری، دامپزشکی، محیط زیست، شهرداری، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و نماینده سازمان مردم نهاد است؛ شهرداری بدون کمک دیگر ارگان ها قادر به ساماندهی این معضل نیست، معضلی که طبق قانون همدلی تمام کارگروه‌ها را می‌طلبد.

وی ادامه داد: موضوع سگ‌های ولگرد زخمی است که هر سال در فصول سرد سر باز می‌کند؛ معضلی که از بین نمی‌رود بلکه از سالی به سال دیگر، از کارگروهی به کارگروه دیگر و از دوران شهرداری به شهردار دیگر منتقل می‌شود؛ مدیریت معضل سگ‌های ولگرد زمانی به نتیجه ملموس و مشخص می‌رسد که علاوه بر شهرداری همه ارگان‌ها و نهادهای مسؤول در کارگروه به وظایف مشخص خود عمل کنند و حالا جمع آوری و حمل سگ‌ها به جنگل و عقیم سازی مسکنی است بر درد حل نشده این معضلی که باید به صورت ریشه ای حل شود.

شهردار بابل خاطرنشان کرد: مسئله به اینجا ختم نمی‌شود بلکه هزینه‌های نگهداری این سگ‌ها را به لیست مشکلات دیگر نیز باید اضافه کرد و همچنین کمبود زمین و هزینه گزاف خرید زمین در شمال کشور نیز از جمله مشکلاتی است که عزم ملی را می‌طلبد.

وی با اشاره به رشد نامتعارف این جانور در اکو سیستم بیان کرد: در فصول سرد سال به دلیل کمبود غذا و حس ترحم مردم نسبت به این حیوانات باعث می‌شود که سگ‌های ولگرد به حاشیه و حتی داخل‌ شهرها ورود پیدا کنند و مردم هم از روی ترحم اضافات غذا را به آنها می‌دهند و باعث ازدیاد جمعیت این حیوانات و نزدیک شدن به محل زندگی خود می‌شوند.

فرماندار شهرستان بابل هم به عنوان رئیس کارگروه کنترل و ساماندهی سگ های ولگرد گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و قضائی مکلف به همکاری و مشارکت برای رفاه و زیست اجتماعی مناسب همه شهروندان هستند و انتخاب روش‌های کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مستلزم مشارکت و همفکری با دستگاههای اجرایی و تشکل‌های مردم نهاد در شهرستان و استان‌های دیگر است.

قربانعلی ولی‌زاده با بیان اینکه وقوع چنین حوادثی قابل بخشش نیست، تاکید کرد: شهرداران شهرستان که متولی اجرای مصوبات هستند باید تلاش‌هایی بسیار در این زمینه انجام دهند تا از حوادثی مانند قربانی شدن متین کودک ۵ساله در شهرستان جلوگیری شود.

فرماندار بابل تصریح کرد: راه حل‌های موضعی مشکل را حل نمی‌کند و سر باز زدن از مشکل موجود و پاک کردن صورت مسئله است در حالیکه مسئله باید ریشه‌ای حل شود.

قابل توجه دستگاه‌هایی که خود را متولی این امر نمی‌دانند، خوب است بدانند که در سال ۸۷ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور به موضوع سگ‌های ولگرد ورود کرده‌اند و دستورالعملی واحد را در این باره تدوین کرده است و براساس این دستورالعمل نهادهای مختلفی چون وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، دادستانی‌ها، سازمان دامپزشکی، پلیس پیشگیری ناجا، انجمن حمایت از حیوانات و در نهایت شهرداری‌ها در این موضوع باید مشارکت داشته باشند.

این دستورالعمل همان سال به استانداری‌ها ابلاغ شد و مبنای کار ساماندهی سگ‌های ولگرد قرار گرفت. در این دستورالعمل سه سطح کارگروه ملی، استانی و شهرستانی تعریف شده و همه اعضای این سه سطح که باید در نشست‌ها حضور داشته باشند نیز مشخص شده است؛ در سطح شهرستان، فرماندار رئیس این کارگروه است و شهردار مرکز شهرستان نیز به عنوان دبیر کارگروه مشخص شده است.

نمایندگان مرکز بهداشت، دامپزشکی، نیروی انتظامی، دادستانی، بخشداران، دهیار منتخب و نماینده انجمن حمایت از حیوانات دیگر اعضای کارگروه شهرستانی ساماندهی سگ‌های ولگرد هستند و حال باید دید در این کارگروه که به صراحت به ساماندهی سگ‌های ولگرد اشاره شده است چرا مشکل همچنان باقی است و برای آن راه‌حل‌های مسکنی صادر می‌شود و تومور بدخیم جراحی نمی‌شود تا متین هادی‌پورهای دیگر و اسم‌های دیگر که با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی و حقیقی به چشم می‌خورد قربانی نشوند.

امیدواریم تا با این گزارش تلنگری باشیم بر تمام متولیان امور و کاربران زود داوری که بدون دلیل دیگران را قضاوت می‌کنند، قاضی می‌شوند و حکم صادر می‌کنند و حامیان مدعی محیط زیست که فقط با پلاکاردی سد می‌شوند و پای‌عمل نیستند. البته تشکر می‌کنیم از NGO هایی که با هزینه‌های مردمی و شخصی پای‌کار هستند و به جای حرف در ورطه عمل، حرف از حامی بودن محیط زیست می‌زنند.

انتهای پیام/۳۱۴۱/غ/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول