اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

فضائلی: شهید سلیمانی زیباترین نماد یک قهرمان ملی است

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مردم شاید در گذشته شنیده‌هایی درباره قهرمانان ایران داشتند اما تجربه یک قهرمان ملی را به زیباترین و برجسته‌ترین شکل در وجود شهید سلیمانی می‌دیدند.

فضائلی: شهید سلیمانی زیباترین نماد یک قهرمان ملی است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار خانواده سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و تنی چند از همرزمان او، «صدق» و «اخلاص» را خلاصه و نماد و نمایه مکتب سلیمانی خواندند و با اشاره به الگو شدن حاج‌قاسم در میان جوانان منطقه افزودند: «سلیمانی عزیز، ملی‌ترین و امتی‌ترین شخصیت ایران و دنیای اسلام بود و هست.» ایشان در این دیدار با انتقاد از کسانی که خواسته یا ناخواسته خط دشمن در ترویج دوگانه دروغین «ملت و امت» را دنبال می‌کنند، گفتند: «حاج‌قاسم ثابت کرد که می‌توان ملی‌ترین و در عین‌حال امتی‌ترین بود.»

تشییع‌ پیکر میلیونی شهیدسلیمانی در شهرهای ایران و عراق مصداق خوبی است برای اثبات این مدعا که ایشان شخصیتی ملی و امتی بودند. قرارگرفتن شهیدسلیمانی در چنین جایگاهی در نگاه امت و ملت درحالی تحقق یافته است که سپهبد سلیمانی خود نیز نقش ویژه‌ای را برای ملت ‌ایران و امت اسلام قائل بوده و بار‌ها به اهمیت این نقش گوشزد کرده است.  شهیدسلیمانی در مهم‌ترین صحبت‌های تاریخ زندگی خود که آن‌را در وصیتنامه خود نگاشته است، توافق حول اصول را از شروط باهم بودن و تفکیک مرزها برمی‌شمارد و (اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی) را یکی از این اصول می‌خواند.

در همین رابطه روزنامه جام جم گفت‌وگویی با مهدی فضائلی، تحلیلگر مسائل سیاسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

شهید سلیمانی، زیباترین نماد یک قهرمان ملی

- برخی درصدد القای دوگانه سازی میان دو مفهوم ملت و امت هستند ولی شهید سلیمانی نشان داد هم ملی‌ترین شخصیت دوران ما و حتی فراتر از دوران ماست و هم شخصیتی است که در میان امت اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد.

- مهم‌ترین نشانه ملی بودن شهید سلیمانی تشییع جنازه ایشان است. این مراسم به شکل بی‌سابقه‌ای در کل شهرهای ایران برگزار شد و حتی در شهرهایی هم که پیکر مطهر ایشان به آنجا نرفت هم ما شاهد برگزاری تشییع نمادین بودیم.

- در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی آحاد مردم با هر ذوق ، سلیقه و ذائقه سیاسی حضور پیدا کردند. تصاویر آن روزها بیانگر این است که همه اقشار و گروه‌های مختلف مردم خود را در این بزرگداشت سهیم می‌دانستند.

- دلیل این حضور گسترده کاملا مشخص است. به‌خاطر این ‌که شهید سلیمانی واقعا یک قهرمان ملی بود و مردم ایران تاکنون چنین قهرمانی را تجربه نکرده بودند. شاید در گذشته شنیده‌هایی درباره قهرمانان ایران داشتند اما تجربه یک قهرمان ملی را به زیباترین و برجسته‌ترین شکل در وجود شهید سلیمانی می‌دیدند.

نفوذ معنوی سردار سلیمانی فراتر از مرزهای ایران بود

- نفوذ معنوی سردار سلیمانی فراتر از مرزهای ایران بود و جایگاه بلندی در بین امت اسلام داشت. شاهد بودیم در بزرگداشت شهید سلیمانی نه تنها کشورهای اسلامی مثل عراق،‌ سوریه، یمن، لبنان و افغانستان شرکت کردند بلکه حتی فراتر از آن در شبه قاره هند هم هزاران مراسم برای این سردار بزرگ اسلام برگزار شد.

- حتی در آمریکای لاتین هم یاد و نام او را گرامی داشتند، لذا شهید سلیمانی یک شخصیت منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی بود و از این رو می‌توان او را ملی‌ترین شخصیت ملی و امتی‌ترین چهره جهان اسلام دانست.

شهادت این مرد بزرگ خون تازه‌ای را به محور مقاومت تزریق کرد 

- در سنگین بودن شهادت سردار سلیمانی تردیدی نیست و نمی‌توان انکار کرد با این خلأیی که به‌ وجود آمده، ثلمه‌ای بزرگ به جهان اسلام وارد شد اما می‌بینیم شهادت این مرد بزرگ نه‌تنها باعث افول و نزول مقاومت نشد بلکه خون تازه‌ای را به جریان مقاومت تزریق کرد و همه کسانی که در جبهه گسترده مقاومت در حال فداکاری و ایثار بودند، روحیه مضاعفی گرفتند و احساس کردند که باید راه این سردار برجسته را ادامه دهند.

خون حاج قاسم ژئوپلتیک منطقه را به نفع جریان مقاومت تغییر داد

- امروز نتایج این شهادت را می‌بینیم که در منطقه چه اتفاقات مهمی در حال رخ دادن است. ما شاهد فرار آمریکایی‌ها از افغانستان بودیم و همچنین بررسی شرایط سوریه نشان می‌دهد خلق داعش به‌عنوان یکی از طراحی‌های آمریکا شکست خورده است. همچنین دیدیم بلافاصله بعد از شهادت سردار سلیمانی، پارلمان عراق خروج آمریکایی‌ها را تصویب کرد و امروز آمریکایی‌ها رسما اعلام می‌کنند ما در حال خروج از عراق هستیم و یک حضور صرفا مستشاری داریم.

- اینها همه نشانه آن است که در ژئوپلتیک منطقه بعد از شهادت حاج قاسم تغییراتی رخ داده که نه‌تنها جریان مقاومت نزولی نداشته بلکه خون این بزرگوار باعث شده مقاومت وارد دوران جدیدی شود و در آینده هم این جریان، اتفاقات مهمی را در منطقه رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول