اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

گیاهان دارویی منطبق با مزیت‌های منطقه‌ای کشت می‌شوند

بازار گیاهان دارویی کشور با اقداماتی ملی توسعه می‌یابد. از جمله این کارها می توان به کشت این گیاهان منطبق با نیاز و ظرفیت استان‌ها اشاره کرد.

گیاهان دارویی منطبق با مزیت‌های منطقه‌ای کشت می‌شوند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ایران کشوری مستعد برای کشت گیاهان دارویی است؛ اما برای توسعه این صنعت نیازمند این هستیم که کشت گیاهان دارویی را بر اساس مزیت‌ها و شرایط انحصاری منطقه‌ای انجام دهیم. اینکه با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، نیازها و شرایط اقلیمی هر منطقه اقدام به توسعه کشت گیاهان دارویی کنیم. این کار دو مزیت دارد یکی اینکه کیفیت محصولات تولیدی ارتقا می‌یابد و همچنین برای مردم بومی و محلی اشتغال پایدار ایجاد می شود.

البته این کار به تنهایی پاسخ گو نیست و باید از فناوری‌های بومی هم برای این کار استفاده کرد. مثلا ایجاد یک مرکز جامع برای جمع آوری، نگهداری و رصد اطلاعات مرتبط با حوزه کشت گیاهان دارویی نیز می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند. این کار فعالان صنعت گیاهان دارویی را حجم زیادی از  داده‌ها و اطلاعات موجود متصل می کند. این مرکز با تلاش دفتر طرح ملی گیاهان دارویی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حال شکل گیری است. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم حامی اصلی شکل گیری این مرکز است و در این کار با نهادهای مرتبط همکاری می کند.

وجود یک ساختار متمرکز برای مدیریت شبکه گیاهان دارویی و طب سنتی که همه حلقه‌های زنجیره تامین از تولید گیاهان دارویی، فرآوری و عرضه آن را بطور یکپارچه تحت کنترل داشته باشد یک ضرورت ملی است اما این صنعت گسترده و بزرگ، متولیان زیادی را در دل خود جای داده است تا به نیازهای داخلی پاسخ دهند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این میان به عنوان نهادی سیاستگذار و واسط در تلاش است تا زنجیره تولید تا تجاری سازی این محصولات را تکمیل کند. برای این کار هم از توان همه نهادهای ذیربط استفاده می کند.

وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی، وزارت اقتصاد و غدیگر نهادها می توانند نقشی تاثیرگذار در توسعه صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور داشته باشند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول