اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: هیچ تضمینی بالاتر از قدرت یک کشور در مذاکرات نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این یک واقعیت است که هیچ تضمینی بالاتر از قدرت یک کشور در مذاکرات وجود ندارد و در صورتی که ما بتوانیم اقتصاد کشور را قدرتمند کنیم در مذاکرات با قوت بیشتری حاضر می‌شویم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: هیچ تضمینی بالاتر از قدرت یک کشور در مذاکرات نیست

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، نشست ماهیانه جامعه اسلامی مدیران با موضوع چالش‌ها و فرصت‌های مذاکرات وین با سخنرانی وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  و محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران برگزار شد.

جلال زاده در ابتدا، با بزرگداشت حماسه ۹ دی و فرارسیدن دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی گفت: این یک واقعیت است که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است مذاکره مسیری برای رفع مشکل می باشد و  همواره بنا بر نیازها و ضرورت های داخلی تصمیم گرفته می شود که مذاکره صورت بگیرد یا نگیرد.

وی با اشاره به سابقه مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، افزود: متاسفانه در دوره مذاکرات منجر به برجام و پس از آن منافع ملی کشور محقق نشد و به گفته مسئول سابق بانک مرکزی منفعت ایران از برجام تقریبا صفر بود. البته با وجود تمام انتقاداتی که به برجام وارد است، اما در شرایط فعلی مذاکرات بر اساس مستندات برجام و انجام تعهدات طرفین در جریان است. تیم مذاکره کننده به دنبال تحقق منویات مقام معظم رهبری است تا تحریم‌ها  بطور کامل و دفعتا برداشته شده و زمان مناسب برای راستی آزمایی ایران فراهم شود. 

جلال زاده ادامه داد: در حال حاضر مذاکرات حول محور لغو تحریم ها و  فعالیت های هسته ای در جریان است و ایران متن‌های جدیدی در این دو حوزه به طرف مقابل پیشنهاد داده و مذاکرات اخیر بیشتر روی این موضوع بوده، که چه بخش‌هایی از پیشنهادات ایران مورد مذاکره قرار بگیرد.

وی گفت: ایران هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی با آمریکا ندارد و دو طرف به صورت غیرحضوری و یا با واسطه نظرات را به یکدیگر منعکس می کنند. طرف مقابل به صراحت اعلام می‌کند تضمین اینکه نفع اقتصادی برجام، به طور کامل به ایران برسد را نمی پذیرد و ایران هم به دنبال تضمین و راستی آزمایی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برخی توافق هایی که بعضا در مذاکرات اتفاق می افتد، گفت: طرف های مختلف بسته به منافع حداکثری خود بعضا در روند مذاکرات سنگ اندازی هایی انجام می دهند. این یک واقعیت است که هیچ تضمینی بالاتر از قدرت یک کشور در مذاکرات وجود ندارد و در صورتی که ما بتوانیم اقتصاد کشور را قدرتمند کنیم در مذاکرات با قوت بیشتری می توانیم حاضر شویم. 

جلال زاده ادامه داد: در این مذاکرات صهیونیست ها با تبلیغات و فضاسازی های گسترده به دنبال ضربه زدن به مذاکرات هستند. آنها با مطرح کردن مطالب خلاف واقع، مانند غنی سازی 90 درصدی شکست مذاکرات را دنبال می کنند. در شرایط فعلی طرف غربی به دنبال این است که مذاکرات سریع به نتیجه و جمع بندی برسد. ایران هم چنین راهبردی رادنبال می کند.

وی افزود: با توجه به عقب ماندگی های صورت گرفته در طول ۸ سال  گذشته متاسفانه مشکلات پیش روی جامعه افزایش یافته است. نزدیک 10 سال است که اقتصاد ایران درجا می‌زند و چاره ای جز این نیست که با تلاش شبانه روزی و استفاده حداکثری از امکانات داخلی، بر مشکلات اقتصادی فائق بیاییم.

جلال زاده تاکید کرد: اجرای راهبرد اقتصاد مقاومتی  یک اصل انکار ناپذیر برای برون رفت از وضعیت فعلی است و چارچوب دیپلماسی میدان را تشکیل می‌دهد، در عین حال که مسیر مذاکره را  نیز برای رفع تحریم های ظالمانه دشمن با شهامت و پشتوانه های مردمی ادمه خواهیم داد.

در این نشست ناظمی اردکانی ضمن ایراد سخنانی  با حمایت از تیم مذاکره  کننده، مذاکرات را سرنوشت ساز دانست و درخواست نمود که با الهام گیری از روحیه مقاوم وخستگی ناپذیر قهرمان ملی، شهید سپهبد سلیمانی وشهیدان هسته ای،  تیم مذاکره کننده تمام تلاش خود را برای جبران مافات گذشته به کار گیرد و به کمتر از رفع تحریم های ظالمانه وانجام فعالیتهای هسته ای مندرج در متن اصلی قانع نباشند. بلکه خسارت های سنگین به بار آمده از عدم اجرای تعهدات برجام در چند سال گذشته را با جدیت مطالبه نمایند و پیروزی ملت بزرگ ایران را در این عرصه رقم بزنند.

ناظمی اردکانی همچنین با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۱ در خواست کرد که دولت ومجلس به کمک یکدیگر کسری پنهان وآشکار بودجه را که عامل اصلی تورم است را به حداقل ممکن برسانند و به سمت اصلاح ساختار بودجه حرکت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول