اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اولیانوف: با باقری درباره موضوعات حل نشده در مذاکرات وین گفت‌وگو کردم

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش گفت که روز سه‌شنبه با رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین، درباره موضوعات حل نشده در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران گفت‌وگو کرده است.

اولیانوف: با باقری درباره موضوعات حل نشده در مذاکرات وین گفت‌وگو کردم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی در توییتر به دیدار عصر روز سه‌شنبه خود با «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین اشاره کرد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «من با دکتر علی باقری کنی، رئیس تیم ایران و معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کردم».

اولیانوف اضافه کرد: «ما درباره موضوعات اصلی حل نشده که باید در جریان گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام حل شود، گفت‌وگو کردیم».

 ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران دیروز دوشنبه ۱۳ دی ماه در شهر وین از سر گرفته شد. علی باقری و هیأت همراه بدین منظور دیروز وارد وین شدند تا گفت‌وگوها را با ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ادامه دهند.

دور هشتم مذاکرات وین روز دوشنبه ششم دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و تا روز پنجشنبه نهم دی ماه ادامه داشت و به خاطر تعطیلات سال نو میلادی بعد از تنفسی سه روزه دوباره دیروز دوشنبه در وین از سر گرفته شد. 

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ششم دی ماه در نشست کمیسیون مشترک برجام با بیان این‌که هیأت ایرانی برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید کرد.

علی باقری ششم دی ماه هم در اظهاراتی پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: در این نشست طرف‌های مختلف از جمله هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام بر موفقیت آمیز بودن دور قبلی گفت‌وگوها تأکید و اذعان داشتند که پیشرفت‌های خوبی در دور قبلی گفت‌وگوها حاصل شده و چارچوب مناسبی برای پیشبرد گفت‌وگوها فراهم شده است. نکته مهم در این نشست این بود که نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تأکید داشتند و بر همین اساس قرار شد از صبح (سه‌شنبه) هفتم دی ماه گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و نیز تأکید بر بررسی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه دو موضوع مهم راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و در ادامه نیز مسائل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی مورد بررسی در نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ قرار بگیرد.

به گزارش فارس، ادامه رایزنی‌ها در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین، عصر دیروز دوشنبه ۱۳ دی ماه با رایزنی دوجانبه علی باقری و انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شد و پس از آن هم علی باقری با نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) به گفت‌وگو پرداخت.

علی باقری روز پنجشنبه نهم دی ماه در گفت‌وگویی مذاکرات انجام شده از ششم دی ماه در وین را مثبت خواند و گفت در عرصه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف انجام شد و‌ پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت (جزئیات بیشتر). 

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز هفتم دی ماه در اظهاراتی در تشریح فضای مذاکرات در وین با بیان این‌که مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد، اظهار داشت: مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن متن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل هم نسبت به موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارند. ما سرگرم توافق بر روی نقاط اختلافی که در داخل پرانتز در آن متن ذکر شده هستیم و تیم‌ها به شدت مشغول هستند.

در حالی که مذاکرات در وین در جریان است، پولیتیکو به نقل از برخی «مقام‌های نزدیک به مذاکرات» مدعی شد که پنجره مذاکرات تا پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه بسته خواهد شد. البته پولیتیکو به نقل از منابعی دیگر هم عنوان کرد که هیچ تاریخ ثابتی در خصوص زمان توافق در نظر گرفته نشده، از سوی دیگر دیپلمات‌های سه کشور اروپایی هفته پیش در بیانیه‌ای با بیان این‌که نمی‌خواهند برای مذاکرات «ضرب‌الاجل‌های ساختگی» تعیین کنند، اعلام کردند که برای حصول توافق «چند هفته زمان» وجود دارد و نه چند ماه.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول