اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

گرامی‌داشت سالگرد شهادت فرمانده نهاجا/ ستاری: شجاعت پیاده‌کردن ایده‌ها مهم‌ترین لازمه ماندگاری است

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان و خانواده‌های شهیدان، بیست و هفتمین سالگرد شهید ستاری گرامی داشته شد.

گرامی‌داشت سالگرد شهادت فرمانده نهاجا/ ستاری: شجاعت پیاده‌کردن ایده‌ها مهم‌ترین لازمه ماندگاری است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در حاشیه این مراسم، عزم نیروی هوایی برای زنده نگاه داشتن یاد شهیدان و فرماندهان را ارزنده انست و گفت: جا دارد تشکر کنم از دست اندرکاران نیروی هوایی که پس از گذشت 27 سال این مراسم برگزار و یاد و خاطره شهید ستاری و همراهان ایشان گرامی داشته می‌شود.

ستاری با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر به فرد و اثربخش فرمانده فقید نهاجا در ماندگاری او افزود: جزو معدود فرزندان شهدائی باشم که شهید را درک کردم و 22 ساله بودم که شهید ستاری به شهادت رسید. فکر می کنم بزرگ ترین ویژگی شهید ستاری این بود که هرچه در ذهن داشت می توانست پیاده سازی کند. برای این مهم هم باید به لحاظ علمی به طور کامل به موضوع احاطه داشته باشید، ضمن دارا بودن اعتماد به نفس کامل، به موضوع باور و اعتقاد کامل داشته باشید. به دلیل همین باور و اعتقاد بود که شهید ستاری توانست نقشی ماندگار در تاریخ کشور ایفا کند.

مهم‌ترین ویژگی‌اش عزم و اراده برای پیاده‌سازی ایده‌هایش بود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به این‌که شهید ستاری با عزم و اراده جدی خود توانست ایده‌های نواورانه‌اش را جامه عمل بپوشاند، عنوان کرد: این ویژگی بارز او در پیاده‌سازی این ایده ها را در عملیات والفجر8 شاهد بودیم؛ در حالی که از یک سو بسیاری از تجهیزات و هواپیماهای ما زمین‌گیر شده بودند و از سوی دیگر نیروی هوایی عراق بسیار قدرت یافته بود و در این شرایط دشوار، با عملیاتی 15 روزه بیش از 80 فروند هواپیمای دشمن ساقط می‌شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به این‌که مهم‌ترین لازمه برای تحول آفرینی شجاعت و اعتماد به نفس کافی و نهراسیدن از شکست احتمالی است، ادامه داد: همان افراد و همان ساختارها بودند اما این نوآوری و خلاقیتی که در این عملیات پیاده سازی شد، نشان دهنده باور به تحول و موفقیت بود که در صحنه عمل نمایان شد. این اتفاق در تولید و ساخت قطعات هواپیا و هواپیماها صورت گرفت.

ستاری، مهم‌ترین اقدام شهید ستاری را تغییر ساختار تجهیزات و رویکردهای نیروی هوایی دانست و گفت: مهم ترین تحول ایجاد شده در نیروی هوایی تغییر آن از یک ساختار کاملا وابسته به تجهیزات غربی، بته تجهیزات شرقی و تولیدات داخل است ، بزرگ‌ترین خرید تجهیزات پس از انقلاب اسلامی در طول کم تر از 2 سال و زمانی اتفاق افتاد که سامانه های پدافندی، جنگننده ها و تجهیزات تغییر یافت و این که یک سیستم سال ها متکی به غرب بودند. این کار که ساختار نیروی هوایی، در این مدت به طور کامل متحول شود مهم ترین کاری بود که در آن سال ها و توسط شهید ستاری اتفاق افتاد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را ادامه مسیر تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصول و خدمت دانست و گفت: نیروی هوایی تنوع بسیار گسترده ای در تجهیزات، قطعات و خدمات دارد که این امر، تحول را دشوار می‌ساخت؛ اما این اقدامات، تلاش‌ها و آغاز نهضت قطعه سازی، ساخت هواپیماهایی چون درنا توسط شهید ستاری یک فرهنگ ایجاد کرد، فرهنگ خودباوری و توانستن که امروز این فرهنگ در بخش‌های گوناگون دفاعی، اقتصادی و علمی ما امتداد یافته  است؛ مثال بارز و مشخص این فرهنگ را در شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق می‌بینیم.

الگوی ماندگاری که شهید ستاری به جا گذاشت باید ترویج شود

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین عباس محمدحسنی با بیان این‌که شهید ستاری یکی از مدیران فوق العاده و راهبردی جمهوری اسلامی بود که هنوز هم خط او و مدیریت او ادامه دارد، عنوان کرد: این شهید والامقام،  جزو ابرفرماندهان بی بدیل در برخی حوزه‌ها و کم بدیل در بسیاری از حوزه‌ها بودند و متاسفانه نظام این شخصیت را خیلی زود از دست داد و جای این خلأ هنوز پر نشده است.

محمدحسنی، خطرپذیری، نوآوری و روحیه بلندپروازی را مهم‌ترین ویژگی‌های شهید ستاری دانست و افزود: این فرمانده مبرز، یک عنصر بلندهمت بود و در دانشگاهی که به نام آن مرد بلندآوازه است تعداد زیادی دانشجو تحصیل می کنند که آینده کشور و نیروی هوایی به آنان بستگی دارد. این جوانان چنان چه شهید ستاری را الگو و اسوه خود قرار دهند، مسیر زندگیشان به سوی متحول شدن و تحول آفریدن خواهد رفت.

۱۵ دی ماه 1373، یادآور عروج ملکوتی شهید خلبان منصور ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش به همراه دیگر فرماندهان ارتش شهید خلبان مصطفی اردستانی (معاونت عملیات نیروی هوایی)، شهید خلبان سید علیرضا یاسینی (معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی)، شهیدان شجاعی، رزاقی، شریفی، جمشیدی، جم منش، سنایی، پورزاری، محتشمی و شهید محسنی است.

امیر سرلشکر منصور ستاری و جمعی از همراهان 15 دی ماه 1373 در سانحه هوایی هنگام بازگشتی از اصفهان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول